הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יבוא הדגים מחו''ל: ''משבר הקורונה מחייב את ישראל לחשב מסלול מחדש''


באוצר קראו לנו פופוליסטים וטענו שאנחנו מהלכים איימים על הציבור. ''המדינה לא צריכה לתמוך בחקלאות'' אמרו לנו. ''אפשר לייבא הכל''. אז אמרו. עתה נדמה, כי משבר הקורונה מחייב את המדינה לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לשמירה על מקורות הייצור שלה ועל ביטחון המזון של אזרחיה

אלי שריר, מנכ''ל ארגון מגדלי הדגים בישראל  09-03-2020



עבודה במדגה רשפים, צילום: אודו ארגון מגדלי הדגים בישראל

באוגוסט 2016 הוחלט על הפחתת המכס על יבוא דגים לישראל. כבר במהלך המ"ומ על הפחתת המכס התרענו מפני הפגיעה העתידית של מהלך כזה במקורות הייצור העצמיים של מדינת ישראל ומפני הסכנה הקיימת במדיניות של הסתמכות הולכת וגוברת על יבוא, לרציפות האספקה ולביטחון המזון של אזרחיה.  באוצר קראו לנו פופוליסטים וטענו שאנחנו מהלכים איימים על הציבור. "המדינה לא צריכה לתמוך בחקלאות" אמרו לנו. "אפשר לייבא הכל". אז אמרו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

כעת אנחנו מקבלים דוגמא חיה לסיכון שלקחה על עצמה ממשלת ישראל, כאשר הגבירה את התלות של כולנו ביבוא ופגעה בתוך כך ביכולת היצור המקומי, שהצטמצמה בשל חוסר הוודאות הכלכלית. ארגון מגדלי הדגים ערוך לספק את הצריכה של דגים טריים על פי תכנון שנתי המבוסס על נתוני הצריכה של 2019 והתאמתם ל- 2020. יחד עם זאת, אין ספק שהענף נפגע מהפחתת המכס והיקף הייצור שלו הצטמצם.

היום אנחנו נמצאים בעיצומה של מגיפה עולמית שפוגעת במקורות היצור בעולם בכלל ובסין בפרט ועוצרת את שינוע הסחורות ממדינה למדינה. רק אתמול אמר שר הבריאות כי יש חשש שלא רק בני אדם, אלא גם מוצרים המגיעים מחו"ל יכולים להיות נגועים בקורונה.

זה כבר עלול להציב אותנו בסיטואציה של מחסור מתמשך במוצרים בסיסיים, במוצרי מזון, בחומרי גלם ובתוצרת טרייה, שלא ניתן יהיה לענות עליו. צריך להבין שזמן התגובה של מוצר חקלאי אינו מותאם למענה בטווחי זמנים של 'התפרצות מגיפה בסין'. תהליך הגידול של דג אורך כשנתיים וברור שלא ניתן "ללחוץ על כפתור" ולהזרים לשוק כמויות שלא תוכננו מראש ולהגדיל במטה קסם את התפוקה. מה שנכנס לבריכות לפני שנתיים, תחת ההשפעה של הפחתת המכס, הוא מה שייצא מהן השנה, על כל המשתמע מכך.

זו בדיוק הסיבה לכך שיש חשיבות עצומה לניהול מדיניות המוכוונת לשימור והגברת כושר הייצור של החקלאות הישראלית ולא כזו שפוגעת בו. יש עוד זמן להתעורר ולהבין שישראל, לא רק בגלל תופעות נדירות כמו מגיפת הקורונה אלא גם בגלל ייחודה הגאו פוליטי, אינה יכולה להרשות לעצמה להיות חשופה במידה כה גדולה לגורמים חיצוניים והיא חייבת להבטיח לעצמה עצמאות כלכלית בסיסית.

נדמה לי שמשבר הקורונה מחייב את מדינת ישראל לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לשמירה על מקורות הייצור שלה ועל ביטחון המזון של אזרחיה".

הכותב : אלי שריר, מנכ''ל ארגון מגדלי הדגים בישראל


אלי שריר, מנכ''ל ארגון מגדלי הדגים, צילום: אודו ג'נסן

פורסם בחדשות