הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אומדן נזקי הסערה לחקלאים: למעלה מ-50 מיליון ₪


נזקים כבדים נגרמו לגידולים בדרום, בעיקר בשל הרוחות והחול שפגעו בשתילי הגזר ותפוחי האדמה. באזור עמק החולה אירעו הצפות בשטחי פלחה, כמו כן ניזוקו מטעים שונים באזור בנימינה וגבעת עדה, נזקים גדולים נגרמו גם למבני גידול, בריכות דגים ומאות כוורות נסחפו ונהרסו כליל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-01-2020


Responsive
הצפות באזור גבעת עדה, צילום: בני וילד - באדיבות חברת קנט

בחדר המצב של קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, התקבלו למעלה מ-500 דיווחים של חקלאים על נזקים גדולים שנגרמו לגידולים השונים כתוצאה משני אירועי הסערה שהתרחשו עד כה בחודש ינואר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהערכה ראשונית מדובר על נזקים בהיקף של למעלה מ-50 מיליון ₪. יצויין כי מימדי הנזק יקבעו רק בהמשך לאחר שהחקלאים, ומעריכי קנט, יוכלו להיכנס לשדות שהוצפו. כמו כן, לנזקים מסוג אלו שחווינו של רוחות עזות ומשקעים כבדים יש השלכות על המשך ההתפתחות של הגידולים השונים כך שמימדי הנזק הסופיים יתבררו בהמשך.

מסיכום הנתונים עד כה עולה כי נזקים כבדים נגרמו לגידולים בדרום, בעיקר בשל הרוחות והחול שפגעו בשתילי הגזר ותפוחי האדמה. באזור עמק החולה נזקים גדולים נגרמו כתוצאה מהצפות של שטחי פלחה, אפונה לתעשיה, ברוקולי וכרוב. כמו כן ניזוקו מטעים שונים באזור בנימינה וגבעת עדה.

נזקים גדולים נגרמו גם למבני גידול של בננות שקרסו כתוצאה מהרוחות העזות וכן לבריכות דגים שהוצפו ונפרצו כתוצאה מהצפות.

מאות כוורות דבורים נסחפו בהצפות ונהרסו כליל


הדבוראים ברחבי הארץ נערכו מבעוד מועד לסערה הצפויה, הידקו את גגות הכוורות וחזקו אותן לנקודות ההצבה, בעזרת סוגרים מיוחדים כבדי משקל, למרות זאת, המשקעים הרבים וההצפות באזור הנחלים הסמוכים לכביש החוף, ביניהם נחל דליה, סחפו מאות כוורות דבורים, שנהרסו כליל. הנזק מוערך במאות אלפי שקלים. כך נמסר בסוף השבוע ממועצת הדבש.

Responsive
הצפות בשטחי הכוורות, צילום: שחר אשורי - מועצת הדבש

ניצן למדני דבוראי ממושב כפר חיים: "גם באירוע ההצפות הקודם, ובזה הנוכחי היום, עמיתי הדבוראים ואני, עומדים חסרי אונים לנוכח הנזק העצום שנגרם לכוורות עקב ההצפות. מאות כוורות נסחפו עם הזרמים עקב הגשמים הרבים, הכוורות נשברו ונהרסו כליל, את רובן לא מצאנו כלל והדבורים מתו, זה מחזה קשה ביותר ויש לכך השלכות מאוד כבדות. כל השנה אנו עובדים קשה וברגע אחד נהרס עמלנו, מדובר באובדן הכנסה שלא נוכל להשיבו, בנזק עצום של מאות אלפי שקלים והרס שלא ניתן לשקם".

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש: "הרס מאות הכוורות ותמותת הדבורים בעונה זו הינה קריטית במיוחד ותפגע בהאבקת הגידולים החקלאיים, שכן הדבוראים נקראים על ידי החקלאים להציב את הכוורות, במטעי הפרי ובשדות החקלאיים, על פי פריחת גידולי החקלאות, וכעת בעיקר טרום פריחת השקד. אין ספק כי באביב ובקיץ הקרוב, נרגיש את הפגיעה גם בתפוקת הדבש" אומר מידן ומוסיף: "חשוב לזכור כי בארץ ובעולם אנו ממשיכים להתמודד עם תופעת היעלמות הדבורים. דבורת הדבש הינה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים, ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בישראל עומד על כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה".

מועצת הדבש תפנה לקנ"ט ולמשרדי הממשלה, לבדיקת סיוע לדבוראים עקב הנזקים הכבדים.

פורסם בחדשות