הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד הכלכלה ממליץ לבטל את המכס על חמאה, ולפתוח את השוק ליבוא חופשי


סמנכ''ל היבוא במשרד הכלכלה במכתב למשרד החקלאות: ''חלוקת מכסות יוצרת עיוותים בשוק'' שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: ''פתרון המחסור בחמאה הוא באמצעות שוק חופשי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-10-2019


Responsive
Image by congerdesign from Pixabay

בעקבות המחסור החמור בחמאה בישראל, שנמשך מתחילת 2019, משרד הכלכלה ממליץ לבטל באופן גורף את המכס על חמאה, ולפתוח את השוק ליבוא חופשי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

דני טל, סמנכ"ל היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה ויו''ר וועדת המכסות, שלח אתמול (ב') מכתב בנושא למשרד החקלאות, עם עותקים לרשות התחרות ולמשרד האוצר.

במכתבו כותב טל: "בהמשך לדיונים המשותפים בין משרד החקלאות למשרד הכלכלה והתעשייה על הוספת מכסות חמאה פטורות ממכס לשנת 2020 ולאור המחסור הקיים בשוק החמאה המקומי, נבקשכם לשקול בחיוב את המלצתנו להמיר את שיטת חלוקת מכסות החמאה הנוכחיות הפטורות ממכס, בביטול גורף של שיעורי המכס על חמאה ופתיחת שוק החמאה ליבוא חופשי''

''לעמדתנו, חלוקת מכסות החמאה יוצרת עיוותים בשוק, וביטולן במקביל לביטול המכס תאפשר את פתיחת המשק ליבוא חמאה, גיוון מקורותיו ומניעת מחסור עתידי במוצר צריכה בסיסי זה אותו אין ביכולת המשק לספק ממקורות עצמיים''.

''אין לנו ספק כי תמיכתכם בעמדה מקצועית זו תביא למניעת מחסור בשוק החמאה המקומית להגבר התחרות, להפחתת מחירי החמאה השולחנית לצרכן ואף תסייע לפיתוח העצמאות הכלכלית של מחלבות קטנות וביטול התלות ביצרן מקומי אחד באספקת החמאה המשמשת חומר גלם מרכזי בהליך הייצור שלהן''.

שיעורי המכס על יבוא חמאה לישראל נעים בין 126%-140% לחמאה שולחנית ובין 144-160% לחמאה תעשייתית. מדובר בשיעורי מכס גבוהים מאוד המייקרים את מחיר המוצא הסופי המיובא''.

''בהתאם לכך, המלצתנו היא ביטול מידי של המכס וכתוצאה מכך ביטול שיטת המכסות ופיתחת השוק באופן מלא''. כותב טל.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן שתומך במהלך אמר היום בתגובה: "ביטול מכסים וכן ביטול הקצאת המכסות הם נושאים שיש לקדמם באופן כללי, קל וחומר כאשר מדובר בתחומים שבהם אין ייצור מקומי. בהתאם לכך, פתרון המחסור בחמאה הוא באמצעות שוק חופשי שמשמעותו ביטול גורף של שיעורי המכס וביטול שיטת המכסות על חמאה. דבר שיביא להגברת התחרות, גיוון המקורות ומניעת המחסור בחמאה"

פורסם בחדשות