הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאוששות מרשימה של הכנרת, ולא רק המפלס


לאחר 20 שנים בהן חלה הידרדרות באיכות מי הכינרת, נרשמת בימים אלו התאוששות משמעותית במערכת האקולוגית של האגם - לראשונה זה שמונה שנים חוזרת אצת הכנרת לפרוח באגם והאצות הכחוליות הרעלניות לא פרחו השנה. גם רמת מליחות המים בכנרת ירדה, והיא מחכה לכולנו אחרי הקורונה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-04-2020



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שני החורפים האחרונים היטיבו מאוד עם מפלס הכנרת אשר זינק בחורף זה ב 2.685 מטר, ובחורף שעבר ב-3.47 מטר - משפל של 21 ס"מ מהקו השחור בנובמבר 2018, ועד ל-30 ס"מ בלבד מתחת לקו האדום העליון. נכון להיום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים הצטרפו אלינו לפייסבוק

''המעקב שרשות המים מבצעת באמצעות המעבדה לחקר הכנרת אחרי מצב הכנרת, מגלה התאוששות מרשימה גם במערכת האקולוגית של האגם, זאת לאחר שב-20 השנים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית באיכות המים באגם, שהחמירה בחמש שנות הבצורת האחרונות וזאת בנוסף לשפל כמעט היסטורי במפלסי המים בה'' אומרים ברשות.

מנתוני רשות המים עולה עוד, כי בחורף האחרון חל שיפור במדדים האקולוגיים שבאמצעותם מודדים את היציבות האקולוגית של הכנרת. השיפור מתבטא בחזרה של פריחת אצות הפרידניום בכנרת (האצה הטבעית של הכנרת), לראשונה מאז 2012. פריחת הפרידיניום בא על חשבון פריחתן של אצות הכחוליות הרעילות בכנרת.

בעבר, פריחת הפרידיניום התרחשה באופן קבוע כל אביב עד שנת 1995. מאז אמצע שנות ה-90 פריחת הפרידיניום התרחשה באופן לא תדיר והיא הוחלפה ע"י האצות הרעילות. זו תופעה שנבעה ככל הנראה מירידה בכמויות המים שנכנסו לכנרת, ירידה בשאיבת המים מהכנרת וכתוצאה להעדר תחלופת מים בכנרת.

הפריחה האביבית של הפרידיניום המתרחשת השנה, מחליפה פריחה חורפית של אצות כחוליות רעילות (מיקרוציסטיס). מינים שונים של מיקרוציסטיס פורחים בתקופת החורף והופיעו באמצע שנות ה-90 בריכוזים גבוהים כמעט כל שנה. חלק מהמינים יוצרים רעלנים אשר בריכוזים גדולים עלולים להוות מקור לבעיות בריאותיות בבני אדם. השנה כאמור, התגברה אצת הפרידיניום על הכחוליות הרעילות וחזרה לפרוח.

רמת המליחות באגם ירדה מ- 325 מג"ל בנובמבר 2018, לרמת מליחות של 268 מג"ל בתחילת אפריל 2020, ירידה של מעל 55 מג"ל ומגמה זו אמורה להימשך גם בחודשיים הקרובים.

גיורא שחם, מנהל רשות המים: "הדרישה של רשות המים לחידוש ולתחלופת מים בכנרת מקבלת הוכחה מוחשית בשינויים לטובה שאנו רואים בכנרת השנה, הנובעים מכניסת מים חדשים רבים. אנו נמשיך ונעשה השנה ובשנים הבאות את כל שנוכל כדי להוסיף מים לכנרת ובמקביל לתגבר את השאיבה מהכנרת לשימושים השונים, כולל למערכת הארצית, כדי לאפשר תחלופה מרבית למען שמירת בריאותו ויציבותו האקולוגית של האגם גם לדורות הבאים''.

"לצערנו, עקב הנגיף קורונה, נמנע מהציבור לראות וליהנות מהכנרת הנמצאת במלוא תפארתה. נקווה שהנחיות ההסגר יחלפו מהר, כך שכלל הציבור יוכל ליהנות מהכנרת בקיץ הקרוב". מוסיף שחם.

חג פסח שקט, כשר ושמח
הפעם – לאור המצב – מצומצם, חווייתי ואינטימי (לטובת כולנו)


פורסם בחדשות