הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עגבניות השרי הטורקיות ממשיכות לפגוע בחקלאות הישראלית


אישור הייבוא למאות טונות של עגבניות שרי מטורקיה במכס מופחת, פוגע קשות בחקלאי הנגב שנאבקים בתחרות לא הוגנת. מגדל עגבניות ממושב כמהין: ''אין מחסור בעגבניות ואין באמת צורך בעידוד הייבוא''. מועצת הצמחים: ''התרענו בפני שר החקלאות על קריסה של חקלאים ולצערנו צדקנו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2019


Responsive
צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ארדואן צוחק, והחקלאים הישראלים בוכים: עשרות חקלאים מאיזור הנגב - בעיקר מיישובי פתחת ניצנה, המועצה האזורית רמת נגב בדרום הארץ, המגדלים עגבניות שרי, קורסים בימים אלה. הסיבה: ייבוא פרוע מטורקיה של מאות טונות של עגבניות שרי במכס נמוך, גורם לרבים מהם לפשוט רגל, כך טוענים במועצת הצמחים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

יתר על כן, ראוי לציין שרק לפני ימים נפסלו 17 מכולות של עגבניות מיובאות מטורקיה בשל נגיעות של מזיקים. הייבוא מטורקיה עשוי להכיל מזיקים ומחלות מסוכנים העלולים לפגוע קשות בחקלאות המקומית.

עדי רז, חקלאי מגדל עגבניות שרי ממושב כמהין, מספר: "מאז פתיחת השוק לייבוא במכס מינימלי אנו נאבקים בשוק פרוץ ובתחרות לא הוגנת, וזאת למרות שמחירי עגבניות השרי ברשתות ובשווקים סבירים בהחלט, והחקלאים המקומיים מספקים את כל הביקוש של הצרכנים המקומיים, כך שאין מחסור בעגבניות ואין באמת צורך בעידוד הייבוא. השנה היה קיץ קשה במיוחד לחקלאות בדרום, עלויות הגידול שלנו עלו משמעותית, ולצערי - חקלאים רבים לא שרדו ופשטו רגל. הפרנסה העיקרית שלנו היא בתחום החקלאות, והענף מפרנס עשרות משפחות. אנחנו רק רוצים להתפרנס בכבוד".

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים: "בעבר התרענו בפני שר החקלאות וגורמים נוספים כי המצב הקיים ימוטט מאות מגדלי ירקות, ולצערי - צדקנו. הייבוא גרם לירידה גדולה במחיר שמקבל החקלאי הישראלי על גידוליו, במקביל עלו עלויות העבודה – וכך החקלאים קרסו. כרגע השדות באיזור הנגב לא נקטפים והחקלאות המקומית נפגעת. אגב, המהלך הזה לא השפיע על יוקר המחייה ולא הוריד את מחיר העגבניות לצרכנים, אלא רק העלה את הרווחים של היבואנים ושל רשתות השיווק".

Responsive
מנכ''ל מועצת הצמחים צבי אלון, צילום: באדיבות מועצת הצמחים

"מדובר בתחרות לא הוגנת עבור החקלאי הישראלי", מוסיף אלון. "לפי החוק, למשל, החקלאי הישראלי צריך לשלם לעובד מתאילנד כ-70 יורו ליום, לעומת כ-10 יורו שמקבל אותו עובד בטורקיה. במציאות זו, בה גידול עגבניות השרי מחייב כח אדם גדול פי כמה, וכאשר מחיר הגידול של עגבניות השרי עבור החקלאי גבוה יחסית, מדינת ישראל הייתה צריכה להגן על חקלאיה ולאפשר להם תחרות הוגנת מול הייבוא; מכס המגן על עגבניית השרי היה צריך להיות 3-4 ש"ח לק"ג ולא 1 ש"ח כמו לעגבנייה רגילה. בשנה שעברה ביקשנו לקבוע מכס מגן הולם לעגבניות השרי, כך שהמגדלים יוכלו להמשיך ולקיים משפחותיהם הכבוד, אך דבר לא נעשה. זה הזמן לעשות זאת, לפני שחקלאים רבים נוספים ייפגעו".

ענף העגבניות בישראל: מדי שנה משווקות בישראל כ-180 אלף טון עגבניות טריות מתוכם כ-20 אלף טון עגבניות שרי. העגבניות משווקות לאורך כל השנה, וצריכתן מהווה כ-15% מסך צריכת הירקות הטריים. בישראל ישנם כ-500 מגדלי עגבניות, כאשר אזורי הגידול העיקריים הם רמת נגב, שדות נגב וחבל אשכול. היקף שטחי הגידול – כ-17 אלף דונם, רובם בתי צמיחה (חממות ובתי רשת). בישראל צריכת העגבניות לנפש הינה כ-25 ק"ג לשנה, וההוצאה השנתית לתצרוכת עגבניות מוערכת בכ-100 ש"ח לנפש (מתוך סה"כ הוצאה שנתית של 800 ש"ח לנפש על ירקות טריים). בנוסף לעגבניות הטריות, משווקות כ-180,000 טון עגבניות לתעשייה, מהם 140,000 טון לשוק המקומי והיתר לייצוא.

פורסם בחדשות