הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הדבורים מצטרפות לרשימת המינים בסכנת הכחדה


הדבורים הוכרזו כיצורים החיים החשובים ביותר על כוכב הלכת שלנו, כיוון שפעילות ההאבקה שלהן הינה קריטית להמשך קיומה של החקלאות וייצור המזון. יחד עם זאת - הן מצטרפות לרשימת המינים בסכנת הכחדה לאחר שיותר משליש מהדבורים בעולם נעלמו. חוקרים מנסים למצוא את הסיבות והפתרון לתופעה הקרויה 'הפרעת התמוטטות המושבה'

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-01-2020


Responsive
מכוורת אלון גליל, צילום: אדוה אופיר

החברה המלכותית הגאוגרפית של לונדון הכריזה בחודש שעבר על הדבורים כיצורים החיים החשובים ביותר על פני כדור הארץ בשל תרומתן לייצור המזון. למרות זאת, על פי מומחים ומדענים, הדבורים מצטרפות לרשימה הארוכה של חיות בסכנת הכחדה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

המחקרים האחרונים מראים ירידה דרמטית במספרן, בעקבות העלמותן של יותר משליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם בשנים האחרונות. חוקרים רבים מנסים לגלות את הגורם לתופעה שהחלה לפני למעלה מעשור, שבגלל סממניה נקראת "הפרעת התמוטטות המושבה". השימוש הבלתי מבוקר בחומרי הדברה, צמצום השטחים הפתוחים בשל בנייה מואצת, כריתת יערות או מחסור בפרחים צופניים (מזון הדבורים) הן בין הסיבות העיקריות להכחדתן.

בסתיו 2007 התגלתה התופעה לראשונה בעולם, בה כ-40 מיליארד דבורים נעלמו מכוורותיהן מבלי להשאיר עקבות. 65% מכוורות ארצות הברית ננטשו. באפריל 2007 דווח כי דבר דומה התרחש גם בגרמניה, שווייץ, פורטוגל, איטליה וספרד. לדעת מדענים רבים העלמות הדבורים עלולה לגרום לירידה חדה ביבולים, היות שדבורים מספקות שרותי האבקה לצמחים רבים. מה שיגרום לפגיעה כלכלית קשה בחקלאים, ולמחסור כלל עולמי של סוגי מזונות שונים המיוצרים מפירות וירקות. תופעה זו גרמה לחקירה מאומצת של הדבורה במעבדות רבות ברחבי העולם, וגרמה לגילויים רבים בתחום זה, אולם עדיין לא ניתן לתופעה הסבר מנגנוני הזוכה להסכמה רחבה.

80% מהגידולים החקלאיים בעולם תלויים אך ורק בדבורים המאביקות (מפרות) את הצמחים מהן נוצרים הירקות והפירות. רוב הצמחים אינם מסוגלים להתרבות בעצמם. מחקר שנערך על ידי מרכז יזמות התפתחות הייצור של ראש עיריית יוניברסידאד (CeapiMayor) ותאגיד הגידול של צ'ילה (Cach) בתמיכת הקרן לחדשנות אגררית (FIA) מעלה במסקנותיו כי הדבורים הן היצור היחיד שאינו נושא שום סוג של פתוגן, כלומר הדבורים אינן נושאות מחלות, גם לא בעוקץ שלהן (כמו קרציות למשל), אך חשיבותן הינה מעבר לכך- כבר אמר הפיזיקאי אלברט איינשטיין לפני שישים שנה, כי "כאשר הדבורים ייעלמו, לבני אדם יוותרו רק 4 שנים לחיות", זאת מכיוון שחשיבותן של הדבורים, מכריעה במערכות האקולוגיות של כוכב הלכת שלנו וחובה לפעול במהירות, שכן עדיין ניתן להצילן.

Responsive
מכוורת אלון הגליל, צילום: אדוה אופיר

טיימס הלונדוני מדווח על קבוצות רבות בעולם שהחלו להתארגן בשנים האחרונות, שמנסות לקדם את נושא השמירה על דבורי הדבש, גם ידוענים רבים נרתמו לקידום המטרה, כמו הכוכב ההוליוודי מורגן פרימן שהחל לגדל דבורים בחוותו במיסיסיפי על שטח של 124 דונם ,במטרה להגן עליהן. מורגן פרימן אמר בראיון: "קיים מאמץ משולב להחזרת הדבורים לכוכב הלכת. האנושות חייבת להבין שהן הבסיס, לצמיחת כדור הארץ, לצמחייה".

