הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''מצב החקלאות בישראל - אות קין למפעל הציוני''


כך תיאר היום חה''כ אלון שוסטר, יו''ר מטה החקלאות וההתיישבות של מפלגת כחול לבן, את המצב אליו הגיעה החקלאות הישראלית. ''אני פוגש חקלאים רבים בשנה האחרונה, ואי אפשר לטעות במצוקה שהם חווים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-02-2020



סיור בחממות מושבי עמק חפר, צילום: באדיבות דוברות מפלגת כחול לבן

בסיור שקיים היום ח"כ אלון שוסטר, יו"ר מטה החקלאות וההתיישבות של כחול לבן, במושבי עמק חפר, במהלכו ביקר במספר משקים חקלאיים, נפגש עם חקלאים רבים ושמע על מצבם המאתגר של ענפי החקלאות, אמר שוסטר כי מצב זה הוא "דבר המנוגד לכל מה שהורינו, שעלו לארץ, שאפו אליו."

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

הסיור, שיצא לפועל בסיועו של מזכ"ל תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח, עבר בין היתר במושבים אחיטוב ואמץ, ובבית אגודות המים של עמק חפר. באחד המפגשים, בו עלה נושא פערי התיווך ויוקר מחירי התוצרת החקלאית לצרכנים, לעומת מה שמרוויחים עליה החקלאים, התחייב שוסטר לשומעיו כי "כחול לבן תילחם ביוקר המחיה, אך לא בחקלאים".

נושאים נוספים שהועלו על ידי חקלאי האזור במהלך הסיור, הם העלויות הכבדות של העסקת עובדים זרים, סכנת הקריסה של המשק המשפחתי וחוסר הוודאות בהתנהלות מול גורמי הרגולציה. מדברי החקלאים עולה כי מצב החקלאות הישראלית חמור ביותר, וכי היא סובלת מתקופה ממושכת של הזנחה.


סיור ברפת בעמק חפר, צילום: באדיבות דוברות מפלגת כחול לבן

בתום הסיור מסר שוסטר: "אני פוגש חקלאים רבים בשנה האחרונה, ואי אפשר לטעות במצוקה שהם חווים נוכח הזנחת הענף. לפני מספר ימים הבטיח יו"ר המפלגה שלי, בני גנץ, בסרטון לחקלאים, שאנחנו נוביל תכנית לאומית לחקלאות שתטפל באופן יסודי בבעיות החמורות שאנחנו שומעים. אנחנו נבטיח שהחקלאות הישראלית תשגשג, ושיקום כאן דור חדש של חקלאים. אם מדינת ישראל חפצת חיים, אין לנו ברירה אחרת. גם בחקלאות אנחנו חייבים להתקדם."

שלטון החוק נגמר בגבולות גוש דן


בתוך כך, לפני כשבועיים, על רקע הנתונים הקשים שחשף לאחרונה ארגון 'השומר החדש', לפיהם 70% מחקלאי ישראל התמודדו בשנה החולפת עם אירועי פשיעה חקלאית, הגיעו חברי הכנסת אלון שוסטר ויזהר שי ממפלגת כחול לבן לסיור באזור הגליל העליון. הסיור כלל מפגש עם נציגי הקיבוצים כפר הנשיא ועמיעד, עם ראשי המועצות האזוריות גליל עליון ומבואות חרמון ועם מנהל בית האריזה "רפקור" בראש פינה, שסבל מהצתות חוזרות ונשנות.

הפשיעה החקלאית הפכה בשנה החולפת לתופעה יומיומית בחייהם של חקלאי ישראל. אירועי הפשיעה החקלאית - גניבות, הצתות, וונדליזם - גבו מהחקלאים נזקים מצטברים של 25 מיליון שקלים, כאשר 62% מהתיקים במשטרה נסגרו מחוסר עניין לציבור.

ח"כ אלון שוסטר אמר בסיור: "לא ייתכן מצב בו קיבוץ, או חקלאי, נאלץ לשלם פרוטקשן לכפר השכן. עם כל הכבוד וההערכה לכך המתנדבים בתחום, האחריות היא בראש ובראשונה של המדינה."


חברי הכנסת אלון שוסטר ויזהר שי, צילום: באדיבות דוברות מפלגת כחול לבן

ח"כ יזהר שי: "לא ייתכן ששלטון החוק נגמר בגבולות גוש דן, לא הגיוני שבמרחק שעת נסיעה מתל אביב ישובים ידרשו לשלם פרוטקשן כדי להגן על עצמם מעבריינים. המדינה חייבת לקחת בעלות ולהשליט סדר גם ביישובי הפריפריה - העלות מינימלית, זה רק עניין של סדר עדיפויות. אם המדינה לא תשליט סדר בפריפריה היא תחסל במו ידיה את העתיד של ההתיישבות."

ארז, מנהל התכנון בקיבוץ: "אם נניח כאן גדרות במקומות הנכונים ונניח אמצעים טכנולוגיים לאיתור והתרעה, היינו יכולים למנוע חלק גדול מהמצב. התחושה שלנו היום, של התושבים, היא שהמדינה לא סופרת אותם. אנחנו מאוד מקווים שכחול לבן תדע להביא את הבשורה, כמו במלחמה נגד השחיתות גם המלחמה על הביטחון האישי."

גל סער, מנהל הקהילה בכפר הנשיא סיפר כי אנשי הקיבוץ הוזמנו למשטרה, "כדי שנכין את עצמנו לקראת השחרור מהכלא של חלק מראשי המשפחות בכפר השכן. פעם היינו בקשרים מאוד טובים. תמורת סכום סמלי הם יהיו מוכנים לחזור לשמור עלינו. אבל אי אפשר לחיות במדינת ישראל עם פרוטקשן."


צילום: באדיבות דוברות מפלגת כחול לבן

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון: "במרחב הכפרי אנחנו נעזרים במדינה, אבל לאט לאט זה הולך למקום שנצטרך להסתדר בלעדיה.
50% מהמצטרפים לכאן, מגיעים מכל המדינה, וזו אוכלוסיה חזקה. בסוף יווצרו פה עיירות אליטיסטיות ומסוגרות שידאגו רק לעצמן. החקלאות היא רק הסימפטום. זה יהיה נורא. המרחב הכפרי חשוב אסטרטגית למדינת ישראל."

בני בן מובחר, ראש מועצת מבואות חרמון אמר בתשובה לשאלה על הפשיעה החקלאית באזור, כי "נושא בטחון הפנים פשט את הרגל בישראל."

פורסם בחדשות