הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מה נתניהו יכול ללמוד מארדואן ומדונלד טראמפ על חשיבות החקלאות ?


כבר כיום, כעיתונאי ויזם בתחום החקלאות, אני עומד נדהם מול האין-מדיניות של ממשלת ישראל. כבר כיום נסגרות חוות חקלאיות, צעירים לא רוצים להמשיך לעבוד במשקים של הוריהם, והסיפורים הם קשים ולהם יש כתובת אחת - כתובת שאין ממנה מענה

חיים אלוש, יזם ומנכ''ל ועידת ישראל לחקלאות  05-12-2019


Responsive
חקלאות ישראלית, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לפני מספר ימים צוטט נשיא טורקיה באומרו כי מבחינתו ביטחון המזון והחקלאות חשובים בעיניו לא פחות מביטחונה הצבאי של המדינה. יש הרבה דברים לחלוק על ארדואן. גם נשיא ארה״ב טראמפ, המעצמה הגדולה בעולם , תומך בחקלאות המקומית ומלחמות הסחר שהוא מנהל נועדו, בין היתר, לחזק את החקלאים האמריקאים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדינות רבות מעמידות את החקלאות במרכז מתוך הבנה שייצור המזון הבסיסי של כל מדינה חייב להישאר בתוכה. את החקלאות אסור להפריט. זאת לא תהיה טעות אלא איוולת מוחלטת של בכיה לדורות.

כבר כיום, כעיתונאי ויזם בתחום החקלאות אני עומד נדהם מול האין-מדיניות של ממשלת ישראל. כבר כיום נסגרות חוות חקלאיות, צעירים לא רוצים להמשיך לעבוד במשקים של הוריהם והסיפורים הם קשים ולהם יש כתובת אחת, כתובת שאין ממנה מענה.

משבר העגבניות האחרון, במסגרתו קיבלו חיילי צה"ל עגבניות תוצרת טורקיה ולא תוצרת ישראלית היה הקש ששבר את הגמל לאלפי אזרחים ששיתפו את מחאתם ברשתות החברתיות. ישראלים רבים ביקשו להבין מה ההבדלים בין העגבניות הישראליות לאלה הטורקיות. הציבור הישראלי צמא לחקלאות ישראלית. הציבור מבין את מה שהפוליטיקאים שלו לא – אנחנו רוצים לצרוך תוצרת שלנו, שגדלה כאן. כלי התקשורת עסקו גם הם בסוגיה כי הם שיש כאן משבר אמיתי והזדמנות להעלות את נושא חשיבות החקלאות על סדר היום.

החקלאות לא היתה בבת עינם של השרים האחרונים והנושא משוקף בנתונים היבשים. אחת הבעיות המרכזיות של החקלאות בעשור האחרון היא שהתפוקה סטטית ונותרה על 30 מיליארד שקל, למרות גידול האוכלוסייה. בד בבד, בשנים האחרונות חלה ירידה בייצוא החקלאי אל מתחת לחמישה מיליארד ש"ח והגידול נעשה דווקא בשוק המקומי. בנוסף, תיקון 27 אמנם הוזיל את המים השפירים לצריכה, אבל החקלאות משתמשת בפחות משליש מכמות המים במים שפירים, מה שאומר שמרבית המים שבהם משתמשים בחקלאות לא הוזלו.

אינני נביא ואני לא יודע אם יהיו בחירות שלישיות או ממשלת אחדות. אך בכל מקרה צריך שראש הממשלה הנבחר יבחר לתפקיד שר האוצר, שר שיאמין בחקלאות הישראלית ויתמוך בה וכמובן ימנה שר חקלאות שרוצה להיות שר החקלאות. איש רציני שבא לעבוד, איש מהשטח. יואילו הפוליטיקאים לזוז מהפוזיציה הזו ולתת לאיש שטח אמיתי לבוא ולפתח את החקלאות הישראלית.

החקלאות הישראלית צריכה היום שר שיחזיר עטרה ליושנה ויחזיר את מדינת ישראל למעמדה כמעצמה חקלאית ופורצת דרך בתחומי החקלאות השונים והמגוונים בענפי הצומח והחי. החל מגידול תוצרת חקלאית משובחת דרך פיתוחים מגוונים כדוגמת טפטפות, זני פירות וירקות חדשים, הדרכה והטמעת הגידולים השונים ברחבי העולם. החקלאות הישראלית הובילה את העולם, והוא יידע להעריך ולהוקיר אותה.

הכותב: חיים אלוש, יזם ומנכ''ל ועידת ישראל לחקלאות

פורסם בחדשות