הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המצב הביטחוני בדרום: הורחב מתווה הפיצויים לעסקים ולתושבים


בלחץ חברי ועדת הכספים, הוחלט על הרחבתו של מתווה הפיצויים המקורי שהגיש האוצר, כך שגם ענפי התיירות והדבוראים יכללו בארכה, והתקופה שבה יחולו התקנות תורחב בעוד חצי שנה. אשקלון והיישובים במרחק של מעל 7 ק''מ מהגדר - עדיין מחוץ לתחום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-05-2019


Responsive
טרור העפיפונים והשריפות בעוטף עזה בקיץ 2018, צילום: יומיק שמר - שמאי מקרקעין וחקלאות

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ משה גפני, דנה אתמול (ב') באישור הארכת תקנות הוראות השעה שהגיש שר האוצר, לעניין פיצויים למעסיקים ביישובי הדרום, בעבור תשלום פיצויים בגין היעדרות הורים מהעבודה, בשל סגירת מוסדות החינוך, לאור הנחיות פיקוד העורף.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

תוקפן של התקנות לעניין נזק עקיף פקע בסוף אפריל, ולכן הן לא חלו ביחס לירי הטילים בחודש מאי ואילך. שר האוצר ביקש להאריך את תוקף התקנות עד לסוף חודש יוני הקרוב בלבד, בקשה שגם לא כללה את יתר מרכיבי הפיצויים - פיצויים לענף התיירות ולדבוראים, שכללו במקור התקנות הזמניות שאישרה ועדת הכספים בחודש דצמבר האחרון.

יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ משה גפני ציין בפתח הדיון: "לעמדת רבים הארכה שהובאה בפנינו קצרה מידי, אנחנו לא רוצים שתביאו שוב תקנות בעוד חודשיים, יש להסדיר את הנושא. בנוסף יש להסדיר את הפיצויים למעסיקים שעובדיהם נעדרו גם בתאריך ה-5.6, הודיעו לתושבים רק בבוקר שהלימודים מתקיימים, חלק גדול מהאנשים לא נערכו לכך, היו בטוחים שלא יתקיימו לימודים גם ביום הזה. בנוסף אין פתרון לדבוראים ולעסקי התיירות בהארכת התקנות, הן נכללו בתקנות הזמניות שקבענו בסבב הקודם".

לאור זאת, דנה ועדת הכספים במכלול רכיבי הפיצוי והסיוע לתושבים ולעסקים ביישובי עוטף עזה והדרום עקב המצב הביטחוני והפגיעה הכלכלית שנגרמה להם, ודרשה לכלול את כלל מרכיבי הפיצויים ולהאריך את התקופה.

לבסוף, בעקבות לחץ הוועדה הזמנית, הוחלט בהסכמה על הרחבה משמעותית של מתווה הפיצויים שהגיש משרד האוצר, כך שגם התקנות לפיצויי ענפי התיירות והדבוראים יכללו בארכה, וכמו כן תורחב התקופה שבה יחולו התקנות בחצי שנה יותר מהמתווה המקורי שהציג האוצר, כך שהתקנות יחולו עד לסוף חודש דצמבר 2019.

עוד נקבע לדרישת הוועדה כי מעסיקים שעובדיהם נעדרו מהעבודה גם בתאריך ה-6.5 יהיו זכאים לפיצוי בגין תשלום שכר ביום זה, למרות שפיקוד העורף קבע בבוקר אותו יום על חזרה לשגרה, זאת בנוסף לתאריך ה-5.5 שעליו ישנה הסכמה כוללת. עוד אישרה הוועדה צו הרחבה הקובע כי כלל העובדים יהיו זכאים לתשלום בגין 2 הימים, ללא יוצא מן הכלל, נוכח כך שעלה שעובדי רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה לא תמיד נכללים בגדר הפיצוי.

כמו כן, נקבע כי יתקיימו דיונים נפרדים לעניין העיר אשקלון וישובים אחרים שאינם נכללים בהגדרות הפיצוי לעוטף עזה, אך סופגים פגיעות קשות בכל סבב לחימה. בנוסף יתקיים דיון לעניין עסקי המסעדנות שאינם זוכים למענה הולם.

