הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ברוכה הבאה, הכרישה חמסה


הראשונות שמגיעות בכל חורף לתחנת הכוח בחדרה, הן הכרישות מהמין עפרורי, וביניהן 'חמסה' - התיוג הראשון לעונה. בהמשך מצטרפים כרישים זכרים מהמין סנפירתן, שנמצא בסכנת הכחדה. חזרתן של הכרישות מאפשרת להמשיך במחקר על טורפי העל הייחודיים האלה, שעד כה ידוע מעט מאוד על התנהגותם בים התיכון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-11-2019


Responsive
צילום: חגי נתיב - תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה

הכרישים חוזרים: צוות חוקרים מתחנת מוריס קאהן לחקר הים מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, זיהו את חזרתם של הכרישים למוצא המים החמים של תחנת הכוח אורות רבין בחופי חדרה, וכמו בכל אחת מעונות החורף האחרונות, הם מקיימים זו העונה החמישית מעקב ותיוג אחר הכרישים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

"התיוג הראשון שלנו לעונה היה של כרישה עפרורית באורך 2.5 מטר העונה לשם 'חמסה', מספר ד"ר אביעד שיינין, ראש תחום טורפי העל בתחנת מוריס קאהן. ''קראנו לה חמסה, מכיוון שזו עונת המחקר החמישית שאנו עורכים כחלק ממחקר אקולוגי ארוך טווח על אוכלוסיית טורפי העל במזרח הים התיכון כאשר הכרישים הם חלק חשוב במארג החיים בים. אנו מזהים חזרתיות של אותם כרישים לחדרה בכול חורף והשנה נתעמק בהבנת תופעה זו באמצעים טכנולוגיים רבים".

Responsive
צילום: חגי נתיב - תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה

כפי שפרסמו חוקרי אוניברסיטת חיפה בעבר, התופעה של התקבצות כרישים במים החמים בתקופת החורף בחופי ישראל – חדרה, אשדוד ואשקלון - היא תופעה ייחודית ומסקרנת שלא מתרחשת במקומות אחרים דומים בעולם.

עוד גילו החוקרים שתחילה מגיעות לחדרה כרישות מהמין עפרורי, שאין עליו מידע בים התיכון. בהמשך החורף מצטרפים כרישים זכרים המין כריש סנפירתן, שנמצא בסכנת הכחדה בים התיכון. חזרתן של הכרישות מאפשר לחוקרים להמשיך במחקר שלהם על טורפי העל הייחודיים האלה, שעד כה ידוע מעט מאוד על התנהגותם באזורנו ובים התיכון בכלל.

Responsive
צילום: חגי נתיב - תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה

לדברי ד''ר שיינין, "מספרם של הכרישים בים התיכון פוחת בקצב מסחרר עקב דיג יתר של מזונם, דיג כרישים עצמם למטרות מזון או הילכדותם בצורה בלתי מכוונת בדיג אחר. במסגרת המחקר בתחנת מוריס קאהן לחקר הים אנו בודקים את התנהגות הכרישים במטרה להפחית את כמות הלכידות הבלתי מכוונות של כרישים. במטרה לשמור על בעל חיים מיוחד והחשוב הזה".

פורסם בחדשות