הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


להתראות לחיץ, שלום לקיץ: החלה עונת גידול הירקות בערבה התיכונה


לאורך הגבול עם ירדן, במזג אוויר מדברי וכנגד כל הסיכויים, מגדלים חקלאי הערבה כבר 60 שנה פירות וירקות על פני עשרות אלפי דונמים, לצד פיתוחים ושיטות גידול חדשניות שהפכו להשראה בקרב חקלאים וחוקרים בכל העולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-07-2019


Responsive
גידולי חציל בערבה התיכונה, צילום: רבקה אופנבך

עם סיום 'עונת החיץ' הייחודית לאזור הערבה - בה מנקים את שטחי החקלאות והחממות ממזיקים, נפתחה השבוע באופן רשמי עונת הגידול החדשה, עם הכנת השטח בחממות ושתילת שתילי הירקות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

עקירת הגידולים בעונת הקיץ, מהווה את הצעד הראשון לקראת ה“סניטציה” – ניקוי השטחים ממזיקים, חרקים ועשבים רעים שהצטברו בהם במהלך השנה. כל זאת מתבצע באמצעות “חיטוי סולארי” המנצל את חום השמש האדיר בעונה זו בערבה, כך שהיבול שכמעט כולו מיועד לייצוא, יעמוד בסטנדרטים הגבוהים של איכות ובריאות, אותם מכתיב האיחוד האירופי.

מאז שנות ה-60, מתמודדים חקלאי הערבה התיכונה עם אתגרי האקלים המדברי ומגבלות איכות המים המליחים, ואף ממשיכים למצוא ולפתח פתרונות יצירתיים. הגידולים החקלאיים באזור צברו במרוצת השנים מוניטין בעל שם עולמי - הן בשל איכות הפירות והירקות והן כהשראה טכנולוגית ומדעית לחקלאים ברחבי העולם, אשר לומדים כיצד לגדל תוצרת איכותית בתנאים הקיצוניים של המדבר. גידולי הערבה מהווים כיום 60% מכלל יצוא הירקות הטריים מישראל.

Responsive
צילום: רבקה אופנבך

כ- 65% מתושבי הערבה התיכונה מתפרנסים כיום מחקלאות. עפ''י נתונים שהוצגו על ידי יורם צביאלי, מדריך גידול וחוקר במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, במהלך שנת הגידול 2018-2019, עובדו בערבה התיכונה והצפונית כ-40,600 דונמים בכ-600 חלקות חקלאיות, מתוכם כ- 27,700 דונם ירקות, כ- 11,600 דונם מטעים וכ- 1,160 דונם פרחים. מהועדה החקלאית של הערבה התיכונה נמסר, כי ענף הפלפל הוא עדיין הדומיננטי ביותר בקרב חקלאי הערבה, אחריו האבטיח, והמלון.

יחד עם זאת, התפתחו בשנים האחרונות מספר מגמות מעניינות, בתמיכת המועצה האזורית ערבה תיכונה, והציפייה בקרב כלל הגורמים הנוגעים בדבר, כי אלו ינסקו במהלך עונת הגידול הנוכחית - כמו הרחבת מגוון הגידולים במשקים החקלאיים תוך התמקדות בתחום הקנאביס הרפואי, לצד פיתוח התיירות החקלאית.

Responsive
ענף הפלפל - עדיין הדומיננטי מבין ענפי הגידול, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

השקעה בענף הקנאביס
החזון והמדיניות של אייל בלום, ראש המועצה האזורית, להפוך את הערבה התיכונה לעמק הסיליקון של הקנאביס קורמת עור וגידים. כ-200 חקלאים מרחבי כבר הביעו עניין בשנה האחרונה בגידול הקנאביס ופנו אל המועצה שתסייע בנושא, מכיוון שהם רואים בגידול זה תקווה גדולה לעתיד החקלאות. בקרב חקלאי הערבה ישנו רצון לגידולים חדשים עם פוטנציאל גדול כמו הקנאביס הרפואי, שמאפשר לנצל את היתרון היחסי שקיים בערבה מבחינת מזג האוויר, השטחים הפתוחים וכן מרחק ממרכזים עירוניים, כך שניתן לפקח ביעילות על השטחים. כניסת ענף הקנאביס הרפואי מאפשר גידול על יחידות משק קטנות עם אפשרות פרנסה מכובדת. בערבה התיכונה הוגשו השנה ליחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות (יק"ר) כ-30 בקשות לאישור ראשוני ובימים אלו ממש 11 חוות לגידול קנאביס מצויות בשלבי הקמה, 3 מהן רק בשנה האחרונה.

