הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עגלים בחצר ביתו של השר בנט: החקלאים מוחים על החרם הפלסטיני


עשרות חקלאים הגיעו היום לביתו של שר הביטחון וקראו לו להתערב בעניין החרם הפלסטיני על התוצרת הישראלית. לטענתם, לא יתכן שמשרד הביטחון יאפשר בו בזמן מעבר של תוצרת מהרשות לישראל. המפגינים ששחררו עגלים מול חצר ביתו של השר אמרו: ''אין לנו כסף להמשיך ולהאכיל אותם. שר הביטחון מוזמן לטפל בהם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-01-2020



ההפגנה מול ביתו של השר בנט, צילום: חדשות 12

מעברי הסחורות לרשות הפלסטינית סגורים מזה ארבעה חודשים, והחקלאים סופגים פגיעה קשה. עשרות חקלאים מכל הארץ הגיעו הבוקר (ה) ליד ביתו של שר הבטחון נפתלי בנט ברעננה, וקראו לו להתערב ולפעול נגד החרם הפלסטיני על סחורות בקר ישראליות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

חלק מהמשפחות, שלא יכולות יותר לעמוד בעומס הכלכלי, הביאו לבנט למשמורת את העגלים שלהם והורידו אותם בחצר מול ביתו. "אין לנו כסף להמשיך ולהאכיל אותם'' אמרו החקלאים. ''שר הביטחון מוזמן לטפל בהם או להתחיל לעבוד ולעצור את החרם הפלסטיני. להחלטתו"

Responsive
עגלים מול ביתו של בנט, צילום: אלעד גוטמן - באדיבות התאחדות חקלאי ישראל

כבר 4 חודשים שמעברי הסחורות לרשות הפלסטינית סגורים ביוזמתה, בהחלטה חד-צדדית, בניגוד להסכמי הסחר, בעוד שבישראל מאפשרים לפלסטינים להמשיך להעביר את הסחורות כרגיל. ב 25 השנים האחרונות, מעברי הגבול היו פתוחים לסחורות משני הצדדים בהתאם להסכמי פריס שנחתמו בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית. בחודשים האחרונים, בצעד חד צדדי, סגרה הרשות הפלסטינית את המעברים ולא מאפשרת מעבר חופשי של סחורות ישראליות. מדינת ישראל לעומת זאת, מאפשרת לרשות הפלסטינית להמשיך להעביר סחורות חקלאיות כרגיל לישראל ולא נוקטת באמצעים הרבים שיש ברשותה על מנת לעצור את החרם.

לאחר עשרות נסיונות לשכנע את מקבלי ההחלטות בישראל, ובראשם שר הביטחון האחראי על פתיחת המעברים, לפעול נגד החרם, נואשו החקלאים והגיעו לפתח ביתו של השר בנט וקראו לו להפעיל את כל האמצעים העומדים לראשותו על מנת לעצור את החרם.

Responsive
שר הבטחון נפתלי בנט עם החקלאים הבוקר, צילום: אלעד גוטמן - באדיבות התאחדות חקלאי ישראל

החקלאים קראו לשר הבטחון לצאת מהבית, לדבר איתם ולשמוע את הזעקה שלהם. "אנחנו מצפים מבנט לפעול בשבילנו. מקווים שהוא מבין את המשמעות הלאומית והכלכלית של חרם פלסטיני על חקלאים ישראלים. האבסורד הוא שיש לו ארסנל כלים עצום ביד לעצור את החרם הפלסטיני אבל עד היום הוא לא השתמש בו ובמקביל מאשר לפלסטינים להעביר סחורות לישראל כאילו כלום." אמר רן דה לוי חקלאי ממושב מחולה שבבקעת הירדן.

לאחר כחצי שעה יצא השר בנט אל המפגינים ודיבר איתם. הוא שמע מהחקלאים שהם נמצאים בקריסה כלכלית ושחייבים שיתערב. " העניין הוא לא כמה עגלים נכנסים אלא שוק חופשי. לא יכו להיות שהפלסטינים חוסמים כניסה של סחורות ישראליות ואנחנו מדינת ישראל מאפשרת להם להכניס משאיות של תוצרת חקלאית חופשי ופועלים חופשי כאילו כלום לא קרה" אמר אהרון אמנון ממושב פדויים שבנגב לשר הבטחון.

בחודשים האחרונים נסגרו כבר מספר משקים של חקלאים שלא יכלו לעמוד במעמסה הכלכלית. היקף המתפרנסים מהענף היינו בהערכה מעל 2200 משפחות. מרבית המשפחות גרות בפריפריה, החל ממושב פארן בערבה דרך כפר יהושוע בעמק יזרעאל, מחולה בבקעת הירדן, בני יהודה בגולן, ופטיש בנגב. מדובר בפגיעה של מאות אלפי שקלים לחקלאות הישראלית.

פורסם בחדשות