הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הצמחים: אל תקנו אבוקדו בוסר מסוג ''גליל''


האבוקדו מהסוג גליל שמגיע בימים אלה לרשתות ולשווקים, הוא פרי בוסר ואינו ראוי למאכל. ''הפרי הזה לא בשל, לא יבשיל ויישאר בלתי-אכיל. לכן, אנו ממליצים לצרכנים שלא לקנות את האבוקדו 'גליל' שנקטף לפני ה-20 באוגוסט''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-07-2018


Responsive
אבוקדו גליל, צילום: באדיבות מועצת הצמחים

מועצת הצמחים מתריעה בפני הצרכנים שלא לרכוש אבוקדו מסוג "גליל" שעולה בימים אלה על המדפים, כי הוא עדיין במצב בוסרי, וגם לא יבשיל בהמשך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

האבוקדו הוא אחד הפירות הפופולאריים בישראל. סגולותיו הבריאותיות, זמינותו בשווקים וברשתות השיווק וכמובן הטעם שלו הפכו אותו לפופולארי עבור רבים.

התקופה הנוכחית, סוף יולי ותחילת אוגוסט, נחשבת לעונת מעבר בין האבוקדו "ריד", הזן האחרון של העונה הקודמת, לבין ה"גליל", הזן הראשון של העונה החדשה.

"לאור ניסיון העבר, פנינו בתקופה האחרונה למגדלי ומשווקי האבוקדו וחידדנו את מועדי ומדדי ההבשלה והקטיף במטרה למנוע הגעת פרי בוסר לשוק'' אומרת ארנה סנדל, מנהלת איכות וסטנדרטים בענף הפירות במועצת הצמחים. ''לצערנו, הביקוש הגדול של הצרכנים לאבוקדו גרם לכך שמספר מגדלי אבוקדו מסוג 'גליל' לא עמדו בפיתוי - והחליטו בכל זאת לשווק פרי מוקדם (בוסר)''.

''הפרי הזה לא הבשיל, לא יבשיל ויישאר בלתי-אכיל. לכן, אנו ממליצים לצרכנים; אל תקנו אבוקדו מסוג 'גליל' שנקטף לפני ה-20 באוגוסט". אומרת סנדל.

ובכל זאת, איזה אבוקדו כדאי לקנות? ישנם מקומות בהם ניתן עדיין למצוא אבוקדו מזן ריד, למרות שהקטיף שלו לקראת סוף העונה. גם אבוקדו מזן טיג המאושר לקטיף מוקדם - זמין ובשל.

בסוף אוגוסט יהיו פירות בשלים מזן גליל על המדפים, ובשלהי חודש ספטמבר יצטרף גם אבוקדו מזן אטינגר. בנובמבר ואילך יצטרפו זנים רבים נוספים - הרווסט, פוארטה, פינקרטון, ארד ונוספים".

ואיך תבדילו?

• אבוקדו מסוג "ריד": זן שצורתו עגולה ככדור וקליפתו קשה ועבה, מחוספסת קלות. הזן הזה נקטף החל מאמצע חודש מרץ ונמצא על המדפים עד חודש אוגוסט.

אבוקדו ריד, צילום: באדיבות מועצת הצמחים

• אבוקדו מסוג "גליל": זן שפירותיו מאורכים, חלקים וקליפתם דקה, ירוקה ומבריקה.


אבוקדו גליל, צילום: באדיבות מועצת הצמחים

• אבוקדו מסוג "טיג": זן שצורתו דומה לאגס עגלגל וקליפתו דקה וירוקה.


אבוקדו טיג, צילום: באדיבות מועצת הצמחים

• אבוקדו מסוג "אטינגר": זן אליפטי וצר עם קליפה ירוקה בהירה וחלקה. ניתן לקטוף אותו החל מאמצע חודש ספטמבר.


אבוקדו אטינגר, צילום: באדיבות מועצת הצמחים

ענף האבוקדו הוא הגדול ביותר בענף הפירות (היקף השטח הנטוע: כ-92,000 דונם). צפי יבול האבוקדו לעונה הנוכחית (2018-2019) הוא 120-130 אלף טון, מהם כ-70,000 לייצוא והיתר לשוק המקומי. אבוקדו בשל וטוב למאכל נמדד ברמת השומן שבו. לכל זן רמת שומן מינימלית ייחודית לו, אשר מגדירה את מוכנות הפרי. קטיף מוקדם מדי של פרי אשר עדיין לא הגיע לרמה הנדרשת של שומן יוביל להתכווצות הקליפה, השחרה וריקבון של אזור העוקץ וסביב הגרעין; הוא יישאר קשה ובלתי אכיל. ענף הפירות במועצת הצמחים מפרסם מדי שנה תאריכי קטיף ומדדי הבשלה למגדלים ולמשווקים. בנוסף, פועלים אנשי המועצה בשטחי הגידול ובשווקים במטרה למנוע קטיף מוקדם ולוקחים בדיקות למעבדה עבור החקלאים.

מועצת הצמחים פועלת במישורים הציבוריים והמקצועיים של ענף החקלאות כגורם מרכזי לצד משרד החקלאות וארגוני המגדלים. היא הוקמה בשנת 2004, וכיום מורכבת מ-4 ענפים שונים: פירות, ירקות, פרי ההדר וענף הזית. זוהי מועצה הפועלת על פי חוק הקובע שלמגדלים יהיה רוב במוסדות המנהלים אותה, ולצידם מכהנים במוסדות המועצה נציגי ממשלה, משווקים, יצואנים וצרכנים.