הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עיר עצומה בת 5,000 שנה נחשפה בשרון: ''ניו יורק של המזרח התיכון הקדום''


העיר העתיקה, מהראשונות והגדולות במזרח הקרוב הקדום, התגלתה בחפירות ארכיאולוגיות בצפון השרון. מנהלי החפירה: ''זו הניו יורק של אזורנו בתקופת הברונזה הקדומה; עיר קוסמופוליטית ומתוכננת שחיו בה אלפי בני אדם''. בחפירות התגלה יישוב נוסף קדום אף יותר, בן 7,000 שנה, שמימדיו היו בבחינת הפתעה מרעישה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-10-2019


Responsive
צילום אווירי של אתר החפירות. צילום: אסף פרץ - רשות העתיקות

עיר ענקית, הגדולה והמרכזית הידועה בישראל מלפני כ-5000 שנה, התגלתה בחפירות רחבות היקף של רשות העתיקות יחד עם אלפי בני נוער ומתנדבים, שנערכות מזה שנתיים וחצי באזור עין עירון שבצפון השרון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

החפירות, החושפות עיר שהשתרעה על פני כ-650 דונמים ואשר אכלסה כ-6,000 בני אדם, מתבצעות לפני הקמת מחלף הכניסה לעיר חריש, פרויקט ביוזמה ובמימון של חברת נתיבי ישראל.  הציבור מוזמן להפנינג חינמי של חפירות, סיורים וסדנאות יצירה באתר בחוה"מ סוכות

החפירות הנרחבות באתר הארכיאולוגי עין אסור, אשר שוכן בסמוך לואדי ערה, מגלות עיר מתוכננת מתקופת הברונזה הקדומה 1ב' (סוף האלף הרביעי לפנה"ס), מוקפת חומת ביצור עם אזורי מגורים ואזורים ציבוריים, רחובות וסמטאות.

Responsive
מנהלי החפירה בסימטת רחוב בן 5,000 שנה, מימין: איתי אלעד, ד"ר דינה שלם וד"ר יצחק פז, צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

בחפירות שהעמיקו מתחת לבתיה של עיר זו, התגלה יישוב רחב ידיים קדום אף יותר, מהתקופה הכלקוליתית בן 7,000 שנה. נראה, כי שני מעיינות שופעים שנבעו באזור בעת העתיקה, היוו את גורם המשיכה לאתר לאורך התקופות.

צילום: היילייט סרטים - באדיבות רשות העתיקות

בחפירות השתתפו כ-5,000 בני נוער ומתנדבים במסגרת פרויקט הנחלת המורשת של רשות העתיקות, שמטרתו ליצור חיבור רגשי וחווייתי לעבר ולמורשת התרבותית, ולפתח את תחושת השייכות לארץ ואת המודעות לחשיבות השמירה על עתיקותיה. בין המשתתפים היו תלמידי המועצה האזורית מטה מנשה, חניכי מכינות קדם צבאיות, תלמדי מגמות לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה, חניכי שנת שירות וגרעיני נח"ל, תלמידים מהחינוך המיוחד, סטודנטים וקבוצות משותפות של יהודים וערבים, שהגיעו בשיתוף פעולה עם ארגון SHARE הבינלאומי.

Responsive
בחפירה השתתפו אלפי בני נוער ומתנדבים. צילום אוירי: יצחק מרמלשטיין - רשות העתיקות

לדברי נועה שאול, מדריכה מטעם רשות העתיקות: "האתגרים שזימנה החפירה הארכיאולוגית לתלמידים, וחשיפת הממצאים, תרמו גם להתפתחותם האישית ולהעשרת היכרותם עם נופי הארץ, אתריה ותולדותיה".

