הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


למרות ההתנגדויות הרבות: אושרה הבנייה ברכס לבן בהרי ירושלים


התוכנית עמדה בשנים האחרונות בלב מחלוקת קשה והוגשו נגדה אלפי התנגדויות. לטענת הוועדה המחוזית שאישרה את התכנית, לא נותרו מספיק עתודות קרקע בירושלים. החברה להגנת הטבע: ''דוח עדכני שלנו מצא כי יש בעיר עתודות בנייה למגורים, בהיקף של 125 אלף יחידות דיור שיספיקו לפחות לשני עשורים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2019


Responsive
רכס לבן ממעוף הרחפן, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

באזור רכס לבן בירושלים תוקם שכונת מגורים שתכלול אלפי יחידות דיור. כך החליטה השבוע הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים, בראשות עמיר שקד. בוועדה ציינו כי המתחם שבדרום-מערב העיר מהווה חלק מעתודות הקרקע האחרונות בה. ההחלטה התקבלה למרות התנגדותם של ארגוני הסביבה והתנגדויות רבות שהוגשו נגד התוכנית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

רכס לבן היא שלוחה טופוגרפית בהרי ירושלים הנמשכת מאזור היישובים אורה ועמינדב לכיוון דרום, בין שכונת עיר גנים במזרח לבין יד קנדי במערב. הרכס קיבל את שמו מסלע הקירטון הלבן והרך שממנו הוא עשוי. פסגות הרכס מתנשאות לגובה של יותר מ-800 מטר מעל לגובה פני הים, הרכס יורד לגובה של כ-600 מטר מעל ערוץ נחל רפאים.

התוכנית שאושרה גובלת בשכונת קריית-מנחם, כביש אורה משואה, שולי מושב אורה והפארק הלאומי עמק רפאים. היא משתרעת על פני כ-840 דונם וכוללת שכונה שבה כ-5,000 יחידות דיור במבנים של 12-5 קומות וכ-300 יחידות דיור מוגן. בשל מאפייני הטופוגרפיה הייחודים של השטח, מתבססת התוכנית על בנייה ייחודית שמשתלבת במאפייני השטח.

שטח רכס לבן נכלל בעבר תוכנית ספדיה להרחבת ירושלים מערבה. התוכנית שאושרה בוועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה בדצמבר 2002, וגררה התוכנית גררה התנגדויות רבות מצד רבים בעיקר בשל העובדה שהיא מתוכננת לפגוע בטבע ובנוף הייחודי, והיא בוטלה בשנת 2007.

בשנת 2011, במסגרת הדיונים על תוכנית מתאר חדשה למחוז ירושלים, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דחתה הצעה לאפשר פיתוח באזור רכס לבן. בשנת 2015, במסגרת תוכנית המתאר הארצית החדשה - תמ"א 1, הוחלט שוב לקדם תוכנית בנייה ברכס לבן. מטרת התוכנית לצמצם את המחסור בדיור בירושלים ולהוריד את מחירי הדירות. בנוסף מוצע להקים במסגרתה גם 690 יחידות דיור מוגן.

בתחילה ראש העיר ירושלים ניר ברקת התנגד לבנייה, אך בנובמבר 2016 חזר בו והחליט לתמוך בה. בספטמבר 2017, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בניית 4,500 יחידות דיור ברכס לבן על שטח של 600 דונם, ובדצמבר 2018 הופקדה תוכנית לבניית 5,250 יחידות דיור ו-300 חדרי מלון. ב-28 בפברואר 2019, הוגשו 6,124 התנגדויות של הציבור לתוכנית הבנייה, אך כאמור היא אושרה בסופו של דבר.

בוועדה ציינו כי במסגרת הליכי התכנון, נבדקו היקפי ההיצע והביקוש ליחידות דיור בירושלים. מהבדיקה עולה כי יש מחסור של כ-40 אלף יחידות דיור בעיר, ולא נותרו שטחים פנויים או עתודות קרקע זמינות לפיתוח שיכולות לתת מענה למחסור זה.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "דוח עדכני ומקצועי של קהילת ירושלים בחברה להגנת הטבע, שבחן את כל תכניות הבנייה הנמצאות כעת בהליכים שונים של תכנון, מצא כי יש בעיר עתודות בנייה למגורים, בהיקף של 125 אלף יחידות דיור, המספיקות לפחות לשני העשורים הקרובים ואף מעבר לזה. צר לנו שבמקום לקדם את הבנייה בעתודות אלה, מוסדות התכנון עושים את הדבר הקל ביותר מבחינתם, אבל שגורם את הנזק הציבורי הגדול ביותר, וזה לאשר בנייה על השטחים הפתוחים והטבעיים המועטים שעוד נותרו בעיר, המהווים את שטחי הנופש והפנאי של תושבי ירושלים ואת בתי הגידול של חיות הבר".

פורסם בחדשות