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון: אמר בדיון: "182 בתים נפגעו, 50 נפגעו בעיר אשקלון. זו עיר עם 53 אלף תושבים, מחריגים אותה מהתקנות רק בגלל המספרים. מה אני יכול לומר לילדה בת 4 או לילד בן 6 שצריך לקבל טיפול במרכז חוסן ואין מרכז חוסן בעיר? העיר נותנת גיבוי מלא לממשלה ולצבא, כללי המשחק השתנו מבחינה ביטחונית, בגלל 200 מטר מחריגים אותנו מהתקנות כאילו אנחנו לא בעוטף עזה? אתם דנים בתקנות שהעיר שחטפה יותר מכולם לא נכללת בהן".

ח"כ מאיר כהן: "אני מציע שתכניסו להסכם הקואליציוני שהעיר אשקלון תקבל פתרון מידי.

ח"כ גפני: "המערכה האחרונה הוכיחה שמגיע לעיר הזו ולישובים נוספים מענה הולם, נקיים גם אצלנו את הדיון הזה. לא להרפות, נהייה איתם".

שי חגג', ראש המועצה האזורית מרחבים: "בשנה האחרונה ספגנו אלפי רקטות, הבת שלי בת 12 נכנסה לממ"ד בסבב האחרון והקיאה מיד, זה אחרי שהיא קיבלה טיפול, אבל לפי ההגדרות אנחנו לא בעוטף. הגיע הזמן שירחיבו את העוטף, תזכרו מה אנחנו עוברים בדרום ותפסיקו לחתוך את זה ב-7 קילומטר, אשקלון וב"ש ומרחבים זה אותו דבר".

ח"כ שלמה קרעי: "לצערנו טווח הטילים הורחב בסבבים האחרונים, אך טווח הפיצוי נותר כשהיה. אנחנו צריכים לפעול בכל כוחנו כדי שהאזורים שגם מעבר ל-7 הקילומטרים, יהיו הקלות, גם אם לא בזהה להטבות המס של ה-7 קילומטר".

לילי בורוכוב, סמנכ"לית לשכת ארגוני העצמאים והעסקים: "הסבבים הפכו קבועים, רגיעה היא דבר חריג. העסקים הקטנים לא יכולים להסתפק ב-370 ₪ פיצוי ליום, זה לא מתקרב להפסדים".

ח"כ אלון שוסטר: "האינטנסיביות וההמשכיות גורמת לזעזועים משמעותיים ביכולת העמידה לאורך זמן. הוועדה הזו היא משענת אדירה ליכולת להמשיך לעמוד בפני האתגרים. יש אי צדק בין ערים למועצות אזוריות".

ח"כ תמר זנדברג: "המצב הזה לא נפל משמיים, זו מדיניות, יש ממשלה שהביאה אותנו למצב הזה. הממשלה בוחרת במודע לגרור אותנו מסבב לסבב. מה שאנחנו דנים פה, זה המעט של המעט של הפיצוי. הייתי מצפה לרוחב לב, שלא יצטרכו להגיש תביעות. עושה רושם שהמדינה רק רוצה לחזור לשגרה כדי להשאיר את התושבים מאחור".

ח"כ פנינה תמנו שטה: "יש להפוך את הוראות השעה להוראות קבע, ולהסדיר את הנושא הזה. לגבי מרכזי החוסן התחושה שלי שלא מגובר בהרבה תקציבים, העבודה על החוסן האמתי היא בעת שגרה. אני חושבת שלא נכון לאשר את התקנות בהתאם לתאריך שניתן".

ניר שוחט, תושב ניר עם: "יש לי ולאשתי מסעדה, אנחנו מעסיקים 60 בני אדם, לא יכול להיות שיגידו לנו שאנחנו מנוע צמיחה ללא פתרון. אנחנו צריכים פתרון מהיר יותר. סגרתי את העסק שלי 7 ימים אבל לא רציף, לכן אני לא זכאי לפיצויים, אני פושט את הרגל בגלל בעיות בתזרים מזומנים".

ח"כ עודד פורר: "דיברנו על הנושא גם בתקנות הקודמות, שאלנו מה על המסעדה ועל הגלידריה? נאשר את התקנות כי אין לנו ברירה, אבל אם לא יבואו פעם אחת עם תקנות שכוללות את העסקים הקטנים כשותפים למערכה הזו ולא כפרה חולבת, לא יעברו פה עוד תקנות".