הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הנשרים ששרדו את ההרעלה ברמת הגולן


ביום ששי האחרון מצאו את מותם שמונה נשרים ברמת הגולן, לאחר שככל הנראה הורעלו. אחד מהנשרים מתאושש בביה''ח לחיות בר והשני שלא נפגע מההרעלה חזר לאזור המחיה שלו בגמלא. הערב נעצר חשוד במעשה, תושב טובא זנגרייה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-05-2019




מרשות הטבע והגנים נמסר היום (א') כי אחד הנשרים (נשר T72 שמופיע בסרטון) שקיבל טיפול חירום בשטח ונשלח לבית החולים לחיות בר בספארי, ''התאושש ונמצא במצב טוב מאוד לשמחתנו הרבה, והוא צפוי לחזור חזרה לטבע בימים הקרובים''. נשר נוסף שנבדק בשטח וניכר שלא נפגע מההרעלה, חזר כבר באותו היום לאזור המחייה שלו בגמלא ועל פי נתוני המעקב נמצא פעיל ובמצב טוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתוך כך, חקירה משותפת של רשות הטבע והגנים ויחידת ארז של מג"ב שנפתחה ביום שישי, הובילה הערב (א') למעצרו של חשוד, תושב טובא זנגרייה בשנות ה- 40 לחייו. מחר תבקש המשטרה את הארכת מעצרו בבית משפט השלום בטבריה. מרגע חשיפת המקרה פועלות יחד הרשות ומשטרת ישראל עם כל האמצעים שעומדים לרשותן, כדי לפענח את האירוע, והחקירה עדיין נמשכת.

ביום ששי האחרון, כזכור, ספגה אוכלוסיית הנשר המקראי ברמת הגולן מכה אנושה. באירע חמור זה מצאו את מותם שמונה נשרים - כמחצית מאוכלוסייתם באזור, לאחר שככל הנראה הורעלו. שני נשרים נוספים נפגעו, וכאמור אחד מהם מתאושש בביה''ח והשני חזר לאזור גמלא ומצב טוב. שני תנים ושועל הורעלו למוות גם הם.

בשנים האחרונות סבלה אוכלוסיית הנשרים בישראל מצמצום ניכר, עקב הרעלות, צמצום מקורות המזון, התחשמלות מקווי מתח והפרעה במקומות הקינון. על פי "הספר האדום של החולייתנים בישראל" הנשר נמצא בסיכון אזורי ועתידו בישראל בסכנה.

תלונה הוגשה תלונה במשטרת ישראל עוד באותו יום, ובוצעו סריקות לאיתור בעלי חיים נוספים שנפגעו מההרעלה. כמו כן נאספו ממצאים מהשטח שעשויים לעזור בחקירה.

במקביל פועל מנכ"ל הרשות יחד עם החברה להגנת הטבע לקדם תיקון החוק להגנת חיות הבר, במטרה להגן עליהן מאירועים דומים בעתיד. מהחברה להגנת הטבע נמסר, כי היא יוזמת תיקון לחוק להגנת חיית הבר, שעיקרו החמרת הענישה וכן צעדים נוספים, שיקלו על פקחי רשות הטבע והגנים לאכוף את הפגיעה בערכי הטבע, כמו הנשרים במקרה זה, בהם העברת נטל הראייה למי שנמצא בחזקתו פגר מורעל ובמקרה של חשד להרעלה - מתן היתר כניסה לחצרים לפקחים, ללא צו מבית משפט. ''נתחיל להחתים חברי כנסת על התיקון לחוק, כבר בשבוע הקרוב, מתוך כוונה להגיש את התיקון בהקדם האפשרי''.