הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המתקן הראשון בישראל שיהפוך פסולת עירונית לחשמל יוקם במעלה אדומים


מתקן ההשבה שהפעלתו תחל בעוד כ-6 שנים, הוא הראשון מבין מתקנים נוספים הצפויים לקום בשנים הקרובות בכל הארץ. במתקנים, מהמתקדמים בעולם, תנוצל האנרגיה שבפסולת לייצור חשמל בתנאים סביבתיים מחמירים, והם ייצרו חלופה סביבתית להטמנת פסולת בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-10-2019


Responsive
צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המתקן הראשון בישראל שיהפוך פסולת עירונית לחשמל בשיטת PPP, יוקם בשטח פארק המיחזור "השומרוני הטוב" בשיתוף פעולה עם עיריית מעלה אדומים, והוא צפוי  לשמש כמתקן המרכזי לטיפול בפסולת של מטרופולין ירושלים והאזור.  כך הודיעו היום (ה') משרדי האוצר והגנת הסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

באתר יוקמו מתקן מיון פסולת חדשני ומתקן השבת אנרגיה מהמתקדמים בעולם, שבו תנוצל האנרגיה שבפסולת לייצור חשמל בתנאים סביבתיים מחמירים.

הוועדה הבין-משרדית למתקני טיפול בפסולת, בראשותו של מר נחמיה קינד, סגן בכיר לחשב כללי, בה שותפים משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה, פרסמה היום (ה') את הליך המיון המקדים (Pre-Qualification) למכרז בין-לאומי לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של המתקן.

המתקן, שהפעלתו תחל בעוד כ-6 שנים, צפוי להחליף את הקמתה של מטמנה שכבר אושרה באתר המיחזור ה"שומרוני הטוב", ובכך יימנעו מפגעים סביבתיים משמעותיים. פרויקט זה יעשה בשיתוף עם חברות בין-לאומיות, מהמובילות בתחום השבת אנרגיה, בעלות הקמה כוללת משוערת של כמיליארד ש"ח.

זהו מתקן ההשבה הראשון מבין מספר מתקנים דומים אותם מקדמת הוועדה הבין-משרדית, על-מנת לייצר חלופה סביבתית להטמנת פסולת בישראל. המתקנים צפויים לקום בשנים הקרובות בפריסה ארצית ובכך תצטרף ישראל למדינות אירופה המטפלות בפסולת שלהן בצורה סביבתית ומתקדמת.

מתקנים אלה הם חלק מהתוכנית האסטרטגית של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2030, שתביא להורדת שיעור ההטמנה בישראל מכ-80% היום לכ-26%.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "עם כניסתי לתפקיד השר להגנת הסביבה, זיהיתי את הפיגור שבו אנו נמצאים בתחום הטיפול בפסולת וקידמתי אסטרטגיית טיפול בפסולת שמטרתה הפחתת הטמנת הפסולת בצורה דרסטית על-ידי הגדלת המיחזור והקמת מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת. אני מברך את משרד האוצר על הירתמותו לקידום פרויקט תשתית זה, בדומה לקידום פרויקטים תשתיתיים לאומיים כמו מתקני ההתפלה, ואני בטוח שבתוך עשור, מדינת ישראל תשנה את פניה גם בנושא זה"

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט: "שלב זה של יציאה למכרז מציין את תחילת תום עידן הטמנת הפסולת במדינת ישראל. המתקן שיקום הוא אחד מתוך סדרת מתקנים שעתידים לקום ברחבי הארץ. ראוי שבכל מטרופולין בארץ יהיה מתקן דומה לטיפול בפסולת ביתית – בדרום, בחיפה, בתל אביב ובגוש דן. המתקן מצטרף למאות מתקנים דומים בערים מובילות באירופה, ויוקם בסטנדרט סביבתי זהה ומחמיר"

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "מתקן זה הינו חלק משורה של פרוייקטי תשתית שהממשלה מקדמת בימים אלו כחלק מתכנית "תשתיות 2030" בכלל התחומים - תחבורה, מים, אנרגיה וגם איכות הסביבה. מדובר במתקן הראשון בישראל שיהפוך פסולת לאנרגיה בהיקף משמעותי, והוא צפוי ליצור סטנדרט חדש ולקרב את ישראל לרמה העולמית בתחום הטיפול בפסולת". מסמכי המיון המוקדם מפורסמים באתר המכרזים של החשב הכללי במשרד האוצר.

מתקנים להפקת חשמל ונפט גם במישור רותם


בתוך כך, שותפות רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ), בניהולם של ד"ר יעקב מימרן, יו"ר, וג'אק סבג, מנכ"ל, מתכננת להקים במישור רותם מתקנים להפקת חשמל ונפט, אשר יוזנו בכ-200,000 טונות של פסולת פלסטיק עירונית המיועדת להטמנה, בשילוב פצלי שמן.

מדובר בכ-20% מהיקף פסולת הפלסטיק המיוצרת בישראל בשנה הנאמדת בכמיליון טונות בשנה. לשם כך חתמה השותפות (הנסחרת בבורסה של ת"א) על הסכמי לאספקת פסולת פלסטיק עם החברות ורידיס ויעקבי.

התפוקה השנתית של מתקני השותפות תהיה כ-60-70 MW חשמל בשנה וכ-1.5 מיליון חביות נפט.

בחברה מציינים כי, ''בהקשר זה ראוי להדגיש כי בשטח הרישיון של השותפות, במישור רותם, פצלי השמן נמצאים במכרה פתוח, מעל הקרקע ושיטת ההפקה שנבחרה היא שיטת ה- ex-situ - שאינה כוללת שריפה של הפצלים או של הפלסטיק, עם שימוש בכריה פתוחה של פצלי שמן, ללא שימוש בחימום תת הקרקע, סידוק הידראולי או קידוחי הפקה. הפקת האנרגיה במתקני רא"מ הינה באמצעות פירוליזה, אשר הוכחה כפתרון הסביבתי המועדף לטיפול בפסולת פלסטיק''.

הפתרון שהשותפות מציעה הינו פתרון משלים לפתרון המוצע ע"י המשרד להגנת הסביבה ולמיטב ידיעת השותפות, המדובר בפתרון המהיר ביותר למניעת הטמנה של פסולת פלסטיק המהווה בעיה סביבתית חמורה.

פורסם בחדשות