הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ברווזי השוקולד הירושלמים


בעמק הצבאים, אתר הטבע העירוני הגדול בארץ, שנמצא בלב ירושלים, התבססה אוכלוסייה קטנה המונה 4 זוגות של ברווזים שנמצאים בסכנת הכחדה עולמית. בתקופה האחרונה, צוללי הביצות היו עסוקים בחיזור, שכולל מרדפים והרבה נדנודי ראש. צפו בתמונות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-05-2020



צולל ביצות בפארק עמק הצבאים, צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

מי שהגיע בימים אלה לפארק הטבע העירוני עמק הצבאים בירושלים, יכול היה לחזות בחיזור המיוחד של צוללי הביצות: בפארק התבססה אוכלוסייה קטנה, המונה 4 זוגות, ובמהלך חודש אפריל ותחילת מאי, הם היו עסוקים בחיזור, שכולל מרדפים והרבה נדנודי ראש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי עמיר בלבן, מנהל תחום הטבע העירוני בחברה להגנת הטבע, הנקבות נהנות מתשומת הלב והן לרוב בוחרות את הזכרים שמתמידים במלאכת החיזור. צולל הביצות הוא ברווז בסכנת הכחדה עולמית. הצוללים זקוקים למקווי מים שקטים וסבוכים וצבעם החום והכתמים הלבנים מתחת לזנבם, מעניקים להם את הכינוי "ברווזי שוקולד".


צולל ביצות בפארק עמק הצבאים, צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

צולל הביצות הוא בעל מבנה גוף קטן יחסית. אורך גופו הוא 40 ס"מ. מוטת כנפיו 65 ס"מ, כאשר אורכה של כל כנף הוא 19 ס"מ. משקלו הוא 550 גרם. הזכר ניכר זכות הצבע הערמוני החזק שלו, והוא נראה לרחוק בזכות הסוככות הלבנות שמתחת לזנבו. עיניו הן לבנות. הנקבה לעומתו, היא בצבע חום-שחור וגם לה סוככות לבנות מתחת לזנב. בזמן תעופה, ניתן לראות את הפס הלבן בכנפם האחורית של צוללי הביצות. המעוף שלהם ישר עם חבטות כנף מהירות מאוד. בשעת סכנה, צוללי הביצות לא ממהרים להמריא אלא מעדיפים להסתתר בצמחייה הסבוכה, שם הם ממתינים בדממה ובסבלנות עד חלוף הסכנה.


צולל ביצות בפארק עמק הצבאים, צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

בישראל, צולל הביצות נחשב לברווז חורפי וחולף נדיר במיוחד, וגם למקנן נדיר. עד לאמצע המאה ה-20, נחשב הברווז למין מצוי בקיץ בישראל, וגם למקנן מצוי, בעמק החולה, בחוף הכרמל ובמישור החוף. כאמור, הידלדלותה של אוכלוסיית צוללי הביצות בארץ מקורה בשני אירועים; האחד הוא ייבוש כל הביצות בישראל בשנות השישים - ובהן ימת החולה. האירוע השני היה כעבור שלושים שנה, כאשר ייבשו את בריכות החמצון של מפעל השפד"ן שליד ראשון לציון - שם קיננו. אירועים אלה השפיעו קשות על צוללי הביצות, הזקוקים לצמחיית גדה עשירה, אשר הולכת ונעלמת, והם הפכו למין בסכנת הכחדה חמורה בישראל.
 

צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

עמק הצבאים השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, הוא אתר הטבע העירוני הגדול בארץ, המציע חוויית ביקור דומה לחוויית ספארי. זהו המקום הטוב ביותר לצפייה בצבאים בהתנהגות טבעית: בעמק חיים כ-65 צבאים (נכון לאביב 2020), בתנאים הקרובים מאוד לחיים בטבע. כמו בטבע, הם מצטופפים כאשר קר, נלחמים על נחלות ומסמנים טריטוריה בדרכים שונות. לצד הצבאים חיים עשרות מיני ציפורים, בעלי חיים, חרקים, פרחים וצמחים שונים, ומקיימים מערכת אקולוגית טבעית המחזיקה את עצמה ללא סיוע.

עמק הצבאים ממוקם כך שהוא נגיש מאוד ברגל, ברכב פרטי או באופניים, ומתוכנן כך שיהיה נגיש ככל האפשר לכסאות גלגלים ועגלות. הציבור מוזמן לבקר בפארק ולצפות בפעילות בעלי החיים במקום, הכניסה היא חופשית, ללא תשלום.

פורסם בחדשות