הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יישובי עוטף עזה בתנופת קליטה והגיעו לתפוסה מלאה


כחמש שנים לאחר מבצע 'צוק איתן' והחלטת הממשלה ליישום תוכנית אסטרטגית לפיתוח יישובי עוטף עזה - מודיע משרד החקלאות ופיתוח הכפר לראשונה, כי יישובי העוטף נמצאים בתפוסה מלאה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-06-2019


Responsive
בניין מועצת שדות נגב, צילום: Ariel Palmon - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0ויקיפדיה

במהלך חמש השנים האחרונות, נקלטו בעוטף עזה כ-1,200 משפחות חדשות, גידול של 15% באוכלוסייה, ולראשונה הוכרז כי יישובי העוטף בתפוסה מלאה.

לאחר מבצע 'צוק איתן' ובתום עבודה בין משרדית לפיתוח חקלאי התיישבותי ביישובי עוטף עזה, גובשה החלטת ממשלה (מס' 2017) לפיתוח האזור מבחינה כלכלית, חברתית והתיישבותית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת ההחלטה, בוצעה השקעה בפיתוח ובתשתיות חקלאיות, לרבות מבנים לבעלי חיים, בתי אריזה, דרכים חקלאיות, ניקוז, מערכות ומאגרי מים, ושופרו התאורה ותשתיות החשמל תואמו בהתאם, לשם הגברת הביטחון האישי. כמו כן, נוספו 120 מיגוניות חדשות בשטחים חקלאיים. התכנית גם העניקה חיזוק ותמיכה בתשתיות כפריות תיירותיות ובמיזמים תיירותיים במרחב הכפרי. בנוסף, הוארכה התמיכה בפעילות החקלאית ביישובי עוטף עזה בהיקף של כ-40 מיליון ₪, והוקצתה תוספת של 20 מיליון מ"ק של מים. המשרד הגדיל את מכסת העובדים הזרים, והפחית את מס המעסיקים המוטל על חקלאים המעסיקים עובדים זרים.

פרק חשוב בתוכנית האסטרטגית לפיתוח יישובי עוטף עזה נקבע בהחלטת הממשלה לשם שיקום ושדרוג תשתיות ומבני ציבור ביישובים הכפריים בעוטף עזה. הביצוע הוטל על החטיבה להתיישבות וזאת בהתאם לתוכנית עבודה שגובשה על ידי שר החקלאות ופיתוח הכפר שנערכה בתיאום עם השר לפיתוח הנגב והגליל, שר הבינוי והשיכון והמועצות האזוריות. ועדה בין משרדית פעלה כל השנים לאישור תקציבי הפיתוח ותכניות העבודה בתקציב של 184 מיליון ש"ח.

מאז, מספר המתיישבים בכל היישובים הללו עלה בהתמדה, וכעת לא נותרו יחידות דיור פנויות לקליטת מתיישבים ביישובים אלו עקב הביקוש, בתוכם יישובי שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון ואשכול.

Responsive
מקור: המועצות האזוריות וקבצי היישובים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

ד"ר רותי פרום אריכא, מנהלת הרשות לתכנון במשרד החקלאות: "משרד החקלאות מכיר בקשייהן של המשפחות הבוחרות לגור בעוטף, מעריך ומברך על הבחירה לשכן עצמם שם. בתוך כך, המשרד עושה ככל שביכולתו על מנת לשפר את שגרת חייהם של התושבים ולהקל עליה, בכל האמצעים העומדים לרשותו. פעולות השיקום והשדרוג של התשתיות ומבני הציבור ביישובי העוטף על פי תכנית העבודה אותה קידם המשרד ובביצוע החטיבה להתיישבות, הביאו להשקעה משמעותית וחסרת תקדים לשדרוג חזות היישובים, פעולה שתרמה רבות לעיצוב סביבת חיים משופרת ומושכת".