הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החלה הצבת כוורות הדבורים להאבקת גידולי הקיץ; צפי לשפע של פירות העונה


עונת האבקת האביב הסתיימה, כאשר במהלכה הוצבו 70 אלף כוורות ברחבי הארץ. כעת החלו הדבוראים בהצבת כוורות להאבקה ולהפריה של פירות הקיץ. ארגון מגדלי הפירות: ''המשקעים הרבים בחורף הבטיחו את פריחות האביב והקיץ והביאו לשפע פריחה במטעי הפרי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-04-2020



הצבת כוורות בצפון רמת הגולן, צילום: מכוורת 'גליל' קיבוץ דן

עונת האבקת האביב של הדבורים שהחלה בישראל בחודש מרץ, מסתיימת החודש. במהלך האביב הוצבו ע''י הדבוראים מעל 70 אלף כוורות דבורים שעמלו בהאבקת והפריית הגידולים החקלאיים. כעת, לקראת הקיץ, מציבים הדבוראים מאות כוורות בשטחי האבטיח, מלון, קיווי, חמניות ועוד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הדבורים שנחשבות למאביקות המתוחכמות ביותר בעולם החרקים, אחראיות על האבקת רוב גידולי הירקות והפירות בטבע, ובזכותן יש לנו שפע תוצרת חקלאית של פירות וירקות. אולם, בשנים האחרונות מתרחבת תופעת ''התמוטטות המושבות'' - תופעה שבה הדבורים נעלמות באופן פתאומי מהכוורות ברחבי העולם, וקיים חשש אמיתי לעתיד ענף החקלאות וכתוצאה מכך לענף המזון בכלל.

המחקרים האחרונים מראים ירידה דרמטית במספר הדבורים בעולם, לאחר שיותר משליש מאוכלוסייתן נעלמה בשנים האחרונות. חוקרים רבים מנסים לגלות את הגורמים לתופעה שהחלה לפני למעלה מעשור, ועוסקים במציאת הדרכים להתמודד איתה.שימוש בלתי מבוקר בחומרי הדברה, צמצום השטחים הפתוחים בשל בנייה מואצת, כריתת יערות או מחסור בפרחים צופניים הן בין הסיבות העיקריות להכחדתן של הדבורים
 


ירון בלחסן, מנכ"ל מגדלי הפירות בישראל: "החורף הנוכחי מסתמן כאחד החורפים הגשומים בשנים האחרונות, המשקעים הרבים הבטיחו את פריחות האביב והקיץ והביאו לשפע פריחה במטעי הפרי, הודות לכך מסתמן, כי יהיו כמויות יבול איכותיות של פירות הקיץ. מגדלי הפירות נמצאים בקשר ישיר עם דבוראי ישראל הנקראים להצבת כוורות על פי מצב וזמני הפריחה, ישנם מקומות בארץ, בהם הפריחה הקדימה וכך הדבוראים הגיעו להצבת הכוורות מוקדם מהרגיל בכדי שתתקיים הפריית הפירות וממש בקרוב יוכל הציבור ליהנות מפרי איכותי ארץ ישראלי. אני קורא בעת הזו לציבור לרכוש רק תוצרת ישראלית כחול לבן וכן לממשלה להבין את החשיבות של עידוד ייצור מזון בישראל, ללא תלות בייבוא או במדינות עוינות, לעודד חקלאים כאן בארץ, ליצירת חוסן לאומי וביטחון מזון בימים של משבר ובידוד מדיני, על המדינה להכיר להוקיר את הערך הייחודי והאסטרטגי של החקלאות".

"ענף הדבש והדבוראות הוכרז על ידי הממשלה כחיוני לייצור מזון והוחרג מההגבלות על המשק'' אומר מנכ"ל מועצת הדבש, זאב מידן. ''בימים מאתגרים אלה, ממשיכים דבוראי ישראל לעבוד במרץ ונמצאים בעונה קריטית להשלמת הצבת כוורות להאבקת והפריית הגידולים החקלאים, כך שבסוף התהליך עם ישראל יוכל ליהנות משפע פירות. במקביל, מתבצעת אגירת דבש בכוורות, הצפויה לעמוד השנה על כ- 4,000 טון דבש.

"חשוב דווקא עכשיו, בעת המשבר, לרכוש תוצרת חקלאית בריאה של חקלאי ישראל ודבש איכותי ממכוורות הארץ, בעל תו איכות- 'דבש איכות תוצרת ישראל', בכדי לתמוך בדבוראים ובחקלאים המבטיחים הן בימי משבר והן בשגרה את ביטחון המזון בארץ" ומציין, כי דבורת הדבש הינה המאביקה המרכזית בטבע האחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים. ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 3 מיליארד שקלים בשנה, בארצות הברית עומד על יותר מ- 14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ- 215 מיליארד דולר'' אומר מידן.

מנתוני מועצת הדבש: בישראל 510 דבוראים המטפלים ב- 120,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ- 80,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.מידע נוסף על מכוורות בישראל באתר מועצת הדבש - www.honey.org.il