הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חרקים ובגדול: צילומי ענק של חרקים מאוסף מוזיאון הטבע של אונ' אוקספורד


במוזיאון הטבע ע''ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל-אביב מוצגת בימים אלו תערוכה של הצלם לבון ביס, שכל אחת מיצירותיו מורכבת מכ-8,000 צילומים נפרדים המרכיבים את התמונה הסופית. ''עדשת המצלמה מצליחה לתעד מבנים נפלאים וצבעים מרהיבים המהווים התאמות של החרק למגוון תפקודים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-12-2019


Responsive
חרקים ובגדול, צילום: לבון ביס - באדיבות מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל-אביב

תערוכה ייחודית שהושאלה ממוזיאון הטבע של אוניברסיטת אוקספורד מציגה חרקים כמו שלא נראו מעולם: הערב (ג') נפתחה במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, תערוכה חדשה בשם "MICROSCULPTURE: חרקים ובגדול", בה יוצגו 17 צילומי ענק של חרקים, שצולמו על ידי הצלם הבריטי לבון ביס.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

כל החרקים המוצגים בתערוכה צולמו בטכניקה מיוחדת דרך עדשת מיקרוסקופ, ממספר זוויות, וכל דיוקן הוא תוצר של יותר מ-8,000 תמונות נפרדות שיחד יצרו את התמונה המושלמת. הצילומים מהווים הגדלה של פי 500-1000 ביחס לגודלם של החרקים במציאות ומראים בבהירות ובצבעוניות יוצאת דופן את המבנים הייחודיים לכל חרק. גודלן של התמונות נע בין 75 ס"מ רוחב על 100 ס"מ גובה ועד כ270 ס"מ על כ-180 ס"מ גובה.

Responsive
חרקים ובגדול, צילום: לבון ביס - באדיבות מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל-אביב

לצד כל תצלום מוצג החרק עצמו בגודלו הטבעי וכן חרקים דומים או קרובים לו המדגימים מגוון צורתי או עקרונות ביולוגיים מסוימים. הן התצלומים והן החרקים שלצידם מלווים במידע על תפקוד המבנים והצבעים המיוחדים ועל הביולוגיה של חרקים אלה בישראל ובעולם.

האוצרת המדעית של התערוכה ד"ר נטע דורצ'ין, אוצרת אוסף החרקים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט וחברת סגל בבית הספר לזואולוגיה של אונ' תל אביב: "קשה להבין עד כמה יפה ומיוחד הוא עולם החרקים כל עוד לא מסתכלים עליו בקנה המידה של החרק עצמו. עדשת המצלמה מצליחה לתעד מבנים נפלאים וצבעים מרהיבים המהווים התאמות של החרק למגוון תפקודים, כגון הגנה, הסוואה, מציאת בני זוג, תקשורת, ותזונה. התערוכה מאפשרת לקהל מפגש בלתי אמצעי עם יצורים שיוצרים בדרך כלל רתיעה שנובעת מחוסר ידע, ואנחנו מקווים שהמפגש הזה יגרום לאנשים להסתכל על חרקים בצורה אחרת".

Responsive
חרקים ובגדול, צילום: לבון ביס - באדיבות מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל-אביב

מערכת פרוקי הרגליים היא המערכה הגדולה ביותר בעולם החי, עם כ-80% מכלל המינים הידועים. חוקרים מעריכים כי קיימים עוד 3-10 מיליון מינים שטרם התגלו לעולם המדע. תערוכות מסוג זה מאפשרות לחוקרים לחלוק עם הציבור את חוויית ההתבוננות מקרוב ביצורים מורכבים בניסיון להבין את התפקיד שממלאים מבנים שונים ופרטים שונים במערכת האקולוגית. עבור הציבור הרחב זו הזדמנות לחוות את המפגש עם החרקים כפי שלא נחווה מעולם קודם לכן.

צילומיו של לבון ביס, מוצגים בין היתר בתערוכות קבע במוזיאונים בעולם ובאוספים פרטיים. הוא זכה במהלך הקריירה שלו בפרסים רבים, וב-2016 אף זכה להימנות כחבר בחברה המלכותית לצילום. התערוכה הוצגה במוזיאוני טבע רבים ברחבי העולם בהצלחה רבה, ובהם המוזיאונים של דנמרק, שוויץ, יוסטון ארה"ב, הולנד וסקוטלנד.

Responsive
תערוכת חרקים ובגדול של הצלם לבון ביס המוצגת במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באונ' תל אביב, צילום: שי בן אפרים

תערוכת "חרקים ובגדול" מוצגת החל מ-4.12.2019
שעות פעילות המוזיאון:
ימי ב', ד'- 10:00-16:00
ימי ג', ה' ושבת- 10:00-18:00
יום ו'- 10:00-14:00
יום א'- סגור

שעות פעילות מיוחדות בחנוכה: 24.12-30.12
מדי יום בשעות 10-18, מלבד שישי 27.12 10-14.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה למוזיאון.

פורסם בחדשות