הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארצות-הברית פרשה מהסכם האקלים; ישראל מתכוונת להרחיב את מחוייבותה


המשרד להגנת הסביבה הודיע כי ישראל מתחייבת להרחיב את מחויבותה להסכמים שהושגו בוועידת האקלים בפריז ולהעלות את היעדים ל-2030. השר זאב אלקין: ''ההחלטה שקיבלה ארצות הברית לסגת מהסכם פריז - לא תוביל גם אותנו לסגת ממנו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-11-2019


Responsive
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה 2016, צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה

לפני שלושה ימים, הודיע ממשל טרמאפ לאו"ם באופן רשמי על תחילת הליך העזיבה של הסכם האקלים, עליו חתם הנשיא לשעבר אובמה בוועידת האקלים של פריז בדצמבר 2015. התהליך יושלם בעוד שנה, לאחר הבחירות לנשיאות ארה''ב. הנשיא טראמפ הצהיר כבר ב-2017 על כוונתו לצאת מההסכם, אשר במסגרתו התחייבו כל המדינות החתומות עליו לתרום את חלקן כדי לצמצם את הפגיעה בכדור הארץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדינת ישראל הצטרפה לשאר מדינות העולם אשר התחייבו להפחית גזי חממה במסגרת ההסכם ההיסטורי שהושג בוועידת האקלים של פריז. בוועידה זו הצהירה ישראל על יעד לאומי להפחתת גזי חממה ושורת צעדים למימוש מחויבות זו, ובראשן הפחתת השימוש בפחם, ייעול השימוש בחשמל, העלאת שיעור האנרגיות המתחדשות והפחתת הנסועה הפרטית.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי ההפחתה שכבר הושגה בשימוש בפחם והעלאת הייצור מאנרגיות מתחדשות הצליחה להפחית דרמטית את פליטות מזהמי האוויר וגזי החממה, ולחסוך למשק מאות מיליוני שקלים בשנה.

המשרד מדגיש את מחויבותו להסכמים אלה ומצהיר על כוונתו אף לעדכן את היעדים לשנת 2030 ולהמשיך להוביל לגיבוש חזון ואסטרטגיה ארוכי טווח להפיכת כלכלת ישראל לדלת פחמן, דלת זיהום ומשגשגת.

העולם נמצא בעיצומו של תהליך המובל על-ידי ארגון ה-OECD למעבר לכלכלה דלת זיהום, יעילה בצריכת משאבים וצומחת. זאת, באמצעות השקעה ומעבר לייצור ולצריכה נקיים ויעילים יותר במשאבים. ישראל, כמו שאר מדינות העולם, התחייבה בפריז שעד סוף 2020 היא תגיש תוכנית המאושרת על-ידי הכנסת, ובה יעדים וחזון לכלכלה דלת זיהום ומשגשגת.

עמדת המשרד להגנת הסביבה היא כי העמידה בהסכמי פריז - הן ביעדים ל-2030 והן בגיבוש אסטרטגיה למעבר לכלכלה דלת פחמן - היא אינטרס בין-לאומי אך קודם כל אינטרס לאומי, כלכלי וחברתי של ישראל, הנובע מהקשר ההדוק בין סביבה נקייה לצמיחה כלכלית וחברתית.

על ישראל להפחית את הזיהום ולייעל את צריכת המשאבים שלה על-מנת לשמור על כלכלה תחרותית מוטית ייצוא, אשר תיאלץ להתמודד על נטל עלויות הולך וגובר של זיהום והנזק הבריאותי הנובע ממנו, כמו גם עם העלויות של משאבי הטבע וחומרי הגלם שאותם אנו צורכים.

על בסיס הניסיון הנצבר במדינות העולם ובראשן ה-OECD, מוביל המשרד להגנת הסביבה בימים אלה תהליך רב-מגזרי, שלא היה כמוהו עד היום, במסגרתו נעדכן את היעדים ל-2030, נעלה אותם ליעדים מאתגרים יותר, ונגבש אסטרטגיה אשר תשנה את האופן בו אנו מתכננים, בונים ומשתמשים בתשתיות תחבורה ואנרגיה ובמבנים ובערים או גרים ועובדים.

העלאת היעד הלאומי ל-2030 לאנרגיה מתחדשת חייבת להיות שלב בדרך למשק אנרגיה המבוסס על אנרגיות מתחדשות ולא על דלקים פוסיליים-מזהמים. מדינת ישראל חייבת להיגמל מדלקים אלה ובמקומם לייצר באנרגיה נקיה ויעילה, אשר ניתן לאגור אותה ולבזר את הייצור באופן שיגביר את הביטחון האנרגטי של ישראל, יוריד את יוקר המחיה וכן יוביל לשוויון חברתי.

המשרד מתכוון להגיש כבר בחודשים הקרובים לממשלה החדשה הצעת מחליטים, שתקבע את היעדים ארוכי הטווח. בהמשך, בכוונת המשרד להעביר חוק אקלים, שישנה את האופן שבו ישראל מתכננת, בונה ומשתמשת בתשתיות במבנים ובערים.

הפחתה של זיהום ויעילות אנרגטית הולכים יד ביד עם שוויון והורדת יוקר המחיה. לכן, בכוונת המשרד לפעול מיד עם כינון הכנסת והממשלה החדשה, לפעול לחיוב שלפיו כל בנייה חדשה בישראל תהיה ירוקה, ובשלב הבא מאופסת אנרגיה.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "ההחלטה שקיבלה ארצות הברית לסגת מהסכם פריז - לא תוביל גם אותנו לסגת ממנו. מדינת ישראל מייחסת חשיבות גדולה להתמודדות עם משבר האקלים ורואה את עצמה מחויבת לקיום ההתחייבויות שלנו. בשנים האחרונות פעלנו להפחתת זיהום האוויר והפחתת פליטת גזי חממה, בזכות המעבר מפחם ומדלקים מזהמים לגז טבעי, כדלק מעבר, בדרך לאנרגיות מתחדשות ואגירת אנרגיה''.

''הפחתנו את זיהום האוויר מתחבורה ואנחנו מובילים את המשק כולו לגמילה מדלקים מזהמים. בשנים האחרונות העברנו החלטת ממשלה דרמטית בשיתוף משרד האנרגיה להפחתת שימוש בדלק המזהם ביותר לייצור חשמל – פחם, לצד החלטה היסטורית לסגירת היחידות הפחמיות 1-4 באורות רבין, וכיום אנחנו פועלים להפסקה מוחלטת של השימוש בפחם במהלך העשור הקרוב, כמו גם להעלאה משמעותית של היעדים לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות וחיוב בנייה ירוקה ומאופסת אנרגיה בכל רחבי הארץ. במקביל להפחתת גזי החממה, העברנו החלטת ממשלה נוספת, ייעודית, שתסייע למדינת ישראל להתמודד עם שינויי האקלים, להם עשויות להיות השלכות כלכליות וביטחוניות והקמנו את המנהלה להיערכות לשינויי האקלים''.

''מעבר לפן הסביבתי, הסכם פריז מייצר עבור מדינת ישראל הזדמנויות כלכליות להפיכת ישראל למעצמת טכנולוגיות סביבה. בשנים האחרונות השקענו עשרות מיליוני שקלים בתחום והגענו להסכמים פורצי דרך עם סין בנושא. הסכם פריז מייצר הזדמנות פז לטכנולוגיות ישראליות להיכנס לשוק הקלינטק העולמי ולהפוך את תחום הטכנולוגיות הסביבתיות לאחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית" אמר השר אלקין.

פורסם בחדשות