הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנו לגדול בשקט: הפטנטים החדשים בתחום החקלאות והגינון שכל אחד חייב להכיר


שלל חידושים בתחומי המים, היבול החקלאי, האנרגיה והגינון - חקלאי ישראל ממשיכים להרחיב, להנגיש ולהעלות על נס את החקלאות המקומית ברחבי העולם. חקלאים והקהל הרחב מוזמנים לתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים בערבה בחודש פברואר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-01-2020


Responsive
בקר השקייה, צילום: טבעטרוניק

מדינת ישראל הפכה במרוצת השנים לאחת המדינות המובילות בענף החקלאות וצברה הישגים ומוניטין יוצאי דופן בתחום. לאחר שהמציאו את עגבניות השרי, הטפטפות ושלל חידושים בתחומי המים, היבול והאנרגיה, חקלאי ישראל ממשיכים להרחיב, להנגיש ולהעלות על נס את החקלאות המקומית ברחבי העולם.

במהלך התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, יציגו חברות רבות פטנטים ומכשור טכנולוגי מתקדם, אשר יקנו פתרונות יעילים לגינה הביתית והשטחים החקלאיים הנרחבים. להלן היכרות עם כמה מהפתרונות החדישים שיוצגו בתערוכה:

הצמח צמא? הוא כבר יודיע לכם


חברת "טבעטרוניק" פיתחה מוצר המסייע לחקלאים באחת המשימות היומיומיות המורכבות ביותר עבורם, לבקר את השקיית היבול החקלאי במטרה לשמור על אספקה גבוהה לצד ייעול השימוש בצריכת מים. הפתרון החדשני מתבסס על דגימת הקרקע ליד מערכת השורשים, באמצעות טנסיומטרים אלחוטיים, מדי טמפרטורה ומדדי לחות אוויר המעבירים למערכת הניטור המרכזית את הנתונים ולאחר עיבודם בזמן אמת הם מגיעים לחקלאי באפליקציה בסמארטפון או בממשק האינטרנטי. כתוצאה מכך, החקלאי מקבל החלטות מחושבות, כך שיוכל להתאים את כמות ותזמון ההשקיה על פי הצורך הפרטני של כל צמח. בניגוד למוצרים מקבילים שנוסו בעבר, המערכת האלחוטית דורשת תחזוקה מינימלית, הרכזת מסוגלת לקלוט 60 חיישנים הסמוכים לגידולים בטווח ראייה של כ-1 קילומטר, ואיננה מצריכה חוטים שיעברו בניהם. מה גם שהמערכת בנויה להתקנה עצמית על ידי החקלאי.

מתאימים צמחים לאדמה - מכשיר נייד למדידת קרקע


חברת "אגרולן" לוקחת חלק מרכזי במגמת החקלאות המדייקת שהתפתחה בשנים האחרונות ומציעה מכשיר נייד למדידת קרקע הבוחן את מידת רטיבות הקרקע, הטמפרטורה והמוליכות החשמלית של הקרקע לפיה נקבעת רמת הדישון. השימוש במכשיר מאפשר לכייל את ההגדרות ולקבוע את הטווח הרצוי לקרקע לפי סוג הצמח. על גבי המכשיר ממוקמות נוריות לד בצבעי ירוק ואדום המאפשרים לחקלאי או לגנן לקבל אינדיקציה מידית בנוגע לאיכות הקרקע הרצויה לשתילה, נמצאת בתחום הרצוי אותה המשתמש קבע קודם לכן באפליקציה הייעודית לכך. המכשיר כולל שני דקרים באורך של 20 ס"מ, אותם מחדירים לאדמה וכך הם מודדים את הפרמטרים השונים, מציגים את הערכים באופן מידי ומשדרים את הנתונים לאפליקציה ידידותית למשתמש בטלפון הנייד באמצעות תקשורת Bluetooth. ההגדרות ניתנות לתפעול ושינוי בקלות, וכמו כן ניתן לשמור את היסטורית המדידות ולשלוח את הנתונים בקובץ אקסל.

Responsive
מכשיר נייד למדידת קרקע, צילום: אגרולן

מתוק לו - מד הבשלת פרי


מיזם חדשני נוסף שמציעה חברת "אגרולן", מהווה פתרון לאחת הבעיות המרכזיות בקרב החקלאים, קביעת מועד הקטיף של הפרי. שכן, המגדלים מעוניינים לדעת מתי מועד הקטיף האופטימאלי, כך שהפרי יבשיל ויהיה בעל טעם עז, אך מצד שני יהיו לפרי את חיי המדף הארוכים ביותר שישרתו את הצרכן. כיום קיימות מספר שיטות לבדיקת הבשלת פירות כגון: אחוז החומר היבש, לחץ הפרי, ריכוז הסוכרים ועוד, אולם בכולם הבדיקה מחייבת קטיף ופגיעה בפרי הנבדק. חברת Felix מארה"ב המתמחה במכשירי מדידה מדעיים למחקר ולחקלאות, פיתחה 3 דגמי מכשירים לבדיקת ההבשלה ללא צורך במגע: דגם לבדיקת אבוקדו, בודק אחוז רמת החומר שהתייבש, דגם לבדיקת מנגו, בדיקת מדד בריקס, הבוחנת את כמות הסוכרים בפרי ובדיקת אחוז רמת החומר שהתייבש וכך גם בדגם הבוחן את בשלות הקיוי.

