הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשל החורף הקר והארוך מהרגיל - יבול המנגו מסוג מאיה ירד בחצי


במורדות הגולן ועמק הירדן נמצאים בימים אלו בעונת קטיף המנגו מהזנים המאוחרים, שתמשך בחלק מהמטעים עד אמצע חודש אוקטובר. זנים אלו לא נפגעו והבשילו במועדם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-09-2019


Responsive
מתנדבים בקיבוץ עין גב - סופי מדנמרק, בני מברזיל ומלקולם מקנדה, צילום: מטעים עין גב

זן המנגו 'מאיה' הוא הזן הטעים והמבוקש ביותר בין זני המנגו, והוא גם הזן המקדים בעונץ הקיץ, שנפגע השנה באופן קשה בשל החורף שהתארך. יבול המאיה ירד בחצי, בהשוואה לשנה שעברה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

"מנגו הינו פרי טרופי שלא מורגל לחורף ישראלי קר, בעיקר בזמן הקריטי של תקופת החנטה ולכן רק 50% הפירות מזן מאיה הבשילו העונה. יתר הזנים לא נפגעו ויבשילו במועדם. כמו כן, המחיר לצרכן לא עלה בשאר הזנים" אומר אלקנה בן ישר, יו"ר שולחן המנגו במועצת הצמחים.

במורדות הגולן ועמק הירדן נמצאים בימים אלו בעונת קטיף המנגו מזנים אחרים, שתמשך בחלק מהמטעים עד אמצע חודש אוקטובר. רוב גידולי המנגו בישראל מתרכזים בעמק הירדן ובדרום רמת הגולן בשל האקלים המתאים לגידולו.

מטעי המנגו בעין גב שבעמק הירדן משתרעים על שטח של 300 דונם מזנים שונים, מתוכם 60 דונם מנגו מזן "מאיה". סטיב קרסן, מנהל המטעים בעין גב מציין גם הוא כי היה פיחות ביבול המנגו הקיץ. בעין גב נקטפו השנה 150 טון מנגו, כאשר הזנים המאוחרים כמו קיט טומיגאן ושלי, עם יבול זהה לשנים קודמות, מחצית מהיבול ישווק לחו"ל ומחציתו לשווקים בישראל.

"זן מנגו מאיה הוא הזן המבוקש ביותר בשווקים בארץ ובחו"ל, יש לו מראה טוב, בצבעי אדום וכתום, אין לו כלל סיבים והוא מתוק וטעים מאוד" אומר קרסן. ''כיום קיימים מעל 2,000 מיני מנגו בעולם. מוצאו של המנגו הוא מדרום אסיה, ובמאה ה- 19 הובא המנגו לראשונה לארצות הברית. האמריקאים התלהבו והחלו בפיתוח של זני מנגו שיוכלו להתאים לאקלים המקומי, בעיקר בפלורידה''.

''בשנות ה- 70 של המאה ה- 20, הובא המנגו לישראל. כאן החלו חוקרי מכון וולקני להשביח את הפרי ולאקלם אותו באזור. הזנים הנטועים בישראל ברובם כבר יוצרו והוכלאו כאן, בכדי להתאימם לאקלים הישראלי וכי הזנים הישראלים מתחרים בהצלחה מול זנים ממדינות אחרות בשוק העולמי'' מוסיף קרסן.

Responsive
מנגו מאיה, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון אומרים, כי פעילות המחקר והפיתוח להשבחת המנגו הישראלי, לצד שיפור תנאי הגידול שחקר מכון וולקני בשיתוף תחנות המחקר והפיתוח, בעיקר בצפון, הצליחו מאוד וישראל היא בעצם הנקודה הגיאוגרפית הצפונית ביותר שבה קיים גידול מסחרי, והיבול בה הגבוה ביותר לדונם של מנגו בעולם. בישראל מצליחים להפיק יבול של 3-4 טון פרי לדונם, כאשר ברוב המדינות היחס הוא טון אחד בלבד לדונם.

היובש והחום בקיץ הישראלי מצוינים לפרי המנגו בתקופת ההבשלה ויוצרים פירות איכותיים. כיום כ- 40% מהזנים במטעי הפרי בישראל הינם זנים שפותחו בתחנות המחקר והפיתוח, דבר המעניק ייחודיות ויתרון ליצואנים בהשוואה למתחרים ממדינות אחרות כמו פרו, ברזיל, ספרד, חוף השנהב, פקיסטן ועוד.

גם באזור הערבה התיכונה החלו בשנים האחרונות לטפח מטעי מנגו. דפנה הררי, חוקרת מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בשיתוף עם ד"ר יובל כהן, חוקר ממכון וולקני, עורכים מחקר חדש שמטרתו הקדמת עונת המנגו באופן משמעותי ושיווקו כבר באביב, לפני הגעתם של הפירות לשווקים מאזורים אחרים בארץ בחודש יולי.

החוקרים בוחנים כיצד להקדים את עונת הבשלת המנגו, תוך ניצול היתרון היחסי של תנאי האקלים החם בערבה, על ידי הקדמת מועד הפריחה של העץ, אשר בדרך כלל פורח בסביבות פברואר-מרץ ולגרום לפריחה באמצעות עקה, כך שיפרח כבר בסתיו, בחודש נובמבר. לאחר שלב זה, באמצעות חימום מלאכותי במהלך חודש ינואר, יעניקו לעצים תחושה כי הקיץ כבר כאן וכך תוקדם הבשלת הפרי.

המנגו נחשב לאחד מענפי המטעים החשובים בארץ, נטוע על פני כ- 20,000 דונם המניבים יבול של כ- 40,000 טון בשנה. הצפי הוא שהיבול יעלה לכ- 60 אלף טון בחמש השנים הקרובות. 40% מהיבול מיועד לייצוא והשאר לשווקי ישראל.

פורסם בחדשות