הרחבת מגוון הגידולים
לצד הגידולים המסורתיים שאפיינו את הערבה התיכונה, נעזרו החקלאים במחקרים של מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, ולצד בחינת השוק וסיוע של הועדה החקלאית במועצה, פנו לענפי גידול נוספים, במטרה לגוון את הרכב הגידולים במשק. כך למשל, בעונת גידול הירקות הנוכחית התפתחו גידולי החציל להיקף של כ-1,300 דונם, גידול תבלינים וגידול עלים גם הם על פני שטח של כ-1,300 דונם, גידולי עגבניות מזנים שונים בשטח של כ-1,400 דונם ופיתוח זני קישואים, בצלים, דלעות ומלפפונים. בנוסף, דווחו גידולי ירקות בהיקפים קטנים שצפויים לגדול בעונת הגידול הנוכחית: ארטישוקים, בצלים ירוקים, דלוריות, מגוון כרוביים, שום, אספרגוס ותירס.

Responsive
צילום: רבקה אופנבך

תיירות חקלאית
חקלאים רבים בערבה התיכונה הגיעו למסקנה, כי לצד העבודה החקלאית המסורתית, ישנה חשיבות רבה להנגשת החקלאות לקהל הרחב ופנייה לתיירות הפנים. במועצה אזורית הערבה התיכונה זיהו את המגמה והקימו את "מרכז ויידור" המשמש חלון ראווה לחקלאות המקומית בצורה חווייתית ומעשירה. במועצה מצפים, כי עם פתיחת שדה התעופה "רמון", יגדל הביקוש לתיירות המדברית בקרב צעירים ומשפחות, וחקלאים רבים נערכים לכך בהתאם.

Responsive
שיר ויינשטיין מסייעת לאביה אריק בשתילת הפלפלים הראשונים במשק המשפחתי, צילום: אריק ויינשטיין

רמי שדה, חקלאי ואגרונום ממושב עין יהב עורך סיור חקלאי הכולל ביקור בחממות הירקות, קטיף עצמי והסברים על החקלאות המתוחכמת של הערבה התיכונה, חוות בין השיטין במושב חצבה הוקמה על מנת להנגיש לחברה הישראלית את חקלאות הערבה התיכונה ומציעה קטיף עצמי וסדנאות בישול למבקרים המעוניינים להתנסות בעמל הכפיים ובעבודה החקלאית. גם רונית טנא ממושב עין יהב מציעה פעילות של קטיף עצמי בחממה האורגנית שלה, לצד הסברים אודות ההתיישבות בערבה התיכונה והיכרות עם תחום הפריית העגבנייה והפלפל, באמצעות הדבורים. ובתחום התמרים - מרים ומוטי נבו מזמינים לסיור במטע התמרים במושב חצבה, בו הם מיצרים סילאן טבעי מתמר מג'הול מובחר, פעילות דומה מציעים במשק חביב שבמושב עידן ובפארן מציעים סיור תמרים My date tree, במסגרתו ניתן לשתול עץ תמר על שמכם. גם רונית ומוטי אלעזרי, חקלאים ממושב צופר הבינו, כי יש למנף את החקלאות לתחום התיירות ומציעים ב"גן ירק" ארוחת בוקר ובראנץ' עשירים בירקות אורגניים מהגינה התיירותית-חקלאית שלהם.

אורן קורין, יו"ר הועדה החקלאית במועצה אזורית הערבה התיכונה: "חקלאי הערבה הם חוד החנית של החקלאות הישראלית והערבה התיכונה מביאה את בשורת הקדמה החקלאית. אני מאחל לכולנו שנת גידול פורה ומשגשגת. אין לי ספק שגם בעונה הנוכחית חקלאי הערבה יגדלו את התוצרת האיכותית שלהם בצורה הטובה ביותר ויביאו לעם ישראל את פאר היצירה של חקלאות הערבה".

פורסם בחדשות