הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ממשלה בשיתוק: מעברי הסחורות לרשות הפלסטינית סגורים - החקלאים ספגו פגיעה קשה


כבר מעל לחודשיים שמעברי הסחורות לרשות הפלסטינית סגורים ביוזמתה, באופן חד צדדי, בניגוד להסכמי הסחר. ישראל לעומת זאת מאפשרים לרשות להעביר סחורות כרגיל. חקלאים שהפגינו היום בת''א קוראים לראש הממשלה להפעיל את כל האמצעים שיש ברשותו על מנת לעצור את החרם הפלסטיני

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-11-2019


Responsive
הפגנת החקלאים היום בתל-אביב, צילום: אלעד גוטמן - באדיבות התאחדות חקלאי ישראל

חקלאים מגדלי בקר ובני משפחותיהם הפגינו היום (ד') בצהריים מול הקריה בתל אביב, במחאה על כך שממשלת ישראל אינה עושה דבר כבר מעל לחודשיים, לאחר שהרשות הפלסטינית החליטה לסגור את מעבר הסחורות לשטחה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

החקלאים שהגיעו בטנדרים ובמשאיות מכל הארץ, נסעו בשיירה ממחלף יקום עד לקריה - קראו לרה"מ להתערב במשבר החמור ולהפעיל את כל האמצעים העומדים לראשותו על מנת לעצור את החרם.

ב 25 השנים האחרונות, מעברי הגבול היו פתוחים לסחורות משני הצדדים בהתאם להסכמי פריס שנחתמו בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית. בחודשים האחרונים, בצעד חד צדדי, סגרה הרשות את המעברים ולא מאפשרת מעבר סחורות ישראליות. מדינת ישראל, לעומת זאת, מאפשרת לרשות להמשיך ולהעביר סחורות חקלאיות כרגיל לישראל, ואינה נוקטת באמצעים הרבים שיש ברשותה על מנת לעצור את החרם.

החרם שנמשך כבר למעלה מחודשיים פגע אנושות בחקלאים בענף כולו. אורך הנשימה שלהם נגמר ואם לא ינקטו צעדים משמעותיים במיידי מאות משפחות ועוד כאלפי עובדים נוספים יקרסו כלכלית וימשכו את כל ענף הבקר והחלב איתם.

ענף גידול הבקר כולל כ- 600 משפחות ומשקים של חקלאים ברחבי ישראל, המעסיקים בהערכה כ- 1800 עובדים. היקף המתפרנסים מהענף היינו בהערכה מעל 2200 משפחות. מרבית המשפחות גרות בפריפריה, החל ממושב פארן בערבה דרך כפר יהושוע בעמק יזרעאל, מחולה בבקעת הירדן, בני יהודה בגולן, ופטיש בנגב.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: "לא יכול להיות שהמעבר פתוח רק לצד אחד. אם הם סוגרים אותנו חייבים לסגור אותם מלהעביר תוצרת. אני מצפה ממקבלי ההחלטות במדינה להטיל את כל כובד את כובד משקלם ולפתור את המשבר הזה במהרה. למגדלים שתקועים כבר חודשיים נגמר האוויר לנשימה".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן אמר: "מה קרה לעקרון ההדדיות. 25 שנה היו הסכמים שהשאירו את המעברים פתוחים לחילופי סחורות. לראש הממשלה יש ארסנל כלים גדול לעצירת החרם. מסגירת המעברים למעבר פירות וירקות פלסטינים לישראל דרך איסור כניסת חומרי בניין. אני קורא לו להשתמש בהם ולפתור את המעבר לשני הצדדים".

שאול יעקובס, מכפר הרואה במרכז הארץ בן 36 ואב לשניים, דור שלישי לחקלאים בישראל: ''מדינת ישראל מתעסקת בהכל בימים אלו חוץ מלפתור את המשבר שפוגע במאות חקלאים . אני לא יכול לשווק את העגלים שלי לרשות כי הם סגרו את המעברים אז שני ממשיך להאכיל אותם ולטפל בהם כמובן כבר מעל לחודשיים. זו הוצאה מאוד גדולה שגורמת להפסדים כבדים. ממשלת ישראל לא עושה מספיק כדי לסיים את החרם הפלסטיני, אין שום סיבה שיכניסו תוצרת פלסטינית לישראל בזמן שהם עוצרים אותנו.

גלעד בידץ', בן 16 , דור רביעי לחקלאות מכפר יהושוע, הגיע להפגנה עם סבו ואביו אמר: " אני עובד עם אבא במשק בכפר יהושוע מגיל אפס, כבר למעלה מחודשיים שאבא לא יכול להעביר סחורה. הרשות הפלסטינית מחרימה את הסחורה ולא נותנת לנו להכניס. בינתיים כל מגדלי הבקר לא יכולים להתפרנס ורק מוציאים כסף. הם צריכות לאכול, צריך לטפל בהן ואנחנו לא יכולים להחזיר את ההוצאות".

פורסם בחדשות