הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקיקה היסטורית: קליפורניה אוסרת על מכירת פרוות


קליפורניה הפכה למדינה הראשונה בעולם האוסרת באופן רשמי על מכירת מוצרי פרווה מבעלי-חיים. עמותת אנימלס: ''ישראל כמעט והייתה למדינה הראשונה בעולם לאסור על מכירת פרוות, אולם גורמים אינטרסנטיים הביאו לבלימת הצעת החוק. הגיעה העת לעשות תיקון גם אצלנו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-10-2019


Responsive
גור אוצלוט, בע''ח שהיה בסכנת הכחדה בשל ציד בלתי מבוקר לשם ייצור פרוות, מאת: Tom Smylie - US Fish & Wildlife Service, Image Archive -ויקיפדיה

תחילת הסוף של תעשיית הפרוות? מדינת קליפורניה היא המדינה הראשונה בעולם שאוסרת על מכירת מוצרי פרווה, לאחר שבשבת האחרונה מושל המדינה גווין ניוסם חתם על הצעת החוק שאושרה קודם לכן בסנאט. ''ישראל כמעט והיתה למדינה הראשונה בעולם לאסור על מכירת פרוות, אולם גורמים אינטרסנטיים הביאו לבלימת הצעת החוק.'' אומרים בעמותת אנימלס.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

לחוק המהפכני, האוסר על מכירת מוצרי פרווה חדשים, קדם חוק נוסף שעבר בתחילת החודש, בו נאסר שימוש במלכודות ללכידת חיות בר עבור פרוותן (עליו צייץ מושל קליפורניה בהומור). האיסור על מכירת פרוות במדינה מגיע לאחר שערים מרכזיות כבר הוציאו את הפרוות מחוץ לחוק: לאחרונה, לוס אנג'לס הפכה לעיר הגדולה בארצות הברית האוסרת על מכירת פרוות. גם בסן פרנסיסקו, ברקלי ומערב הוליווד חקיקה האוסרת על מכירת פרוות.

בדומה להצעת החוק הישראלית, החקיקה בקליפורניה מחריגה פרוות שנעשה בהן שימוש למטרות דת, למשל לשטריימילים או על ידי שבטי ילידים. גם בניו יורק ובהוואי הוגשו הצעות חוק לאיסור מכירת פרוות.

החקיקה החדשה בקליפורניה מצטרפת למגמות חקיקה נוספות למען בעלי חיים במדינה: בשנת 2018 משאל עם הוציא מחוץ לחוק מכירה של בשר וביצים שהגיעו מבעלי חיים שנכלאו בכלובים, בעיקר חזירות בתעשיית הבשר ותרנגולות בתעשיית הביצים. בשנת 2017 המחוקקים חוקקו חוק האוסר על מופעים הכוללים לוויתני אורקה, לאחר ביקורת ציבורית נוקבת. באותה שנה קליפורניה אסרה על מכירת כלבים, חתולים וארנבים בחנויות חיות (למעט במקרים בהם מדובר בבעלי חיים שהוצלו על ידי מקלט לבעלי חיים או על ידי הרשויות).

''בישראל נעשו במהלך השנים מספר ניסיונות לקדם חקיקה לאיסור מכירת פרוות, אולם הניסיונות טרם צלחו למרות שהסתמנה הסכמה רחבה סביב החקיקה'' אומרים בעמותת אנימלס. ''לאחרונה התקשורת געשה לאחר שחוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה פשטו על משרדי חברת הלובינג גלעד וחקרו את אמיר גלעד, אריאל סנדר ועמית אבנר, בכירים בהווה ובעבר בחברת הלובי גלעד, בחשד לתיווך לשוחד כשייצגו גורמים בתעשיית הפרווה באירופה במטרה לבלום הצעת חוק בכנסת שנועדה להגביל מכירת פרוות''.

בתי אופנה מובילים בעולם מצטרפים זה אחר זה לחרם על תעשיית הפרוות ומפסיקים לשווקן, ביניהם פראדה, גו'צי, ורסאצה, דונה קארן, קלווין קליין, סטלה מקרטני, ארמאני, ראלף לורן ועוד. גם רשתות כגון זארה ו-H&M אינן מוכרות פרוות.

עבור מעיל פרווה אחד מומתים עשרות בעלי-חיים. בחוות התעשייתיות הם מוחזקים בכלובים צרים ומומתים בשיטות אכזריות במיוחד. לעתים הפרווה, יחד עם העור, מופשטים מגופם של בעלי החיים בעודם בחיים. כשמדובר בחיות בר, לרוב הן נלכדות במלכודות רגל, ולעתים מכרסמות את רגלן בניסיון להשתחרר. כדי לשמור על הפרווה שלמה, הציידים מכים את בעל החיים למוות במוט או דורכים עליו כדי לחנוק אותו או לרסק את אבריו הפנימיים.

עמותת אנימלס (לשעבר אנונימוס לזכויות בעלי חיים), ממובילות הצעת החוק להפסקת הסחר בפרוות: "החקיקה בקליפורניה מסמנת את תחילת הסוף של תעשיית הפרוות. זה בלתי נתפס שבשנת 2019 עדיין יש מיעוט תאב בצע שחושב שפריטי אופנה ראוותניים ומיותרים הם תירוץ להתעללות אכזרית בשועלים וחורפנים, כלבים וחתולים. הגיע העת לעשות תיקון גם אצלנו. הצעת החוק לאיסור מכירת פרוות בישראל זכתה לתמיכה ציבורית רחבה; הכנסת ה-22 חייבת להוציא את הפרוות מחוץ לחוק."

פורסם בחדשות