הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשל החשש ממחסור בתוצרת חקלאית, מכסות המים לחקלאים יוגדלו


ישראל נמצאת במצב חירום ובבידוד עולמי, והצורך בתוספת משמעותית של תוצרת חקלאית טרייה גובר. בשל כך, החליטה רשות המים להיעתר לבקשת משרד החקלאות ולהגדיל את מכסת המים לחקלאים באופן זמני, בכדי שיוכלו להרחיב את שטחי הגידול

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-03-2020



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בשל החשש הגובר להתפשטות הקורונה והעלייה במספר הנדבקים בנגיף, הטילה המדינה מגבלות בתחומי פעילות שונים, המשפיעות מאוד על תפקודו של המשק. בנוסף,  ההנחה היא כי עקב הגבלות הטיסה וסגירת השמים, גם אם ההנחיות ישתנו בעתיד, כמות הישראלים שייצאו לחו''ל תפחת משמעותית בחודשים הקרובים, וגם בחודשי הקיץ. הדרישה למזון בכלל, ולתוצרת חקלאית טרייה בפרט, יגדל משמעותית, זאת בנוסף לגידול בצריכה לנפש לאור הגבלות התנועה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים הצטרפו אלינו לפייסבוק

להערכת משרד החקלאות, יהיה צורך בהגדלת שטחי הגידול ומחזורי הגידול של תוצרת חקלאית צמחית ושל תוצרת מהחי. משרד החקלאות סבור, כי נכון יהיה לאפשר הגדלה של הקצאות המים לחקלאות באופן חד פעמי, כך שיאפשר לחקלאים למקסם את יכולת הגידול שלהם, מבלי שהחשש מפריצת מגבלת ההקצאה יעמוד לנגד עיניהם. על כן פנה משרד החקלאות לרשות המים בבקשה להגדיל את מכסת המים לחקלאות.

על פי ההחלטה שהתקבלה היום (ב') במועצת רשות המים לפרסום להערות הציבור, תגדל הקצאת המים השפירים במערכת הארצית ב-70 מיליון מטרים מעוקבים (מלמ"ק) מ-325 ל-396. בנוסף, תקרת ההקצאה של מים שפירים ממקורות עיליים באזור הגליל העליון תעמוד על 100 מלמ"ק במקום 80 מלמ"ק, ותקרת ההקצאה לאזור סובב כנרת תעמוד על 100 מלמ"ק במקום 88 מלמ"ק.

החלטת המועצה תפורסם להערות הציבור, למשך 60 יום על פי חוק, ותיכנס לתוקף בהתאם להערות והחלטה נוספת של מועצת רשות המים.

ד"ר אסף לוי, מנהל האגף לגורמי ייצור במשרד החקלאות: "בימים שהעולם נוהג כמנהגו, מחסור בייצור מקומי בדרך כלל מושלם על ידי יבוא לישראל. כך למשל בביצים, פילה אמנון, תפוחים, עגבניות ועוד ועוד. אך לצערנו הביקוש למזון עולה כמעט בכל המדינות המתמודדות עם מגפת הקורונה. בקשתנו להגדלת ההקצאות מבוססת על המצב המשברי שנובע מווירוס הקורונה. אנו נדגיש זאת גם לחקלאים ונבהיר שאין להתבסס על תוספת זו לשנים הבאות ואין לנטוע מטעים חדשים בהתבסס על תוספת זו".

מנהל רשות המים, גיורא שחם: "כולם מבינים שאנו במצב חירום ובבידוד עולמי. רשות המים נרתמה לסייע לאוכלוסייה במדינת ישראל מתוך רצון לתת מענה מידי לצרכי המזון של האוכלוסייה. למזלנו משק המים איתן ואנו אחרי שנה ברוכה בגשמים, דבר המאפשר למשק המים להתגייס ביתר שאת למען המאבק במגיפה ולטובת המטרה החשובה אבטחת המזון של כולנו ותמיכה בתוצרת הישראלית".

פורסם בחדשות