הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ללא אירוע גשם חריג, סכר דגניה לא צפוי להיפתח


על פי רשות המים, מפלס הכנרת צפוי להגיע לכ-20 ס''מ מתחת לקו האדום העליון. מנהל רשות המים, גיורא שחם: ''השנתיים האחרונות היו שנים טובות, אך צפויים לאזורנו מחזורים שחונים ואנחנו חייבים להיערך לכך''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-03-2020



סכר דגניה ואתר 'ירדנית'. מאת: Rav - נוצר על ידי מעלה היצירה, נחלת הכלל ויקיפדיה

בהתחשב בכמויות הגשמים הצפויות בחודשים מרץ ואפריל, רשות המים מודיעה היום (ב') כי ללא אירוע גשם חריג – סכר דגניה לא ייפתח. ההודעה יצאה בעקבות כינוס ועדת התפעול של משק המים, אשר בוחנת את מצב מקורות המים ומשק המים, ובהתאם לכך ממליצה על תפעול מקורות המים לשנה הקרובה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי נתוני רשות המים, מפלס הכנרת צפוי להגיע לכדי כ-20 ס"מ מתחת לקו האדום העליון. בשנת 2004 לדוגמא, מפלס הכנרת עלה לכדי 8 ס"מ מתחת לקו אדום עליון, והסכר לא נפתח. נכון להיום בבוקר מפלס הכנרת עמד על: 209.47- מטר.

מתחילת עונת הגשמים מפלס הכנרת עלה ב- 2.315 מטר ובחורף שעבר המפלס עלה ב-3.47 מטר. שני החורפים האחרונים, יחד עם צמצום שאיבה דרסטי, לאחר רצף 5 השנים השחונות שעברנו ומצב הכנרת כתוצאה מכך, העלו את מפלס הכנרת משפל בו הגיע בסמוך לקו השחור ועד להיום, מרחק של 0.67 מטר בלבד מהקו האדום העליון.

הגשמים הרבים היטיבו גם עם אקוויפר החוף ואקוויפר ההר המראים סימני התאוששות ושיקום לאחר רצף השנים השחונות, אם כי באזור הדרום ישנם הרבה מקומות בהם מפלסי המים עדיין מתחת לקווים אדומים, כמו גם באזור המרכז, בדגש על אזור ת"א, שם המפלסים נמוכים בעיקר בשל השפלת המפלסים הנובעת מפיתוח ובניה, כמו גם מבניית הרכבת התחתית.

עליית מפלס הכנרת הביא גם שיפור בריכוזי מליחות מי הכנרת שעמדו לפני כשנה וארבעה חודשים על 325 מגכ"ל (מיליגרם כלור לליטר) וכיום, בשל עליית המפלס הם עומדים על 273 מגכ"ל. אצות הפרידיניום (האצות הטובות של הכנרת) התרבו, וכפועל יוצא מכך אצות המיקוציסטיס (האצות הכחוליות הפחות טובות) התמעטו.

מנהל רשות המים, גיורא שחם: ''השנתיים האחרונות היו שנים טובות, אך צפויים לאזורנו מחזורים שחונים ואנחנו חייבים להיערך לכך''

עוד נמסר מרשות המים, כי משק המים ממשיך במדיניות שיקום מקורות המים הטבעיים וייצוב הניהול האינטגרטיבי של כלל מקורות המים תוך מתן מענה ראוי לכלל השימושים והצרכנים ומתוך ראייה ברת קיימא ולשם כך מואצים גם תוכניות הפיתוח.

פורסם בחדשות