הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מצילים את הדבורים: אלפי עצים צופניים נטעו ברחבי הארץ


הדבורים שאחראיות על האבקת רוב גידולי הירקות והפירות בטבע, נעלמות ונמצאות בסכנת הכחדה, והחשש האמיתי הוא לגורל המזון שלנו. לרגל ט''ו בשבט, בקק''ל ובמועצת הדבש יוצאים בפרויקט משותף של נטיעות עצים ושיחים צופניים ברחבי הארץ, וקוראים גם לכם לסייע לדבורי הדבש ולנטוע צמחים נותני צוף ליד הבית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-02-2020


Responsive
הדבוראי עמית יוסף בנטיעות צופניות בשטחי הכוורות בסמוך לנהר הירדן בגליל העליון, צילום: מכוורת הכל דבש

במועצת הדבש ובקרן קיימת לישראל מקדמים פרויקט רחב היקף לנטיעת אלפי עצים ושיחים צופניים ברחבי הארץ, ולקראת ט''ו בשבט קוראים גם לציבור הרחב לנטוע עצים ושיחים צופניים (נותני צוף) שיסייעו במאבק להצלת דבורי הדבש אשר נמצאות בסכנת הכחדה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

לצמצום שטחי המרעה של הדבורים, יחד עם 'הפרעת התמוטטות המושבות' - תופעה שבה הדבורים נעלמות באופן פתאומי מהכוורת, ישנן השלכות רבות מלבד המחסור בדבש. החשש האמיתי הוא לעתיד ייצור מזון מן הצומח - פירות וירקות, מכיוון שדבורת הדבש הינה המאביקה העיקרית של צמחים אלו בטבע.

בחודש שעבר הכריזה החברה המלכותית הגאוגרפית של לונדון על הדבורים כבעלי-החיים החשובים ביותר על פני כדור הארץ בשל תרומתן לייצור המזון. יחד עם זאת, על פי מומחים ומדענים, תופעת העלמות הדבורים הביאה להצטרפותן לרשימה הארוכה של בעלי חיים בסכנת הכחדה.

המחקרים האחרונים מראים ירידה דרמטית במספר הדבורים בעולם, לאחר שיותר משליש מאוכלוסייתן נעלמה בשנים האחרונות. חוקרים רבים בכל העולם מנסים לגלות את הגורמים לתופעה שהחלה לפני למעלה מעשור. שימוש בלתי מבוקר בחומרי הדברה, צמצום השטחים הפתוחים בשל בנייה מואצת, כריתת יערות או מחסור בפרחים צופניים הן בין הסיבות העיקריות להכחדתן.

אז גם אתם יכולים לסייע לדבורים בישראל ניטעו בגינתכם שיחים ועצים נותני צוף שיעזרו לדבורי הדבש ודבורי הבר לשרוד ולשגשג. באתר מועצת הדבש -www.honey.org.il – תוכלו למצוא מידע על רשימת הצמחים הצופניים שכדאי לנטוע.

Responsive
צילום: אדוה אופיר - מכוורת אלון גליל

דניאל עטר, יו"ר קק"ל: "חג ט"ו בשבט הוא ההזדמנות שלנו, תושבי הארץ, להחזיר לאדמה ולהגדיל את מספר העצים בישראל. פרויקט העצים הצופניים מצטרף לשורה של פרויקטים שאנו בקק"ל עושים למען היערות, החי והצומח, גם בחג וגם במהלך השנה. אני מזמין את הציבור הרחב ליהנות במגוון ההפעלות והפעילויות שאנו מארגנים ברחבי הארץ ולקחת חלק בנטיעות שיתרמו לכולנו וגם לדבורים".

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש מברך על הפרויקט החשוב: "במועצת הדבש פועלים באופן רצוף באיתור שטחים נוספים מתאימים לנטיעה בישראל, מאחר ובכל העולם קיים חשש גדול לעתיד ענף הדבורים עקב תופעת היעלמותן המתרחבת בשנים האחרונות. דבורת הדבש הינה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם, לכן קיימת חשיבות מרכזית להתגייסות כוללת של כלל הגופים בישראל לטובת נטיעות צופניות. אני מברך את קק"ל על התגייסותה ארוכת השנים למען ענף הדבש והדבורים בקיום נטיעות צופניות ברחבי הארץ, ואת כל קהילות היישובים והמוסדות שהתגייסו לפרויקט החשוב, אני קורא לכל אזרחי ישראל, לטעת בט"ו בשבט 2020 רק עצים ושיחים צופניים למען דבורת הדבש".

בנטיעות ברחבי הארץ משתפת מועצת הדבש את חברי היישובים, במטרה ליצור חיבור בין הקהילה לטבע ולהגברת המודעות לחשיבות דבורת הדבש עבור החקלאות. לקראת ט"ו בשבט יתקיימו מספר פרויקטים ביניהם: פרויקט שיקום אדמות עוטף עזה שנשרפו בשנה שעברה שכילו שטחי חקלאות רבים ואלפי כוורות - במושבים נתיב העשרה, ניר גלים וקלחים יינטעו כ- 1,200 עצים ממינים שונים - אקליפטוס, כליל חורש ושיזף, על פני שטח של כ-20 דונם.

על-פי נתוני מועצת הדבש, בישראל ישנם כיום כ- 250 דבוראים המטפלים ב- 120,000 כוורות, מתוכן 80,000 מוצבות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.  דבורת הדבש תורמת  לתל''ג החקלאי בישראל כ- 3 מיליארד שקלים בשנה באמצעות האבקת הגידולים .

פורסם בחדשות