הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צפו: ראם לבן נולד בשמורת הטבע חי בר יטבתה


הראם הלבן הוא בעל חיים גדול-ממדים, שנעלם מנופי ישראל בסוף המאה ה-19 והוחזר לראשונה לטבע לפני כעשרים שנה. כיום, מעריכים שישנם כ-100 ראמים בטבע בישראל. פקח רשות הטבע והגנים תעד את רגעיו הראשונים של עגל שנולד השבוע בשמורה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-02-2020



זיו וידן, פקח רשות הטבע והגנים בחי בר יטבתה, תיעד בראשית השבוע את רגעיו הראשונים של עגל שנולד לראם לבן, בתום הריון שאורכו כ-260 יום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

הראם הלבן הוא בעל חיים מעלה גרה גדול מימדים, שנעלם מנופי ישראל בסוף המאה ה-19 והוחזר לראשונה לטבע לפני כעשרים שנה. בזכות התאמתו לתנאי המדבר הקיצוניים, הוא יכול לשרוד ימים רבים מבלי לשתות מים. הוא תלוי במזונו בעצי השיטה וניזון מעלים, פרחים ותרמילים של העצים.

הראם הלבן הוא בע''ח חברתי שחי בעדר של עד עשרה ראמים, הכולל זכר שליט, כמה נקבות דומיננטיות וצאצאיהם. בכל קבוצת ראמים, הנקבה הדומיננטית היא זו שמכוונת את העדר בחיפוש אחר מזון. תפקידו של הזכר הוא להגן על העדר מפני טורפים.

בעבר היה הראם נפוץ במדבריות של חצי האי ערב אך איומים כגון ציד לא חוקי כמעט והוביל להכחדתו מהטבע בעולם ב-1972. מישראל הוא הוכחד לחלוטין והושב אליה בשנת 1978 בעזרת אגודת החי בר שרכשה בכספי תרומות ארבעה זוגות של ראמים לבנים בעלות של 15,000 דולרים כל אחד. הראמים שוחררו בחי בר יטבתה. ישראל מהווה מוקד משיכה ייחודי לחובבי טבע וחוקרים המעוניינים לצפות בראמים בסביבתם הטבעית. הראמים בישראל מצויים בעיקר באזור הערבה, אף על פי שמאז 2014 החלו שחרורים באזורים אחרים בנגב והם משוטטים בכל השטח שבין אילת למכתש רמון.

כיום, מעריכים שישנם כ-100 ראמים בטבע בישראל. רשות הטבע והגנים מבצעת השבות לטבע בנגב ובערבה ועוקבת אחר הסתגלותם לאחר השחרור באמצעות משדר. 102 ראמים נוספים נספרו בספירה האחרונה בגרעין הרבייה בחי בר יוטבתה.

פורסם בחדשות