הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מלחמת הסחר בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית גורמת נזק עצום לחקלאים


במלחמת הסחר, שהחלה בצעד חד-צדדי מצד הרשות הפלסטינית וגררה תגובה ישראלית והטלת עיצומים על סחורה פלסטינית - החקלאים משני הצדדים מפסידים. חקלאי עמק הירדן שמייצאים מאות טונות של בננות מידי שבוע, נאלצים למכור את הפרי במחיר הפסד או להשמידו על העצים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-02-2020



בית האריזה של 'צמח בננות' בעמק הירדן, צילום: עדנה שוקרון

ענף הבננות הישראלי מייצא לגדה המערבית ולעזה בין 500 לאלף טון פרי מדי שבוע, אך מאז החלטת שר הביטחון נפתלי בנט לפני כשבועיים לאסור ייצוא תוצרת חקלאית מישראל לגדה, הוצף השוק הישראלי בבננות, שחלקן נמכר במחיר הפסד לחקלאים, וחלקן מושמד בלית ברירה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

מחיר הבננות ירד השבוע מארבעה שקלים לשניים עד שניים וחצי שקלים לק''ג - הפסד גדול עבור הענף. לפי נתוני משרד החקלאות הישראלי, מחיר הבננות לצרכן ירד בשבוע שעבר ב-4% לעומת השבוע שעבר.

"מלחמת הסחר בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית גורמת נזק כלכלי עצום לחקלאים ובראשם למגדלי הבננות''.  אומר ירון בלחסן, מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות. ''בניגוד לפירות אחרים, בננות לא משתמרות לאורך זמן רב, ולכן מה שלא יועד לשווקים הישראלים נותר על העצים ונרקב. התוצרת שכבר נקטפה והגיעה לבתי האריזה, מושמדת או נמכרת במחצית משוויה''.

כזכור, מלחמת הסחר החלה בחודש ספטמבר האחרון, כאשר משרד החקלאות ברשות הפלסטינית הודיע בצעד חד צדדי, ובניגוד להסכמי פריז, על הפסקת ייבוא עגלי בקר לבשר מישראל לשטחה, בכדי להקטין את תלות הפלסטינים בשוק הישראלי. מגדלי הבקר הישראלים זעמו וזכו לגיבוי הממשלה רק לאחר ארבעה חודשים.

בתגובה לצעד החד צדדי של הרשות, החליט שר הביטחון נפתלי בנט על הטלת עיצומים על הרשות הפלשתינאית, בהם שלילת תעודות מעבר ומסחר של אנשי עסקים פלסטינים, הפסקת ייצוא תוצרת חקלאית מישראל לשטחים ולעזה, איסור הכנסת בקר שיובא ממקומות אחרים ואיסור העברת סחורות חקלאיות דרך מעבר גשר אלנבי, בין הגדה לירדן.  החלטתו של בנט גרמה לתגובה זהה של הרשות הפלסטינית, שאסרה יבוא פירות וירקות מישראל לשטחה, בנוסף לעגלי הבקר.

פורסם בחדשות