הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסתיים פרויקט שימור ופיתוח מעיין ''עין נון''


המעיין היפהפה שנמצא בבקעת גינוסר סבל בעשור האחרון מהזנחה. כעת, בזכות פרויקט שימור ופיתוח שמסתיים בימים אלו, יוכלו המטיילים לחזור ולבקר בפנינת הנוף סמוך למושבה מגדל ממערב לכנרת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-07-2019


Responsive
מעיין עין נון לאחר עבודות השימור והפיתוח, צילום: אושרי ילוז - רשות הכנרת

פרויקט שימור, פיתוח והסדרה למעיין "עין נון", השוכן בבקעת גינוסר, מזרחית למושבה מגדל מסתיים בימים אלו - ביזמת מועצה מקומית מגדל ובשיתוף משרד התיירות, רשות ניקוז ונחלים כינרת והקרן לשטחים פתוחים במנהל ממקרקעי ישראל. האתר יחנך באירוע חגיגי ב- 18.7, הפתוח לקהל הרחב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני שמונה שנים נוקה אזור המעיין, סודרו אבני שפה סביב הבריכה והמקום הפך לאתר בילוי ושכשוך במימי הבריכה הרדודה. בקיץ 2017 יבש המעיין כמעט לחלוטין ונזק אקולוגי חמור נגרם לדגים ובעלי החיים במקום. בנוסף, בשנים האחרונות סבל האתר מהזנחה שנבעה בין השאר בשל אי פינוי אשפה שהשאירו המטיילים באזור וחוסר תחזוקה בסיסית, לכן שיקומו היה הכרחי. ב-2018 הוכרזה תוכנית שיקום ופיתוח סביבתי בעלות 3 מיליון שקלים.

האתר ששודרג בעין נון, משיק בחלקו המערבי לתוואי של שביל ישראל, שביל הבשורה, ושביל לאופניים הצופה לכינרת. במקום נובע מעיין המזין שתי בריכות, טבעית ומלאכותית.

"עין נון" (נון בארמית הוא דג), שוכן למרגלות המושבה מגדל, שנקראת על שם העיר "מגדל נוניא" שכיום מזוהה כ"מגדלה".

העיר הקדומה מִגְדָלָא, שכנה לחוף הכנרת, בדרום בקעת גינוסר, סמוך למושבה מגדל של היום, המשמרת את שמה. עד להקמת העיר טבריה בשנת 20 לספירה, הייתה מגדלא המרכז העירוני היחיד בחוף המערבי של הכנרת.


Responsive
מעיין עין נון בימיה הראשונים של המושבה מגדל, צילום: באדיבות מוזיאון בית הראשונים מגדל

במקורות מתקופת בית שני מופיעה העיר בשם טריכיי (ביוונית: "מקום המלחת הדגים"). יוסף בן מתתיהו מכנה בשם זה עיר קדומה ששכנה לחוף הכנרת, בקצה הדרומי של בקעת גינוסר, המזוהה היום על ידי החוקרים עם "מגדל", "מגדלא" או "מגדל נוניא" (בארמית, מגדל הדגים). מגדלא ידועה גם כמקום הולדתה של מרים המגדלית, היא מריה מגדלנה, הידועה מן הברית החדשה כאחת מבני לוויתו של ישו.

בתקופה הרומאית הוקמה סביב מעיין 'עין נון' בריכת הרמה, שהגביהה את מפלס המים ומתחתיה בריכה מלאכותית. בשנים קודמות שימשה הבריכה גם את החקלאים ששאבו ממנה מים להשקיית השדות. מהבריכות זורמים מי המעיין באפיק הטבעי של נחל נון, דרך מעביר מים עותומאני עתיק, העובר מתחת לכביש 90 ועד להתחברותו הנחל עם הכינרת.

לדברי מוטי דותן, יו"ר רשות הכינרת אומר, במסגרת פרויקט השיקום הוקמו שבילי טיילות סביב שטח המעיין, בסמוך לתוואי הזרימה של הנחל וכן עבודות עפר להקמת שטחי כינוס לקהל עם הצללה, מדשאות, אזורי פיקניק ואמפי. נשתל דשא הפונה אל במה הבנויה מאבני בולדר טבעיות מהאזור. כמו כן, בוצעו עבודות עפר ליצירת מורכבות מבנית של גדות הנחל, שיוצרת נישות אקולוגיות וגורמת למופע זרימה טבעי של הנחל וכן הוקמו גדרות והוצבו שערים למניעת כניסת כלי רכב ועדרי עיזים לאזור המעיין. בוצעו גם עבודות גינון, נטיעות ושתילות מחודשות של עצים וצמחים עשבוניים האופייניים לאזור.

''הפרויקט החשוב, יאפשר תיירות וטיילות בשטחים פתוחים ובחיק הטבע וצפוי להשפיע לטובה על כל אזור המעיין ואפיק הנחל, עד הכינרת, וכמו כן יגן הפרויקט על שטח ציבורי פתוח בעל חשיבות אקולוגית והיסטורית, במקטע החוף מגדל ובשטחים הסמוכים למעיין וכי תרומתו של הפרויקט הינו לרווחת ציבור המטיילים בכלל ולתושבי האזור והסביבה בפרט'' אומר גונן.

Responsive
צילום: אושרי ילוז - רשות הכנרת

מועצה מקומית מגדל, בראשותו של ראש המועצה נתנאל אלפסי, לקחה אחריות לתפעול ותחזוקת אתר המעיין, בסיוע תקציבים ושותפים לדרך למען שיקום אתר חשוב זה "פרויקט מעין נון הינו בעל חשיבות רבה ואחת מתוכניות הדגל של המועצה, בה השקענו עד הפרט הקטן. הפרויקט מאוד משמעותי לתושבי המועצה והסביבה ולכן גם מותאם קודם כל לצרכיהם ויחד עם זאת משמעותי ותורם לכל ציבור המטיילים. אני מודה לכלל השותפים על גיוס המשאבים וביצוע העבודות להקמת אתר תיירותי ייחודי, שישמש את הציבור הרחב. צעד זה חשוב ומרגש וכל הציבור מתרגש ומצפה בכיליון עניים לפתיחה. המעיין ישמש את תושבי המושבה לפיקניקים בטבע, פעילויות והופעות והרבה הפתעות" אומר אלפסי.