הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאים וסוחרים הפגינו בירושלים וקראו לפתיחת השווקים הפתוחים


השווקים הפתוחים עדיין סגורים בעוד רשתות השיווק עובדות מאז תחילת משבר הקורונה. ''רשתות השיווק הפכו למונופול, מקפיצות מחירים ומתעשרות בשעה שאנחנו קורסים. ספקו לנו מכונת הנשמה כלכלית. אלפי משפחות שמתפרנסות בזכות עבודה בשווקים יקרסו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-04-2020



ההפגנה ביום בירושלים, צילום: רענן כהן - באדיבות התאחדות חקלאי ישראל

הלילה (א') החליטה הממשלה על יציאה הדרגתית מהסגר, אך השווקים הפתוחים לא נכללו גם הפעם ברשימת העסקים שיורשו למכור את התוצרת שלהם לציבור הרחב - זאת בעוד שרשתות השיווק פועלות מאז תחילת משבר הקורונה ללא הפסקה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאות סוחרי שווקים יחד עם התאחדות חקלאי ישראל, קמעוניים ומשווקים הפגינו היום (19.4.20 ) מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על ההחלטה שלא לפתוח את השווקים הפתוחים ביניהם שוק הכרמל, מחנה יהודה, התקווה רמלה באר שבע ועוד.

ההחלטה לסגור את השווקים הפתוחים הביאה לנזק מוערך של כ-100 מיליון שקלים לבעלי השווקים, הסוחרים והחקלאים, שבימים האחרונים פנו לממשלה והציעו פתרון שיביא לפתיחה בטוחה של השווקים על ידי אכיפה פשוטה כמו שנעשה כיום ברשתות השיווק.

''סוחרי השוק והחקלאים הציעו מתווה שיאפשר לשמור על הכללים בעת משבר הקורונה וראשי הרשויות המקומיות נרתמו למשימה וישמחו לקחת פיקוד וליישם כל החלטה של ממשלת ישראל כדי שהשווקים ייפתחו''  כך אומרים היום בהתאחדות חקלאי ישראל.


ההפגנה ביום בירושלים, צילום: רענן כהן - באדיבות התאחדות חקלאי ישראל

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, ח"כ לשעבר אבשלום (אבו ) וילן אמר בהפגנה: ''עוד לא קיבלנו הסבר אחד הגיוני מהממשלה על ההחלטה לסגור את השווקים הפתוחים. כולם נפגעים מזה. הצרכנים שחשופים לעליית מחירים, החקלאים והסוחרים שנמצאים בקריסה כלכלית. יש פתרון. הוא פשוט. הממשלה רק צריכה לרצות ליישם. ולא רק בזמן בחירות. במקום לשבת בישיבות ארוכות ללא יכולת קבלת החלטות תפעילו שכל ישר ופיתחו את השווקים כבר מחר".

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, שנכח בהפגנה אמר: "הנזק שנגרם לחקלאים ולצרכנים כאחד, בעקבות סגירת השווקים הפתוחים, הינו עצום וכבר עתה יהיה קשה לשקמו. הפגיעה הישירה לחקלאים היא מעל  30% מנפח השיווק של תוצרת טרייה, לצד קריסת המחירים ברשתות המוצפות בסחורה שהייתה בדרך כלל מיועדת לשווקים ולמוסדות השונים. בפרסומי תוכניות הממשלה לקראת החזרה ההדרגתית לשגרה נעדרת לחלוטין התייחסות לשווקים הפתוחים, אנו דורשים לפתוח את השווקים לאלתר, בכדי לאפשר לחקלאים להמשיך להתקיים ובכדי לספק לתושבי המדינה, אספקה טרייה, וכן קוראים לממשלה להבין את החשיבות של עידוד ייצור מזון בישראל, ללא תלות בייבוא או במדינות עוינות, לעודד חקלאים כאן בארץ, ליצירת חוסן לאומי וביטחון מזון בימים של משבר ובידוד מדיני, על המדינה לחזור להכיר ולהוקיר את הערך הייחודי והאסטרטגי של החקלאות ולאפשר לצרכנים לרכוש תוצרת ישראלית כחול לבן טרייה בשווקים הפתוחים ברחבי הארץ".


 ירון בלחסן - מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, צילום: ארגון מגדלי הפירות

טלי פרידמן יו"ר איגוד השווקים אמרה בהפגנה: "בעוד שעשרות קונים נדחסים למבנים סגורים בסופרים את השווקים הפתוחים סוגרים. זה גורם לצפיפות, זה מוביל לעליית מחירים לצרכן, ופוגע בפרנסת אלפי משפחות. עצוב וכואב שהשוק שמשמש את אותם פוליטיקאים כמקום להתבשם בו בעת בחירות, הופך לנטע זר בשעה בה אנו זועקים למכונת הנשמה כלכלית "

ח"כ אלון שוסטר יו"ר משותף בשדולה החקלאית בכנסת, פנה אל ראש הממשלה והשרים וקרא להם ללמוד מטראמפ, שנותן סיוע אדיר ליצרני המזון שלהם ומגן עליהם מפני ייבוא. ''עיצרו את הייבוא שמסכן את החקלאות הישראלית ופיתחו  את השווקים הפתוחים על מנת לאפשר לחקלאים להתמודד עם הקרטל של רשתות השיווק''.


פורסם בחדשות