הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ח''כ אלון שוסטר לאוצר: אל תהפכו את חקלאי עוטף עזה לקורבנות השיתוק הפוליטי


עקב הירידה בהפרחת בלוני התבערה, המדינה מיהרה להודיע לחקלאים על קיצוץ בתקציב שנועד לסייע להם להילחם בטרור השריפות. חה''כ אלון שוסטר מכחול-לבן: ''לא יהיה נכון מוסרית וכלכלית להמתין עד שתישרף התוצרת עליה עמלו במשך חודשים רבים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-03-2020



טרור השריפות בעוטף עזה, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בעקבות הידיעה באתר ynet על הכוונה לקצץ בתקציב הסיוע למגדלי החיטה בעוטף עזה, פנה היום (ב') אלון שוסטר, ראש מטה החקלאות וההתיישבות של מפלגת כחול-לבן לרוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר, וביקש ממנו להגדיל את הסיוע הצפוי לחקלאים הקוצרים את הייבול שלהם מוקדם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

עקב הירידה בהפרחת בלוני התבערה, החקלאים בעוטף עזה קיבלו מכתב ממשרד החקלאות שבו הודיעו להם על קיצוץ של 1.5 מיליוני ₪ מהתקציב שנועד לסייע להם לקצור את החיטה לפני שהיא מתייבשת, כדי למנוע השמדת היבול ותפשטות שריפות.  בשנה שעברה פוצו החקלאים ב-8 מיליון ₪.

במכתב הפנייה לחשב הכללי, המפרט את צרכי החקלאים, כותב חה''כ שוסטר כי לא יהיה נכון מוסרית וכלכלית להמתין עד שתישרף התוצרת עליה עמלו במשך חודשים רבים, שכן אז תצטרך המדינה לשלם פיצויים בעלויות גבוהות יותר.

כזכור, לאחרונה פרסם משרד החקלאות נוהל תמיכה בקציר מוקדם של תבואות קיץ 2020 לשחת ותחמיץ בעוטף עזה, זאת על מנת לעודד את החקלאים ששטחיהם סמוכים לגדר המערכת לבצע קציר מוקדם ובכך לצמצם הפסדים שעשויים להיגרם מתופעת בלוני התבערה שמשוגרים חדשות לבקרים.

''על פי דיווח ארגון עובדי הפלחה'' כותב אלון שוטסר לחשב הכללי באוצר, ''הסיוע הנדרש לחקלאים עומד על 12.6 מלש"ח לביצוע הקציר המוקדם בעוד שבנוהל שפורסם הוחלט על תקצוב של 6.5 מלש"ח בלבד. סכום נמוך משמעותית מהנדרש לביצוע הקציר, גם בהשוואה לתקצוב שניתן אשתקד. אציין שלא הוקצה כל תקציב למימון הפיצוי של קציר מוקדם של גרעינים''.

''העומס הנפשי שמוטל על כתפי התושבים והחקלאים בעוטף עזה במשך שני עשורים הוא חמור דיו. תפקיד הממשלה בנסיבות הללו, כפי שהתחייבו בכתב מפלגות מכל הקשת הפוליטית כלפי תושבי עוטף עזה, הוא להקל בכל דרך על התושבים ובהקשר שלנו על חקלאי קו הגדר''.

שוסטר מוסיף כי על משרד האוצר להיות שותף בעידוד החקלאים לבצע קציר מוקדם לשחת, לתחמיץ ולגרעינים, פעולה שתקטין את נזקי השריפות שאין שום סיבה להניח שלא תתקיימנה בחודשים הבאים.

''לא יהיה נכון כלכלית ומוסרית להמתין שתשרף התוצרת עליה עמלו במשך חודשים רבים שכן המדינה תאלץ לשלם פיצויים בעלויות גבוהות יותר. אציין שמחיר השריפות אינו רק כלכלי אלא כרוך בעומס רגשי שמוטל הן על החקלאים והן על התושבים, מבוגרים וילדים כאחד ועל כוחות ההצלה''.

''לאור זאת, אני קורא לך לא להפוך את חקלאי עוטף עזה לקורבנות של השיתוק הפוליטי ומבקש שתעשה ככל שביכולתך להגדיל את הסיוע לחלקאים לביצוע הקציר המוקדם ולשמור על חוסנם של החקלאים בעוטף עזה, על בטחונם של אנשי כוחות ההצלה ועל יציבותם הנפשית של ילדים ומבוגרים על גבול עזה'' כותב שוסטר

פורסם בחדשות