לדברי איתי אלעד, ד"ר יצחק פז וד"ר דינה שלם, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "אין ספק שהאתר הזה משנה באופן דרמטי את הידוע לנו על אופייה של התקופה ועל ראשית העיור בארץ ישראל. זוהי תקופה מרתקת בקורותיה של ארץ ישראל - כנען של אותם ימים, שאוכלוסייתה עוברת תמורות שמשנות את פניה כליל. האוכלוסייה הכפרית מפנה את מקומה לחברה מורכבת, המתגוררת ברובה במסגרות עירוניות. אלו הם צעדיה הראשונים של התרבות הכנענית בארץ, המגבשת לעצמה זהות באתרים העירוניים שאך נוסדו, ומכאן חשיבותה העצומה של העיר הקדומה שנחשפה בצפון השרון''.

Responsive
צילוםצילום: אסף פרץ - רשות העתיקות

''עיר שכזו לא היתה יכולה לצמוח ללא יד מכוונת ומנגנון מנהלי שעמד מאחורי הקמתה.'' מוסיפים מנהלי החפירה. ''תכנונה המרשים והעובדה שבאתר התגלו כלים שיובאו לארץ ממצרים וטביעות חותם, הם עדות לכך. שכנה כאן עיר ענקית - מגלופוליס ביחס לתקופת הברונזה הקדומה, אשר בה חיו אלפי בני אדם שהתפרנסו מחקלאות וקיימו קשרי מסחר עם אזורים שונים ואף עם תרבויות וממלכות שונות במרחב".

Responsive
טביעת חותם של אדם נושא ידיים למעלה ולידו בעל חיים. צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

באזור הציבורי של העיר גילו הארכיאולוגים מתחם פולחני (מקדש) חריג במימדיו המרשימים, ובחצרו אגן אבן ענקי לנוזלים ששימש לטקסים פולחניים שנערכו במקום. בתוך המקדש התגלה מתקן עם עצמות בעלי חיים שרופות – עדות להקרבת קורבנות, וכן צלמיות (פסלונים) נדירות, בהן ראש אדם וטביעת חותם של אדם הנושא ידיו מעלה ולידו דמות בעל חיים. ממצאים אלה מאפשרים לנו להביט מעבר לחומר אל חיי הרוח של הקהילה הגדולה שחיה באתר".

Responsive
אגן אבן לנוזלים, ששימש ככל הנראה לטקסים פולחניים. צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

הממצאים המפתיעים מאפשרים, לראשונה, להגדיר את מאפייני התרבות של תושבי אזור זה בתקופות הקדומות. אלה, התפרנסו מחקלאות בזכות המעיינות הקרובים, והמרחבים ששימשו לגידולים. שרידי מבני המגורים, המתקנים המגוונים והמבנים הציבוריים שנחשפו, מעידים על חברה מאורגנת ועל היררכיה חברתית שהיתה קיימת בעת ההיא. בחפירה נחשפו מליוני שברים של כלי חרס, כלי צור, כלי אבן מבזלת שיובאו למקום, ועוד.

Responsive
פסלונים בני אלפי שנים שנמצאו בחפירה. צילום: קלרה עמית - רשות העתיקות

Responsive
צלמית כבשה, צילום: יולי שוורץ - רשות העתיקות

בעקבות חשיפת האתר הייחודי בחפירות של רשות העתיקות, בצעה חברת נתיבי ישראל שינויים תכנוניים על מנת לשמור על העיר המרשימה במקומה. השרידים הארכיאולוגיים מתועדים באמצעים מתקדמים, הם יכוסו בצורה מבוקרת, יילמדו וייחקרו על ידי חוקרי רשות העתיקות, והמחלף החדש ייבנה גבוה מעליהם, כך שהאתר יישמר לדורות הבאים.

רשות העתיקות וחברת נתיבי ישראל מזמינות את הציבור להפנינג חינמי של סיורים, חפירות ארכיאולוגיות וסדנאות יצירה בחול המועד סוכות, ימים שלישי ורביעי, (15-16/10) בין השעות 10:00-14:00. יש להגיע עם נעליים סגורות, מכנסיים ארוכים, כובע ומים. ההורים אחראים על פעילות הילדים. פרטים נוספים בדף הפייסבוק "רשות העתיקות- לגעת בעבר".

סיור וירטואלי באתר החפירות, צילום: יעקב שמידוב, רשות העתיקות


פורסם בחדשות