הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המו''פים החקלאיים במשבר תקציבי


החלטת קק''ל לקצץ בתקציב המו''פים החקלאיים והמצב הפוליטי המונע את אישור תקציב המדינה, הביאו למשבר בפעילות המחקרית ובתשלום משכורות לחוקרים והעובדים. מנהלת מו''פ צפון: ''הסכום אותו מקצה המדינה נותר בעינו כבר יותר מעשור, המדינה שוכחת שעיקר פרנסת תושבי הפריפריה היא מחקלאות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-12-2019


Responsive
אילון גדיאל מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, חיה רק יהלום מנהלת מו"פ צפון, גלעד פרוינד מנהל מו"פ ההר המרכזי, יעקנל'ה מוסקוביץ' מנהל מו"פ רמת הנגב, זיוה גלעד ונועם וייסלר מנהלי מו"פ בקעת הירדן, דובי אמיתי נשיא התאחדות האיכרים , עזרא רבינס מנהל מו"פ ערבה דרומית

בהעדר ממשלה מתפקדת ושר חקלאות מכהן מזה מספר חודשים, וכל עוד תקציב המדינה לא עבר - נותרו המו''פים החקלאיים ללא אפשרות להמשיך בפעילות המחקרית שלהם, כמו גם תשלום משכורות לחוקרים והעובדים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

התקציב היישומי העיקרי של המו"פים (מחקר ופיתוח) החקלאיים, מבוסס על תקציב מהקרן הקיימת לישראל (קק"ל) ותמיכת תקציב ממשלתי, באמצעות משרד החקלאות. לאחרונה החליטה קק"ל על קיצוץ של 10% בסיוע למו"פים. לנוכח המצב, התכנסו מנהלי המו"פים האזוריים ונשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, בכדי לדון במשבר.

דובי אמיתי נשיא התאחדות האיכרים: "באזורי הפריפריה קיימים שמונה מו"פים חקלאיים, האחראים לפיתוח וייצור ידע חקלאי. המו"פים האזוריים הוכיחו כי פעילותם כמוקד יצירה והתאמת ידע לאזור בו הם פועלים, המאפשר לפתח את פרנסתם של המתיישבים ומבטיח את המשך קיום ופתוח החקלאות בפריפריה. פניתי לפרופ' עבד גרה, מנהל השירותים להגנת הצומח וסיכמנו שבמאמץ משותף נפעל לקבל הרשאה תקציבית, כך שנוכל להמשיך ולהעניק את הסיוע המתוכנן למו"פים''.

''החלק הנוסף בתקציב, מועבר לאורך השנים על ידי קק"ל ולצערי והפתעתנו דירקטוריון קק"ל, בראשותו של דני עטר, החליט על קיצוץ של 10% בסיוע'', מוסיף אמיתי. ''קיצוץ זה של קק"ל הוא בניגוד לפרסומם על תכנית של רילוקיישן ישראלי 2040 לפריפריה, שהרי המו"פים מהווים את התשתית לקליטת חקלאים ומתיישבים חדשים. אחד בפה ואחד בלב.המו"פים הן עמוד האש של החקלאות ואין לנו יכולת לשרוד ללא ייצור הידע בו אנו מובילים בכל העולם".

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון: "תרומת המופי"ם מוכחת ואינה מוטלת בספק. מועצת הצמחים משתדלת לתרום כמיטב יכולתה על מנת לשמר את הפעילות של המו''פים כל עוד יש תקציב, אך גם בשל קשיי גבייה, וסגירת שולחנות מגדלים בכמה ענפים, גם למועצת הצמחים יכולת מוגבלת לשאת את תקציבי המופי"ם על גבה''.

חיה רק-יהלום מוסיפה, כי המגדלים, שגם כך נאנקים תחת איום היבוא, פערי תיווך וקשיים בירוקרטיים ביצוא, אוספים כספים כדי לשמר את המחקר החיוני כל כך לשמירה והתפתחות החקלאות, להתמודדות עם הקשיים בפריפריה ועם הבעיות הכלכליות העומדות בפני הענפים. ''המופי"ם עושים את מירב המאמצים לתמוך בחקלאים ובחקלאות, אך אם לא יהיה תקציב בקרוב, גם המחקר יקלע לשבר שלא יוכל לצאת ממנו. נדרש שהתמיכה במופי"ם יהיה בבסיס התקציב, לא תחרותי וצמוד. הסכום אותה מקצה המדינה נותר בעינו כבר יותר מעשור, ורק פוחת. המדינה, בדאגתה לפריפריה, שוכחת שעיקר פרנסת תושבי הפריפריה היא מחקלאות".

פורסם בחדשות