הבדיקה נעשית בטכנולוגיית NIR, המקיימת בדיקת רטיבות רציפה למזון ומהווה אנליזה סטטיסטית מתקדמת ניתן לקרב את המכשיר למספר פירות על העץ ולקבלת תוצאה מידית ללא הגבלה במספר הפירות הנבדקים, כמו כן, את התוצאות ניתן להעלות לאתר מיפוי ולקבל מפת הבשלה עבור כל חלקה.

Responsive
מד הבשלת פרי, צילום: אגרולן

השקיה אוטומטית במרפסת הבית


חברת "גלקון" פיתחה
לאחרונה ערכת השקיה אוטומטית לכל סוגי המרפסות אשר מאפשרת להתקין באופן פשוט ועצמאי וללא צורך בניסיון קודם או כלים מקצועיים, ערכה מודולרית הכוללת את כל האביזרים הנחוצים להשקיה אוטומטית של עד 20 עציצים. היתרון בפיתוח זה הוא היכולת לשמור על האדניות פורחות כאשר יוצאים מהבית לתקופה ארוכה, תוך חסכון במים וגמישות מרבית. הערכה מגיעה עם חוברת הוראות פשוטה וכוללת צנרת, מחברים ובקר השקיה מרכזי פשוט לתכנות ולהפעלה המשדר עד מרחק של כ-15 מטרים בעזרת שני בוררים בלבד לקביעת מחזור ומשך ההשקיה, ומופעל על ידי סוללה 9V אלקליין.

Responsive
ערכת השקיה למרפסות, צילום: גלקון

חקלאות נוחה ובריאה


חקלאים רבים נאלצים להתמודד עם עומס פיזי כתוצאה מעבודת השדה המרובה. חברת "אורגני שלי" עורכת מהפכה בתחום ולצד כלי הגינון המסורתיים, מציעה מגוון רחב של כלי עבודה אשר יסייעו להפיק תועלת מרבית, לצד דגש על נוחות ובריאות. בין המוצרים החדשים:

מקלטרת ידנית- כלי גינון ייחודי לעיבוד הקרקע ולעקירת עשבים גדולים מהשורש, המאפשר לשחרר הקרקע מסביב לגזעי עצים ומסייע ביצירת קרקע מאווררת. היתרון במוצר הוא שאין צורך להתכופף על מנת לבצע את הפעולה מכיוון שלמקלטרת שלושה גבהים, כך שניתן להתאים את גובה הכלי בהתאם לנוחות. כמו כן, המקלטרת קלה לנשיאה ובעלת ידית רחבה ונוחה המקלה את העומס על הגב ומאפשרת עבודה יעילה יותר לאורך זמן. קוטר המקלטרת 20 ס"מ, קוטר עיבוד הקרקע 25-30 ס"מ, אורך 84-105 ס"מ. ניתן לקפל, להוביל ולאחסן אותה.

כלי גינון ארגונומיים- כלי הגינון הארגונומיים האיכותיים, עשויים פלדת אל-חלד, בעלי משקל קל, קלים מאוד לאחיזה ומקלים באופן משמעותי על ביצוע עבודות גינון שונות. הפיתוחים הללו מאפשרים שמירה על מפרק כף היד בזווית טבעית למניעת חוסר נוחות והיווצרות לחץ. כמו כן, ניתן לחבר לצד האחורי של הכלים שרוול מרופד ורך למניעת חיכוך עם הזרוע לקבלת תמיכה מרבית. כלי הגינון הארגונומיים מתאימים גם לחקלאים וגננים בעלי קשיים פיזיים ומאפשרים ביצוע עבודות גינון מעמדת ישיבה או עמידה והגעה לגובה הקרקע ללא צורך בהתכופפות.

Responsive
ידיות ארגונומית, צילום: אורגני שלי

ידיות אחיזה ארגונומיות- סט של שתי ידיות אחיזה, המאפשר ליהנות מכל היתרונות של ידית האחיזה הארגונומית ללא צורך בהחלפת כלי הגינון. הפעילות מצריכה רק להצמיד את הידית לכלי הגינון באמצעות מיקום שתי הידיות במקביל ובזווית המתאימה על המגרפה או המעדר. כך ניתן לבצע את הפעולות החקלאיות מבלי להתכופף, ובכך לשמור על הגב והידיים. כמו כן, ניתן גם לחבר את ידיות האחיזה לאביזרים רבים בבית, כדוגמת צינור שואב האבק, ואפילו למשוטים.

חידושים אלו ואחרים, כולל גידולים וזנים חדשים, פתרונות למים, תאורה סולרית, רכבי 4X4 לשטח, מכשור מתקדם ועוד, ניתן יהיה לראות בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים בימים ד'-ה', 12-13 בפברואר, במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, בתחנת ‘יאיר’ בחצבה,. בתערוכה תצגנה מעל 150 חברות והיא משתרעת על פני 15 דונם. במסגרת התערוכה יתקיים גם כנס מקצועי מדעי.

הכניסה לתערוכה ולכנס המקצועי ללא תשלום.
מו"פ ערבה תיכונה וצפונית - 077-5681603, http://www.aravaopenday.co.il


פורסם בחדשות