הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החרדון הגדול בארץ נצפה בערבה


מזג האוויר השרבי הוציא מרבצו את חרדון הצב המצוי והוא נצפה וצולם אתמול בנחל ערבה. החרדון, ששמו ניתן לו בשל ראשו הדומה לצב נמצא בסכנת הכחדה, אורכו מגיע ל-80 סנטימטר ומשקלו יכול להגיע עד 3 ק''ג

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-05-2019


Responsive
החרדון הגדול בארץ - דרקון המדבר, צילום: אריק ויינשטיין - הערבה התיכונה

דרקון המדבר הגיח עם השרב: חרדון הצב המצוי - Uromastyx aegyptius, המכונה גם דרקון המדבר, נצפה אתמול (ב') בנחל ערבה וצולם על ידי אריק ויינשטיין, תושב הערבה התיכונה, בזמן שהיה בסיור בנחל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

זהו החרדון הגדול ביותר בארץ, זוחל מצאצאי הדרקונים של פעם, אך אין מה לדאוג הדרקון הזה , הוא צמחוני, ולצערנו גם נמצא בסכנת הכחדה. הוא פעיל רק ביום וזקוק לטמפרטורת גוף של 42 מעלות לפני שהוא מתרחק ממחילתו. את רוב הזמן הוא מבלה בפרקדנות וניתן לראותו רק במזג אוויר שרבי.

שמו חרדון הצב המצוי, ניתן לו בשל ראשו הדומה לצב. אורכו מגיע ל-80 סנטימטרים, ומשקלו יכול להגיע עד 3 ק"ג. זנבו מעוטר בקשקשים קוצניים והוא מצליף בו בעת התגוננות.
אצבעותיו של חרדון הצב מסתיימות בטפרים ארוכים וחדים שבעזרתם הוא חופר מחילות באורך של 20 ס"מ, ובעומק של יותר משני מטר שם מתחבא מטורפים בעיקר ציפורי טרף גדולות.

דורית נריסנה, מנהלת בית ספר שדה חצבה, ומדריכת טיולים ותיקה בערבה התיכונה אומרת כי אויבו העיקרי של חרדון הצב הוא האדם. "החיה נמצאת בסכנת הכחדה עקב צמצום בית הגידול, סחר בלתי חוקי, פגיעה בשיחים ונסיעה בוואדיות נחלים עם כלי הרכב." אז בטיול הבא אנא השגיחו שלא להרוס המחילות ולאפשר לדרקון המדבר לחיות בשלווה ובשקט.