הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אחרי תיקון השיריון, הצבה בהיריון הוחזרה לים


צבת הים החומה ''שבי'' נמצאה בלב ים מול חופי אכזיב, כשהיא סובלת משבר בגחון השיריון. היא קיבלה טיפול ראשוני במרכז ההצלה לצבי-ים במכמורת, אך שוחררה מוקדם מהצפוי, לאחר שמהלך הבדיקה התגלה כי היא עומדת להטיל ביצים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-05-2019





'שבי', צבת ים חומה בוגרת שמשקלה כ-65 ק''ג, נמצאה לפני ארבעה ימים בלב ים כ-3 מייל מחוף אכזיב, כשהיא צפה על פני המים ואינה מצליחה לשחות. הצבה אותרה במקרה ע"י חוקרים מארגון מחמל'י שהיו באזור לצורך סקר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

החוקרים שמו לב שהצבה לא מצליחה לצלול או לברוח מהם (התנהגות מאוד לא אופיינית לצב בריא) ויצרו קשר עם מרכז ההצלה לצבי ים, שתדרך אותם להעלות אותה אל הסירה. משם הביאו את הצבה אל מרכז ההצלה במכמורת.

במהלך הסקירה הראשונית נתגלה שבר בפלסטרון - החלק הגחוני של שריון הצב. לאחר טיפול ראשוני במרכז ההצלה נלקחה הצבה למרפאת כל חי לבדיקה מעמיקה יותר של השבר ע"י הוטרינר צחי איזנברג.

במהלך הבדיקה עברה סריקת C.T ואולטרה סאונד שגילו כי השבר אינו עמוק ולא מהווה סכנה ממשית לחייה. גילוי משמח נוסף היה ש'שבי' בהריון ונושאת כמות נכבדת של ביצים שקרובות לגודל שבו הן בדרך כלל מוטלות.

לאור זאת, הוחלט להשיבה לים ולא להשאירה לשיקום עד להיווצרות רקמת גלד מספקת על פני השבר, מכיוון שהביצים בבטנה מהוות סיכון גדול יותר לחייה מאשר השבר, ואם לא יוטלו בקרוב הן עלולות לגרום לסיבוכים ולדלקות משנה חריפות בבטנה.