הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנס שיטים ה-5 - עתידה האקולוגי של הערבה


כיצד ישפיעו זיהום נחל אשלים, בניית רכבת לאילת, אירועי אקלים קיצוניים ומים מליחים על העתיד האקולוגי של הערבה. כנס שיטים יעסוק בנושאים אלו ובחשיבותם של עצי השיטה, עתידם ושימורם במדבר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2019


Responsive
עץ שיטה בערבה, צילום: קטרינה צעירי

כנס 'שיטים בערבה - עבר הווה עתיד' ה-5, יעסוק בחשיבותם ועתידם של עצי השיטה במדבר, וכיצד ניתן לשמר את המשך קיומם. הכנס יתקיים ב- 6.11.2019 במרכז ויידור, תחנת "יאיר", מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, חצבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

מטרות הכנס הינן הגברת המודעות לחשיבות השמירה על עצי השיטה בעולם ובערבה בפרט, דרכי ההתמודדות של עצים אלו עם תנאי אקלים קיצוניים, הגברת המודעות למחקר המדעי המתבצע בערבה וחשיבותו בהיבטים עולמיים עקב תופעת המדבור המתפשטת בעולם. בכנס יוצגו מחקרים וטכנולוגיות חדשות בתחום שימור עצי השיטה וסביבתן ויועלו סוגיות סביבתיות הנוגעות לעצים אלו באזור, כמו זיהום נחל אשלים, תוכניות לבניית רכבת לאילת ועוד.

בוועידת האקלים שהתקיימה בניו יורק בחודש שעבר, פרסם האו"ם דו"ח עדכני שנכתב על ידי יותר מ-100 מומחים בינלאומיים ומבוסס על מעל ל-7000 מחקרים לפיו, עקב המסה של קרחונים צפויות כבר בעשורים הקרובים הצפות קיצוניות ועד סוף המאה צפוי לעלות גובה פני הים במטר. בנוסף, עליית הטמפרטורות גורמת להתחממות מי האוקיינוסים ולעליית רמות החומציות בהם ולפיכך קיימת סכנה קיומית למערכות אקולוגיות בעולם. לשינויים אלו צפויה להיות השפעה על מעל מיליארד אנשים.

גם באזור הערבה התיכונה חלים שינויים אקלימיים ואקולוגיים. בעשורים האחרונים מתרחשת פגיעה ניכרת באוכלוסיית עצי השיטה בערבה, המעוררת דאגה רבה בקרב מומחים, מאחר ועצי השיטה מהווים סמן ובסיס למערכת האקולוגית המדברית, מיטיבים את תנאי הקרקע עבור צמחים אחרים ומשמשים מקור מזון ומחסה למינים רבים של חיות במדבר שתלויות רבות בו ובהישרדותו.

האו"ם רואה בערבה התיכונה השראה ומודל עולמי להתמודדות עם המדבור. מו"פ ערבה תיכונה וצפונית בחצבה, מו"פ מדבר ים המלח, האוניברסיטה העברית ומכון וויצמן, מקיימים מחקרים ומפתחים פרויקטים בתחום שימור הסביבה, קיימות וייצור מזון בתנאי אקלים קיצוניים, גידולים העמידים למים מליחים, חקלאות בחממות, המרת אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית, מערכת האקוופוניקה משולבות, מעבדה חדשנית ייעודית לחקר מיקרו-אצות ואורגניזמים זעירים שעתידים לשנות את פני האנושות ועוד.

Responsive
צילום: עודד קינן

בכנס 'שיטים בערבה' תתקיים גם הרצאה על פרויקט "אמץ שיטה" ביזמת מועצה אזורית הערבה התיכונה, בשיתוף קק"ל ורשות ניקוז ערבה ובמימון ידידי קק"ל באוסטרליה, קנדה והולנד, במסגרתו מרבים שתילי עצי שיטה, מטפחים אותם ומחזירים למדבר. מאז שנת 2009 ניטעו יותר מ-4,000 עצי שיטה בערבה התיכונה.

הכנס בניהולו של ד"ר גדעון וינטרס, ממו"פ מדבר וים המלח, מביא עימו חוקרים מהארץ ומהעולם, העוסקים באספקטים שונים של מחקר שיטים ועשויים לתרום למציאת דרכי התמודדות עם תופעת ההתחממות הגלובלית והמדבור בפרט.

בין החוקרים שיציגו בכנס: פרופ' מרסלו שטרנברג מאוניברסיטת ת"א, על השפעת שיטפונות על הצומח של נחל שיטה, ד"ר תמיר קליין ממכון וייצמן, יציג דינמיקה של גידול שיטת הסוכך בשתי קצוות תפוצה, וההשפעות של תרחישי שינוי גלובליים-מדבור, ד"ר אופיר כץ ממו"פ מדבר וים המלח, יציג השפעות של זיהום תעשייתי בנחל אשלים על עצי השיטה, ד"ר נמרוד שוורץ מהאוניברסיטה העברית בירושלים, יציג שיטות גיאופיזיות בהידרולוגיה ובמדעי הקרקע, ד"ר נטע דורצ'ין מאוניברסיטת תל אביב, תציג את בטיחותה והתאמתה של החדקונית להדברה ביולוגית של שיטה כחלחלה בישראל, ד"ר שבתאי כהן ממכון וולקני, יציג ארבע שנים של ניטור זרימת מי השיפה בעצי השיטה בערבה, רותם נלביצקי וד"ר נוח מוריס ממו"פ מדבר וים המלח, יציגו מחקר ארוך טווח על שיטים בערבה ועוד. כמו כן, משתתף בכנס חוקר מצ'כיה ד"ר ג'ירי קוצרה, שיציג ציוד חדשני לניתוח מצב המים בעץ.

כחלק מהכנס תפתח תערוכה של צילומים נבחרים מתחרות הצילום "שיטים ואדם" ויחולקו פרסים.

הכניסה לכנס ללא תשלום בהרשמה מראש.
למידע ופרטים- המנהל המדעי של הכנס ד"ר גדעון וינטרס ממו"פ מדבר וים המלח- 054-4781700

פורסם בחדשות