הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פשיעה חקלאית בצל הקורונה: עלייה חדה של 50%


נתונים שאסף ארגון השומר החדש מעידים על עלייה חדה של כ-50% במקרי הפשיעה החקלאית, מאז פרוץ משבר הקורונה. ''גל גנבות גובר במשקים מהצפון ועד הערבה, בהיקפים שלא נראו בשנים האחרונות, ובאירועים חמורים שמגיעים לכדי ביזה ושוד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-04-2020



צילום: באדיבות ארגון השומר החדש

משבר הקורונה הביא עמו גל חסר תקדים של גניבות חקלאיות, המותיר את החקלאים חסרי אונים. נתונים שאסף ארגון השומר החדש מעידים על עלייה ב-50% בהשוואה לתקופה של לפני התפרצות המגיפה, בחודש פברואר 2020.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מחודש נובמבר 2019 ועד למרץ 2020 הפשיעה החקלאית הייתה במגמת ירידה, אך עם פרוץ הנגיף, ככל הנראה ניכרת התרופפות ההרתעה, וגנבים רבים מנצלים את המצב וגוזלים מחקלאים ציוד, תוצרת חקלאית ובעלי חיים.

בעוד שבחודש האחרון דווח כי מספר התיקים שנפתחו במשטרה פחת ב-19% בעקבות משבר הקורונה, נתונים שאסף השומר החדש מעידים על עלייה חדה במקרי הפשיעה החקלאית.

פניות שהגיעו לארגון השומר החדש חושפות גל גניבות גובר במשקים מהצפון ועד הערבה: 24 אירועי פשיעה חקלאית בחודש מרץ, 15 בצפון ו-9 בדרום, ביניהם 19 אירועי גניבה של בעלי-חיים וגם של ציוד חקלאי. הנזק מוערך בכ- 235,148 ₪.


צילום: באדיבות ארגון השומר החדש

אחד המוקדים שספג את מספר הגניבות הגדול ביותר הוא מושב איתן שבדרום. חקלאי המושב ספגו בשבועיים האחרונים למעלה מ-8 מקרי גניבה שונים בחלקם נתפסו גנבים על חם עם למעלה מ-360 ק"ג של תפוזים, לימונים, קלמנטינות ופומלות. במהלך החג השני של פסח, מתנדבי השומר החדש תפסו 2 חשודים בגניבת 270 ק"ג לימונים, שהועברו לטיפול מג"ב ומשטרת ישראל.

במושב לכיש אירעו שני מקרי תפיסה של גניבת עלי גפן וגם גדר נגנבה משטח חקלאי. לכך מתווספים גניבת אבטיחים והשחתת חממות בעין חצבה, גניבת ענבים בחצבה, גניבת מכלי דשן מסע, גניבת אננס באזור חלוצה, גניבת טרקטור בכפר אחים ומקרים נוספים בצפון הארץ.

אורי ספיר, סמנכ"ל מבצעי בשומר החדש: "בשבועות האחרונים, לצד התפרצות נגיף הקורונה, אנו עדים להתפרצות פשיעה חקלאית בהיקפים שלא ראינו בשנים האחרונות, באירועים חמורים שמגיעים לכדי ביזה ושוד. אנחנו חוששים שעם התגברות הבעיות הכלכליות לצד ההבנה שכוחות השיטור מושקעים במשימות הקשורות לקורונה, תחול עליה נוספת בהיקפי הפשיעה וחומרתה''.

''בעת הזו נדרשת פעולה יסודית ומקיפה של כלל רשויות האכיפה תוך הגברת התיאום ושיתוף הפעולה, ודרישה בלתי מתפשרת מרשויות החוק למצות את הדין עם כל עבריין, בכל מקרה של פשיעה חקלאית. אנחנו קוראים לציבור האזרחים שומרי החוק בישראל להצטרף להתנדבות בשומר החדש על מנת להציל את החקלאים שהם יצרני המזון המרכזי של המדינה ולשמור על השטחים הפתוחים של ישראל גם בתקופה הקשים שאנו חווים כעת". אומר אורי ספיר.


צילום: באדיבות ארגון השומר החדש

מרדכי, חקלאי ממושב איתן: "הגנבים מנצלים את הקורונה, אנחנו רואים גם גניבות בשבתות, חגים ואחרי שעות העבודה, אבל הם מוצאים בשטח את מתנדבי השומר החדש, חבר'ה נחושים שמחכים להם. הגנבים עושים בשטחים שלנו כבשלם, הרשויות נרדמו בשמירה. מהרגע שהגיעו מתנדבי השומר החדש בכל יום יש תפיסות, ואנחנו מרגישים שיש לנו עכשיו שותפים. רואים שיטוח של עקומת הגניבות. כשאני רואה את המתנדבים האלה אני מבין שהציונות לא מתה, יש תקווה. החבר'ה מוכיחים הלכה למעשה שמירה ועבודה".

ארגון השומר החדש מסייע בשמירה לכ-500 משקים ברחבי הארץ. בחודש האחרון ועם התגברות מקרי הגניבות השתתפו כ-1,100 מתנדבים בשמירה זאת לצד הסיוע שמגיש הארגון לחקלאים הזקוקים לסיוע בידיים עובדות באמצעות חמ"ל קורונה שפתח הארגון. החקלאים שנלחמים כעת על ידיים עובדות, נאלצים להתמודד בגפם כעת עם גנבים בשטחם ואובדן תוצרת חקלאית המיועדת לשיווק.


פורסם בחדשות