הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחשש לקריסת מגדלי הדגים, נדחה המשך הורדת המכס בענף


מדובר בדחייה השלישית, לנוכח פגיעה משמעותית בפדיון מגדלי הדגים בישראל שרובם מתגוררים בפריפריה. משרד החקלאות: ''מאז הורדת המכס, הייצור המקומי של קרפיון אמנון ובורי ירד בכמעט חצי''. יו''ר הוועדה ח''כ משה גפני: ''בקצב הזה בעוד שנתיים לא יהיה ייצור מקומי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-12-2019


Responsive
מדגה אפיקים בעמק הירדן, צילום: אסף סולומון - באדיבות ארגון מגדלי הדגים

בשורה למגדלי הדגים בישראל: בעקבות ירידה בפדיון של מגדלי הדגים בארץ, החליטה היום (ג') ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני לדחות שוב את הפעימה לעניין הורדת המכס על יבוא דגים, זאת הפעם השלישית, וכעת תכנס לתוקף בינואר 2021.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

דחיית הפעימה נעשתה מחשש לקריסה של מגדלי הדגים בארץ, שרובם המוחלט ממוקמים בפריפריה, זאת לאחר שההפחתה הראשונה בתוכנית, הביאה לפגיעה קשה ברווחיהם.

הדחייה מגיעה על רקע סיכום שנקבע במסגרת תקציב 2016, לפיו במידה וימצא שישנה ירידה בפדיון בשיעור של 10% ומעלה כתוצאה מהורדת המכס, ידחו הפעימות הבאות. במסגרת צו שהעביר האוצר לוועדה, צוין כי אגף תקציבים מצא כי זוהי אכן התמונה, ולכן מוצע לדחות את המתווה בשנה נוספת. תוספת ההכנסות ממיסים למדינה, כתוצאה מדחיית הפעימה, תעמוד על 33.8 מיליון ₪.

צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות: "הצו הזה הוריד מכס על פילה אמנון, שהוא סך הכל אולי 10% מהגידול המקומי. רוב הדגים בארץ נצרכים מייבוא שאין עליו מכס כבר שנים. נדבקו על הפילה אמנון הזה שמגיע מסין. ב-3-4 שנים האחרונות שירד המכס, הייצור ירד כמעט בחצי ל-3 סוגי דגים, : קרפיון, אמנון ובורי".

אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "ההסדר הזה מחזיק את המגדלים על קו המים ולא מעבר לזה. הסטנדרטים הבריאותיים אינם עומדים ברף הנדרש. כולנו הולכים לחתונות ובר מצוות ולא יודעים מה אנו אוכלים."

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אנחנו נעדכן בסופו של דבר את המחירים כי בקצב הזה בעוד שנתיים לא יהיה ייצור מקומי. לעניות דעתי, המדינה צריכה לסבסד את המגדלים."

ח"כ מוטי יוגב: "האוצר צריך להבין שזה אינטרס לאומי אחרת ענף הדיג יימחק. העניין נוגע גם לשטחים, לאדמה של ארץ ישראל."

ח"כ יעקב מרגי: "אנו, המחוקקים, לא יודעים להכניס את ידינו לפערי התיווך בענף המזון והולכים על הפתרון הקל."

במסגרת הדיון הציג משרד החקלאות סקירה אודות נתוני הענף נכון לסוף שנת 2018, בנושא הייצור המקומי, עלה מהסקירה כי סך אספקת הדגים לנפש בישראל במגמת עלייה, אולם נתח האספקה מייצור מקומי במגמת ירידה ומהווה כיום כ -10% בלבד. זאת כאשר זני האמנון, הקרפיון והבורי מהווים כ-80% מסך כמויות הייצור המקומי (אמנון לבדו כ-43% וכ- 70% מסך ההכנסה מייצור מקומי). כמות הייצור של האמנון הטרי הצטמצמה בכ- 25% בין השנים 2018-2013. בנוסף לכך, כמות הייצור של האמנון הטרי הצטמצמה בכ- 25% בין השנים 2018-2013.

בנושא כמויות הייבוא של פילה הדגים הקפואים, עולה מהנתונים כי פילה האמנון הקפוא מהווה כ-45% ופילה הסלמון הקפוא מהווה כ-20% מתוכו.

לעניין עליית המחירים בייבוא הדגים עלה מהנתונים כי ב-2018 חלה עלייה משמעותית בייבוא פילה סלמון טרי המהווה כ- 93% מכמויות הייבוא מסוג זה, בעוד שמסוף אותה שנה עלה מחירו של האמנון הטרי גם למגדל (ללא תמיכות ישירות בכ-11%) . בנוסף לכך, חלה עלייה מסוימת במחיר פילה האמנון הקפוא ב-2018.

לעניין הפחתת המחירים לצרכן, עולה כי החל מסוף 2016 רמת המחירים לצרכן פחתה בשיעור של כ- %25 הודות להפחתה של 50% בגובה המכס הכללי. עם זאת חלה עלייה קלה של כ- 4% במחירי הצרכן החל מהמחצית השנייה של 2018. לעניין מכירות הדגים, חלה ירידה חדה במכירות האמנון הטרי ברשתות השיווק בשנת 2018.

כך מסכם המסמך, כי ישנה מגמת עלייה בנתח דגים אחרים (אשר לא כוללים את האמנון, הבורי וקרפיון) בשנים האחרונות בייצור המקומי. עם זאת, התמיכה הישירה השאירה את הפדיון הממוצע לק"ג דגים ברמה דומה לזו שלפני הרפורמה.

פורסם בחדשות