הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: התחממות של 2 מעלות תגרום לאובדן של 56% משטחי הגידול של זני יין לענבים


מגדלי גפן היין בעולם ובישראל, כבר חווים את השפעת ההתחממות הגלובלית, כאשר בשנים האחרונות אירועי מזג אוויר קיצוניים ובלתי צפויים גורמים לנזקים כלכליים כבדים בענפי החקלאות השונים. בחמש השנים האחרונות שילמה חברת קנט למגדלי היין המבוטחים למעלה מ-9 מיליון ₪

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-02-2020


Responsive
Image by Marc Benedetti from Pixabay

ממחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי PNAS ובכלכליסט עולה, כי להתחממות הגלובאלית עלולה להיות השפעה קשה על גידולי זני הענבים ליין. על פי המחקר, התחממות של 2 מעלות תפגע ב-11 זנים ותגרום לאבדן של כ-56% משטחי הגידול של ענבי יין פופולריים. שימוש בזנים המתאימים לגידולים במזג אוויר חם יותר או נטיעות בשטחים חדשים יכולים לצמצם את הפגיעה ואת אבדן השטחים לכ-24%.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

נראה כי המגדלים הישראלים בכלל, ומגדלי גפן היין בפרט, כבר חווים את המציאות שנותנת את אותותיה הראשונים. בשנים האחרונות אנו עדים לשינויי מזג אוויר קיצוניים ובלתי צפויים הנגרמים כתוצאה מההתחממות הגלובאלית וגורמים לנזקים כלכליים כבדים בענפי החקלאות השונים.

הוכחה לכך שמזג האוויר הופך לקיצוני יותר, לבלתי צפוי ומאופיין באירועים נקודתיים ועוצמתיים מאוד המסבים לחקלאות נזקים כבדים בזמן קצר, ניתן היה לראות באירועי ברד שאירעו במהלך אפריל ואירועי חום קיצוניים שאירעו במהלך מאי ויולי אשתקד.

מנתוני קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי החברה שילמה למגדלי גפן היין המבוטחים למעלה מ-9 מיליון ₪ בחמש העונות האחרונות. בשנה החולפת כ 75% מהודעות הנזק בגפן יין היו במסגרת נזקי טבע, כאשר רוב הנזק שדווח נגרם מפגיעות ברד בגידולים.

במסגרת חידוש ביטוח גפן היין לשנת 2020, קנט מציעה למגדלי גפן היין כיסוי ביטוחי רחב המעניק למגדלים מענה כולל ומקיף כנגד ביטוח נזקי טבע ואסונות טבע. במסגרת ביטוח נזקי הטבע, הביטוח מתבסס על יבול נורמטיבי כשניתן להגדיל את היבול המבוטח בכל חלקה על ידי הצגת נתוני שיווק של שתי עונות הגידול הרצופות 2017-2018. הנחת העדר תביעות תחושב עבור כל זן בנפרד.

ביטוח אסונות טבע לכרמים מניבים מכסה נזקים אקלימיים שאינם מכוסים בביטוח נזקי טבע וכן מחלות ומזיקים לפרי שפגיעתם הינה בהיקף אזורי הגורמים לנזק כמותי ליבול וכן אסונות טבע לכרם. הביטוח לכרמים לא מניבים מכסה נזקים אקלימיים שעשויים להיגרם לכרמים טרם הנבה. בקנט מציעים לבטח כרמים לא מניבים בסמוך לנטיעה בכדי לקבל כיסוי מלא לכרם.

בכל מקרה, ניתן לבטח את היבול בסכומי פיצוי מירביים גבוהים מאלו המפורטים בטבלאות התעריפים ובכך להתאים טוב יותר את הביטוח לצרכים האישיים של כל מבוטח.

פורסם בחדשות