הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


"הפלסטינים מחרימים, בממשלה שותקים והחקלאים נחנקים"


כ-100 חקלאים מכל הארץ חסמו הבוקר את מעבר הסחורות לגדה במחאה על החרם של הרשות הפלסטינית על תוצרת ישראלית, בניגוד להסכמים הכלכליים איתה. המגדלים מוחים על כי הממשלה לא פועלת לפתרון המשבר כבר מעל לחודש. חקלאי מנהלל: ''הפלסטינים עושים מניפולציות והמנהיגים שלי אפילו לא עונים לי ולא מדברים איתי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-10-2019


Responsive
ההפגנה הבוקר במעבר שער אפרים, צילום: אלעד גוטמן

כבר מעל לחודש שהרשות הפלסטינית סוגרת את המעברים לסחורות בקר ישראליות לגדה, וממשלת ישראל שותקת. עשרות חקלאים הגיעו היום (24.10.19) למעבר הסחורות שער אפרים וקראו לראש הממשלה להתערב במשבר החמור בעקבות החרם של הרשות הפלסטינים על תוצרת ישראלית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

זו ההפגנה השנייה שמגדלי הבקר עורכים, כאשר לפני שבועיים הגיעה שיירה של טנדרים ומשאיות לירושלים בקריאה לראש הממשלה להתערב במשבר.

ב 25 השנים האחרונות, בהתאם להסכמים הכלכליים בין הרשות לבין ישראל (הסכמי פריז) פתוחים מעברי הגבול לסחורות משני הצדדים. בחודש האחרון החליטה הרשות הפלסטינית בצעד חד צדדי להחרים את התוצרת הישראלית, לסגור את המעברים ולא לאפשר מעבר סחורות ישראליות.

מדובר בפגיעה בפרנסתן של כ 500 משפחות ועוד כאלף עובדים שביום אחד איבדו את ההכנסות שלהן ונמצאות במשבר עצום ובהפסדים כספיים של מאות מליוני שקלים למשק הישראלי ולחקלאים.

''האבסורד הוא, כי בעוד הרשות הפלסטינית מחרימה מעבר סחורות ישראליות לשטחה, בישראל מאשרים לפלסטינים רישיונות יבוא ממקומות אחרים בעולם, חיסונים על ידי הרשויות בישראל ומתן שירותים וטרינרים שמאפשרים להם להמשיך את החרם על החקלאים הישראלים'' טוענים המגדלים.

אודי תמיר, חקלאי דור שלישי מנהלל: "חודש וחצי שאני תקוע. 50% מהעגלים שלי היו עוברים לרשות הפלסטינית והם חסמו את המעברים ואני נמצא במצב שממשיך להאכיל וגדל את העגלים וצריך להעביר כספים ולשלם והמצב נהיה ממש קשה. ובינתיים בחודש וחצי הזה אני לא מקבל תשובות מהמדינה. אני מרגיש חוסר אונים. הפלסטינים עושים מניפולציות והמנהיגים שלי אפילו לא עונים לי ולא מדברים איתי. ראש הממשלה שאמון על הטיפול במשבר המדיני הזה והפרות ההסכמים לא מדבר איתנו, לא חוזר אלינו, אנחנו מול שר החקלאות שמנסה לעזור לנו אבל זה לא בסמכותו, מתאם הפעולות בשטחים יוצא בהצהרות כבר לפני שבועיים ולא קורה כלום ואנחנו קורסים."

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר בהפגנה: "אנחנו כאן כדי להגיד כי לא ייתכן שפרסתן של מאות משפחות תפגע ומקבלי ההחלטות ישבו בשקט. הממשלה חייבת להבהיר שהסכמים צריכים להיות דו צדדיים. ההבלגה נתפסת כסימן של חולשה והחרם הפלסטיני רק יתרחב על תוצרת חקלאית נוספת מישראל"

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן אמר: "על פי הסכמי פריס למעלה מ 20 שנה יש מעבר סחורות חופשי בין הרשות לישראל. הפלסטינים באופן חד צדדי החליטו שהם מפסיקים את כניסת העגלים מישראל לשטחים. זה מצב בלתי אפשרי. ממשלת ישראל חייבת להגיב על פי ההסכמים ולחסום את המעבר באופן הדדי. אנחנו החקלאים לא מוכנים לשלם את המחיר. אם הגבולות פתוחים אז לשני הצדדים. אם הם סגורים אז גם הדדי. עדיף לגמור את הסכסוך הזה ועל ממשלת ישראל להתערב ולהכריח את הפלסטינים לחזור להסכמים"

פורסם בחדשות