הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ניו יורק: חקיקה היסטורית אוסרת על מכירת כבד אווז מפוטם


עיריית ניו-יורק החליטה לאסור מכירת כבד שומני של אווזים וברווזים שעברו פיטום כפוי. החקיקה ההיסטורית זכתה לתמיכה ציבורית רחבה. בישראל נאסר על פיטום אווזים, אך מכירת הכבד עדיין מותרת. עמותת אנימלס: ''הגיע הזמן לאסור על מכירת כבד מפוטם גם בישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-10-2019


Responsive
Image by swissbanana from Pixabay

לא עוד כבד אווז בתפוח הגדול: עיריית ניו יורק אישרה אתמול (ד') הצעת חוק האוסרת למכור כבד שומני של אווזים וברווזים שעברו פיטום בכפייה. 30 חברי מועצה הובילו את הצעת החוק שקידמו 50 ארגונים, אשר גייסו תמיכה ציבורית אדירה של תושבי העיר, וטרינרים ומסעדנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

המהלך אושר לצד שורה של הצעות חוק נוספות לשיפור ההגנה על בעלי-חיים בעיר, בהן איסור לכידה וסחר ביונים וציפורי בר אחרות בעיר, הגבלה על העבדת סוסים בתעשיית הכרכרות בעיר בימים חמים, וכינון משרד להגנה על בעלי חיים בעירייה. עם אישור החקיקה, ניו-יורק הצטרפה לקליפורניה, שכבר אסרה גם על פיטום וגם על מכירת כבד שומני. הצעת החוק אושרה יומיים לפני יום הטבעונות העולמי, המצוין ברחבי העולם ב-1 בנובמבר, והיא תכנס לתוקף בשנת 2022.

החקיקה אוסרת על מכירה של כל מזון שבמהלך יצורו נעשה פיטום כפוי. תיעודים וחקירות סמויות שערכו ארגונים להגנת בעלי חיים ברחבי העולם, בהם עמותת אנימלס (לשעבר אנונימוס) בישראל, חשפו שוב ושוב אלימות קשה כלפי האווזים והברווזים בתעשיית הכבד השומני. תהליך הפיטום נמשך מספר שבועות, במהלכם מלעיטים את האווזים והברווזים 3-5 פעמים ביום בתערובת תירס ושמן, בכמות המגיעה בשיא הפיטום עד לשליש ממשקל גופם. הכבד מתנפח פי 10-5 מגודלו הטבעי, ובעלי החיים סובלים מהכאב שבפיטום עצמו, כמו גם מפגיעה בתפקוד הכבד ואיברים אחרים, מקשיי נשימה ומקושי ללכת.

פיטום אווזים וברווזים נאסר בשורה של מדינות ברחבי העולם, בהן איטליה, בריטניה, פולין, צ'כיה, לוקסמבורג, דנמרק, פינלנד, נורבגיה, שוודיה, שווייץ, אוסטריה, גרמניה, תורכיה, אוסטרליה וארגנטינה. בעקבות מאבקה של עמותת אנימלס, שזכה לתמיכה ציבורית רחבה, ישראל אסרה על הפיטום כבר בשנת 2003, כאשר בג"ץ פסק שהפיטום הוא התעללות בלתי חוקית. מכיוון שעד כה לא נאסר הסחר במוצר, ניתן עדיין למצוא בארץ כבד שומני המיובא מחו"ל.

עמותת אנימלס: "אנו מברכים על החקיקה ההיסטורית בניו יורק, שמהווה עוד צעד למען עולם טוב יותר עבור בעלי החיים, בו לא מתקבל על הדעת לדחוף לאווז אומלל צינור מתכת לעומק הגרון ולהלעיט אותו במזון שומני עד ליצירת כבד חולה. אנחנו גאים בהצלחת מאבקנו לאיסור הפיטום בישראל, וקוראים לנבחרי הציבור להשלים את המהלך, הגיע הזמן לאסור על מכירת כבד מפוטם גם בישראל".

פורסם בחדשות