בישראל, ערך הייצור החקלאי הנובע מהאבקת הגידולים החקלאיים על ידי הדבורים, עומד על כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה. בישראל פועלים כיום 510 דבוראים המטפלים ב-120,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ. 80,000 מהן משמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

הכנס השנתי 'דבורים והאבקה' על שם הטייס והדבוראי המפורסם תא"ל זוריק לב, בן כפר ביל"ו שנפל במלחמת יום הכיפורים, התקיים בשבוע שעבר זו השנה ה- 27, בצל המשך תופעת העלמות הדבורים.

במסגרת הכנס הוצג מיזם חדש משותף של מרכז וולקני והקרן הקיימת לישראל- לאיתור וריבוי עצי אקליפטוס עשירים בפריחה בקיץ ובסתיו לטובת מרעה דבורי הדבש, שכן עצי האקליפטוס הינם מקור הצוף (המזון) העיקרי של דבורת הדבש. עץ אחד של אקליפטוס מהווה מזון המזין כוורת שלמה, שתפוקתה מגיעה לכמות דבש הנעה בין 50-30 קילוגרמים.

במסגרת המיזם אותו מובילים ד"ר עינת שדות חוקרת במכון למדעי הצמח וד"ר ארנון דג חוקר במרכז מחקר גילת לחקלאות על סף מדבר במכון וולקני, אותרו עצי אקליפטוס שבלטו בפריחתם ונלקחו ייחורים והושרשו בחומר השרשה ניסיוני, במטרה ליצור צמחים חדשים. מטרת המחקר- קיצור משך הזמן עד לפריחה בהשוואה לעץ שנוצר בהנבטה של זרע וכן הקטנת השונות הגנטית בין העצים ובכך הקדמת זמן הפריחה ושמירה על ערכי פריחה צופנית גבוהה.

בסיום הכנס קיבלו הדבוראים עצי אקליפטוס מהזנים החדשים עם פריחה עשירה לנטיעה ליד המכוורות, כאשר תהליך נטיעתם יהיה במעקב על מנת לבחון האם העצים יפרחו באופן אחיד בתנאי סביבה שונים.

כמו כן התקיימו בכנס דיונים והרצאות מקצועיות בנושא שימור ענף הדבורים ופעילות האבקת הדבורים, בין ההרצאות: עינת גרזון, שה"מ, משרד החקלאות- פרדסי ישראל ויחסם לדבורים, מיכל רויזמן -Beehero מיזם חדש לדבוראות מדייקת, שרון שפיר מהפקולטה לחקלאות- דבורי דבש ודבורי בומבוס, אבי אליהו מנהל המחקר החקלאי- הערכת פוטנציאל יצור הצוף בעצי איקליפטוס. ד"ר אהד אפיק ושלומי זרחין מתחום גידול דבורים בשה"מ הציגו סקרים חדשים למיגור תופעת ההיעלמות, כמו כן, התקיימו הרצאות של ד"ר ויקי סורוקר, קובי שמשוני ורעיה זלצר ממנהל המחקר החקלאי, ניצן כהן מאוניברסיטת תל אביב, יובל בינימיני מחברת לוכסמבורג, בוריס יעקובסון השירותים הווטרינריים, יואל ברקוביץ דבוראי משדה ניצן, וסטודנטים ממנהל המחקר החקלאי ואוניברסיטת תל אביב.

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש אמר בכנס: "בעולם מעניקים למחקרים על הדבורים חשיבות עליונה, מאחר והדבורים מאביקות 80% מייצור גידולי החקלאות, וללא הדבורה לא תתקיים האבקה, ולא יהיה מזון מהצומח לאנושות ולחי. המערכת האקולוגית מתאפשרת בזכות המעופפת הצהובה והקטנה. דבורת הדבש משמשת כמאביקה הבלעדית בחקלאות, בלעדיה יפגע ענף החקלאות כולו".

בכנס השתתפו: אבי לב נציג משפחתו של זוריק לב ז"ל, חגי שניר מנהל שה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות), זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש, דורון ליבנה יו"ר ארגון מגדלי הדבורים, ד"ר אהד אפיק מנהל תחום גידול דבורים בשה"מ, שלומי זרחין מדריך מחוזי תחום גידול דבורים בשה"מ, חוקרים מהארץ ומהעולם, ראשי ארגונים חקלאיים, דבוראים ועוד.

למידע נוסף: אתר מועצת הדבש - www.honey.org.il

פורסםבחדשות