הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אירועי מזג אוויר קיצוניים ותכופים יותר גורמים נזקים כבדים למטעי הפירות


ההתחממות הגלובלית פוגעת במגדלי הפירות, ובשלוש השנים האחרונות שילמה חברת קנט למגדלים למעלה מ-134 מיליון ₪. בקנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מעריכים כי בדומה לשאר העולם, גם בישראל המצב עלול להחמיר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-01-2020


Responsive
נזקי סערה בתפוחים, צילום: מעריכי קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

שנת 2020 נפתחה בסערה, תרתי משמע, וכבר בימים הראשונים של העשור החדש נרשמו נזקים משמעותיים למגדלי הפירות. מנתוני קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי הגשמים הרבים שירדו בשני אירועי הסערה גרמו להצפות של שטחי גידול רבים ובכלל זה לנזקים למטעים, בעיקר באזור בנימינה וגבעת עדה. את היקף הנזקים ניתן יהיה לאמוד רק בהמשך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

נתונים אלו מצטרפים לאלו שפרסמה קנט אודות נזקי מזג האוויר לחקלאים בשנת 2019 ולגידול המתמיד שאנו רואים בהיקף הנזקים, זאת כתוצאה מההתחממות הגלובאלית. מנתוני החברה עולה כי בשלוש השנים האחרונות פיצתה החברה את מגדלי הפירות בלמעלה מ-134 מיליון ₪, כ-117 מיליון ₪ מתוכם שולמו למבוטחים בביטוח המורחב.

השנים האחרונות, כמו גם בתחילת שנה זו, מאופיינות באירועי מזג אוויר קיצוניים יותר ותכופים יותר, כתוצאה מההתחממות הגלובאלית, שגרמו לנזקים גדולים מאוד בזמן קצר. בקנט מעריכים כי בדומה לשאר העולם, גם בישראל המצב עלול להחמיר וגם חקלאים שבשנים האחרונות לא ספגו נזקים משמעותיים, עלולים לספוג נזקים כאלה בשנים הקרובות. מעבר לנזקים למגדלים עצמם, במיוחד על רקע שינויי האקלים, לביטוח חשיבות לאומית והוא מבטיח שהמגדלים יוכלו להמשיך את רציפות העבודה ולדאוג לביטחון התזונתי של תושבי ישראל ולאפשר להם לרכוש תוצרת חקלאית כחול-לבן.

Responsive
נזקי שטפון בתות שדה, צילום: מעריכי קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

במסגרת חידוש ביטוח הפירות לשנת 2020, מועצת הצמחים חידשה את הביטוח הבסיסי עבור המגדלים. עם זאת, על רקע הנזקים הגדולים שהתרחשו בשנים האחרונות, ואלו העלולים להתרחש בהמשך, בקנט ממליצים למגדלים לרכוש ישירות בחברה ביטוח פירות מורחב שיבטיח למגדל ביטחון כלכלי וכיסוי כנגד נזקי טבע ואסונות טבע. הביטוח המורחב מבטיח כיסוי ביטוחי גם לגידולי פירות שאינם נכללים בביטוח הבסיסי אותו רכשה המועצה ובכלל זה גידולי נקטרינה, אפרסק, אגס, שזיף, משמש, רימון, שסק ואחרים.

במסגרת ביטוח נזקי טבע, המעניק כיסוי ביטוחי כנגד פגעי מזג האוויר הגורמים לנזק כמותי ואיכותי בפרי, ניתן יהיה לבטח כל חלקה ע"פ היבול הצפוי בה וכן לבחור בסכום הפיצוי בהתאם לרמות הביטוח המוצעות כך שישקף את יכולת הייצור של כל מגדל.

במסגרת חידוש ביטוח אסונות הטבע, המעניק כיסוי ביטוחי לנזקים אקלימיים שאינם מכוסים בביטוח נזקי טבע וכן נזקי מזיקים ומחלות לפרי שפגיעתם הינה בהיקף אזורי, הגורמים לנזק כמותי ליבול, קנט הרחיבה השנה את הביטוח והוא יכלול גם כיסוי ביטוחי לסיכון נגעי הסגר. הביטוח מיועד למקרה בו השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות יוציאו צו לביעור נגע הסגר, ובעקבות הפעולות לביעור הנגע יגרם נזק חלקי או מוחלט לעץ או נזק כמותי של אובדן יבול. שיעור ההשתתפות העצמית לסיכון נגעי הסגר בלבד יעמוד על 10% מסכום תגמולי הביטוח או 5,000 ₪ לפי הנמוך מבניהם, לכל מקרה ביטוח בנפרד.

עוד מציינים בקנט כי ביטוח המועצה אינו כולל ביטוח של מטעים שאינם מניבים. מטעים אלו ניתן לבטח בביטוח אסונות טבע ישירות בקנט. מומלץ לבטח מטעים לא מניבים בסמוך לנטיעה בכדי לקבל כיסוי מלא למטע.

פורסם בחדשות