הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המדינה לא תעניק רישיונות חדשים להפקת פצלי שמן, פרויקטים שאושרו ימשיכו


במקביל להחלטה, הודיע משרד האנרגיה לחברת רותם אמפרט כי אין בכוונתו להאריך את רישיון ההפקה במישור רותם מעבר לשנה הבאה. ארגון אדם טבע ודין: ''קיים חשש כי ההחלטה דווקא מכשירה תכניות קיימות, למרות שהן הרסניות לסביבה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-02-2020



מישור רותם, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בתום ישיבה מסכמת בנושא פצלי שמן שנערכה בתחילת השבוע בין שר האנרגיה יובל שטייניץ, השר להגנת הסביבה זאב אלקין, והדרג המקצועי של שני המשרדים, סוכם כי שר האנרגיה לא יעניק רישיונות חדשים לחיפוש ולהפקה של פצלי שמן במעמקים (In-Situ) וכן לא בכרייה על פני הקרקע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

באשר לשני הרישיונות שכבר הוענקו במישור רותם ובאורון סוכם, כי תוכניות אלו ייבחנו לאור קריטריונים סביבתיים שייקבע המשרד להגנת הסביבה.

בנוסף, משרד האנרגיה הודיע לחברת רותם אמפרט מקבוצת כי"ל (לשעבר פמ"א), כי אין בכוונת המשרד להאריך את רישיון ההפקה במישור רותם מעבר לשנה הבאה, חודש מאי 2021.

''החלטה זאת מתקבלת לאור מחויבותם של שני השרים לקדם אנרגיה נקייה ולאור האיזון הנדרש בין התועלת האנרגטית של פצלי השמן מחד לבין ההשלכות הסביבתיות מאידך, וכן בשל טביעת הרגל האקולוגית שעלולה להיות לפרויקטים אלה'' נאמר בהודעה המשותפת של שני המשרדים.

מהחברה להגנת הטבע שפנתה לפני 3 חודשים לשר האנרגיה יובל שטייניץ, בבקשה לעצור את קידומם של כל היוזמות בנושא נמסר: "החברה להגנת הטבע מברכת את השרים על ההחלטה החשובה, שלא לתת רישיונות נוספים להפקת פצלי שמן. מדובר במפגע סביבתי חמור, שאין לו מקום במדינת ישראל ולכן הצעד הבא והמתבקש, הוא עצירה של כל רישיונות ההפקה בישראל".

מארגון אדם טבע ודין נמסר בתגובה: ''על אף העובדה שיש לברך על החלטת השרים להגנת הסביבה והאנרגיה להפסיק את חיפושי פצלי השמן, היא גם מעלה חשש להכשרת עבודות הכרייה לפצלי שמן ברותם ואורון''.

עו"ד עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין: "אמנם נראה כי השרים החליטו למנוע הפקה של פצלי שמן אולם בפועל קיים חשש כי ההחלטה באה להכשיר את שתי התכניות הקיימות לכרייה ועיבוד פצלי שמן ברותם ואורון. זאת למרות שמדובר בתכניות הרסניות לסביבה".

בארגון מדגישים עוד כי לאור חוק הנפט, כל עוד אין החלטה חד משמעית לבטל את שתי התכניות הקיימות ברותם ואורון, ישראל עלולה להיות במצב בו היא מחמירה את המשבר האקלימי העולמי. "יש לפעול בהקדם למניעת כרייה ועיבוד של פצלי שמן בכלל" אומר ברכה.

פִּצְלֵי שמן, הנקראים גם אבן ביטומנית, הם סלע משקע עשיר בחומר אורגני המכונה קרוגן. מסלעים אלה ניתן להפיק אנרגיה על ידי שריפתם בתנורים מיוחדים, או דלק נוזלי באמצעות חימום או מיצוי כימי. דלק זה מקביל בתכונותיו לתזקיקי נפט גולמי. את אנרגיית החום ניתן לנצל להסקה או להפקת חשמל.

הפקת דלק נוזלי מתבצעת על ידי חימום פצלי השמן לטמפרטורה מספקת בתהליך הנקרא פירוליזה שמאפשר הפקה של אדים שבעת קירורם הופכים לנוזל שמופרד מפצלי השמן ומשמש להפקת אנרגיה בתור דלק נוזלי.

בישראל ישנם מספר אזורים שבהם ניתן למצוא פצלי שמן בעומק הקרקע . בתהליך הזיקוק הופכים הפצלים הופכים לנפט אשר פולט יותר מזהמים מאשר בתהליך הפקת נפט רגיל.

פורסם בחדשות