הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קיבוץ פלך מצטרף למשקי המפרץ


קיבוץ פלך הוא הקיבוץ ה-27 במספר שמצטרף לאגודה השיתופית משקי המפרץ. בקיבוץ שעלה על הקרקע בשנות ה-80 מספר ענפים חקלאיים - רפת חלב שיתופית, לול פטם, מטע אבוקדו ושטחי גד''ש. רכז המשק: ''משוכנע שההצטרפות תסייע לפלך להמשיך את תנופת הפיתוח הקהילתית והעסקית בה הוא מצוי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-06-2019


Responsive
מפעל 'אבוקדו גל' של החברה לפיתוח הגליל, צילום: אמיר בכר

אסיפת בעלי המשקים של משקי המפרץ החליטה בישיבתה האחרונה לקלוט את קיבוץ פלך כחבר באגודה. קיבוץ פלך יהיה הקיבוץ ה-27 שמצטרף למשקי המפרץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בקיבוץ השוכן בגליל המערבי מספר ענפים חקלאיים - רפת חלב משותפת עם קיבוץ אילון, לול פטם המהווה חלק מאינטגרציית הפטם של תשלובת מילואות, מטע אבוקדו ושטח גידולי שדה בעמק עכו. כמו כן הקיבוץ מפעיל עסקים חברתיים ובראשם המרכז החינוכי פרדס אשר מעביר סדנאות וסיורים לתלמידים ומחנכים ברחבי הארץ. בענפים השונים עובדים חברי הקיבוץ ושכירים.

קיבוץ פלך עבר מספר גלגולים מאז נוסד על ידי גרעין נח"ל בשנת 1980 ועלה לקרקע לאחר 3 שנים. בתחילת שנות התשעים פלך יושב על ידי עולים מברית המועצות אך מרביתם עזבו ובראשית שנות ה-2000 נותרו בקיבוץ 5 משפחות בלבד.

בשנת 2001 הוחלט על ניסיון נוסף לאכלוס הקיבוץ והוא הוגדר על ידי תנועת השומר הצעיר כיעד הגשמה לבוגריה. בשנים שאחרי ההחלטה, הצטרפו לקיבוץ מספר גרעינים אליהם חברו קבוצות נוספות שאינן מבוגרי השומר הצעיר. בשנת 2007 , התקבלו כ-20 חברי קבוצות חדשות לחברות ונכנסו להובלת הקיבוץ במזכירות ובמוסדותיו השונים. מהלך זה פתח את הפרק הנוכחי בחיי הקיבוץ.

כיום מתגוררות בפלך כ-140 נפשות, מרביתם משפחות וצעירים בגילאי 25–45 וכ-65 ילדים ותינוקות. בינואר 2016 הוחל בקיבוץ מנגנון חדש של ערבות הדדית בתחומי הבריאות והחינוך. במסגרתו מממן הקיבוץ את מרבית הוצאות הבריאות של חבריו.

דנה שלזינגר, מנהלת כספים וסחר במשקי המפרץ: " אנו שמחים על צירופו של קיבוץ נוסף למשפחת משקי המפרץ , ונוכחים שוב, כי הערבות ההדדית והקואופרציה חזקות במקומותינו מאי פעם. אני בטוחה שהשילוב של קיבוץ פלך בתשלובת יהיה מועיל לשני הצדדים, מודה לחברים שעשו מאמצים משמעותיים על מנת לאפשר את החבירה הזאת ומשוכנעת כי העתיד צופה לנו רק טוב".

עומר מגל-שמיר, רכז המשק של קיבוץ פלך: "ברצוני לברך על החלטת אסיפת המשקים שהצביעה פה אחד בעד קבלתנו לחברות במשקי המפרץ. ולהודות באופן אישי ליהודה בכר, דנה שלזינגר ואון ברזילאי שקידמו את כל תהליך הקבלה שלנו בהרבה תשומת לב ואהבה ולגיורא מסד, ליאת פאר ושאול שילה שתמכו בנו ועזרו לנו לאורך כל הדרך, אני משוכנע שההצטרפות תסייע לפלך להמשיך את תנופת הפיתוח הקהילתית והעסקית בה הוא מצוי בימים אלו ואנו תקווה שנדע לתרום את חלקנו לארגון''.

משקי המפרץ אגודה שיתופית מרכזית לחקלאות בע"מ, היא ארגון הקניות של הקיבוצים היושבים מגבול הלבנון שבצפון בואכה עמק זבולון בדרום. ארגון הקניות של משקי המפרץ הוקם במרץ 1948 על ידי הקיבוצים שהיו קיימים באזור. קיבוצים ומושבים אשר עלו על הקרקע וקמו לאחר קום המדינה הצטרפו כחברים מלאים לארגון הקניות במשך השנים.

בשנת 1960 הקים ארגון הקניות, ביזמת בעליו הקיבוצים והמושבים את תשלובת מילואות – תאגיד הכולל חברות עסקיות ומפעלי תעשיה העוסקים בעיבוד תוצרת חקלאית המיוצרת במשקי החברים.