הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הטרור החקלאי: כוורות נגנבו והושחתו באזור הדרום


בנוסף לכוורות שנגנבו, השייכות למכוורת פורת בעין יהב, הגנבים הרסו והשחיתו כוורות שככל הנראה לא הצליחו לגנוב. הנזק מוערך בעשרות אלפי שקלים. מועצת הדבש: ''בכל שנה נגנבות קרוב ל־1,000 כוורות. חובתה של ממשלת ישראל להמשיך ולהקצות תקציבים למלחמה בתופעה החמורה של פשיעה חקלאית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-01-2018



הרס בכוורות, צילום: מכוורת פורת

כהרגלו בכל בוקר, הגיע השבוע הדבוראי רן פורת, תושב עין יהב בערבה, אל נקודות הצבת הכוורות הפזורות ברחבי הערבה ודרום הארץ, במטרה לבדוק את מצבן ושלומן של הדבורים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פורת גילה לתדהמתו, כי בשתי נקודות הצבה הסמוכות למושב עומר, נגנבו שמונה כוורות פעילות, ושאר הכוורות בשטח הושחתו. ממועצת הדבש וארגון מגדלי דבורים בישראל נמסר כי, המקרה דווח למשטרת ישראל ויחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות, אך הגנבים טרם נתפסו. על פי הערכה ראשונית, הנזק שנגרם הוא של עשרות אלפי שקלים.

"מדובר בתופעה שכיחה לצערנו, אתה אנו הדבוראים, מתמודדים יום יום ובעיקר בעונות פריחה או רדיית דבש'' מספר רן פורת. ''אנו מנסים להתמודד עם תופעת הגניבות, על ידי התקנת מכשיר איתוראן ואף נעילת הכוורות במנעולים. הכוורות שנגנבו הלילה, היו נעולות כולן במנעולים כבדים. משלא הצליחו הגנבים לפתוח אותן ולאסוף את חלות הדבש, ניסו לנפצן וכך גם הכוורות שנותרו נהרסו כליל, בחלקן הבחנו בערמות בוץ שהונחו בפתחי הכוורות כהכנה להעמסה".

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש: "תופעת הגניבות בענף הדבש היא רחבה וקשה מאוד. הדבוראים משקיעים את כל מרצם בעבודה קשה, בהשקעה רבה של זמן וכסף, ובלילה אחד הורסים את מפעל חייהם ופרנסת משפחותיהם. מדובר בהיקף גניבות של קרוב ל־1,000 כוורות בשנה, נזק של כשני מיליון שקלים. הגניבות מתבצעות לאורך כל השנה ומתגברות בעיקר בעונות פריחה בהן הכוורת נחשבת כלכלית ביותר".


הדבוראי רן פורת, צילום: דן בלילטי

מידן מוסיף כי בעקבות תופעת הגניבות יזמה מועצת הדבש פרויקט עם חברת איתוראן להתקנת מכשירי איתור, בעיקר בנקודות רגישות, המשדרים ישירות למוקד ולדבוראים, לגבי כל תזוזה של כוורת. ''הדבוראים מנסים לעשות ככל שבידם להילחם בגניבות וזוהי מלאכה קשה. רוב הכוורות מוצבות הרחק ממקומות ישוב בשטחים פתוחים, ובמרחק של עשרות קילומטרים מבתיהם וברדיוס רחב מאוד. הדבוראים נעזרים במשטרת ישראל ובפיצו"ח - היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות, אשר פועלים באופן מידי בעזרה לתפישת הגנבים ובשיתוף פעולה תמידי במאבק נגד גניבות כוורות בארץ ופשיעה חקלאית בכלל". אומר מידן.

עוד מדווחים במועצת הדבש כי ישנן שלוש סיבות עיקריות לגניבות הכוורות: גניבת דבש ומכירתו, גידול דבורים למטרת עסק ושימוש בכוורות לצורך האבקת גידולים חקלאיים. בכל תחילת עונת פריחה מתרבות גניבות כוורות. תקופה אשר בה נקראים הדבוראים על ידי החקלאים להציב כוורות בסמוך למטעים, על מנת שתתבצע פעולת האבקה והפריה, בלעדיה לא יבשילו פירות העצים, שכן, דבורת הדבש הינה המאביקה העיקרית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. לאחר פעולת ההאבקה, מתבצעת אגירת דבש על ידי הדבורים בכוורות המוצבות בסמוך לפריחות, ולאחר מכן מתבצעת הרדייה שהיא פעולת הפקת הדבש.

נתוני מועצת הדבש על גניבות בין השנים 2015-2017
2015- נגנבו 950 כוורות
2016- נגנבו 1,067 כוורות, הנזק הכלכלי בענף לשנה זו נע בין מיליון וחצי לשני מיליון שקלים
2017-
אזור קיבוץ אפק- נגנבו 24 כוורות של מכוורת "פרחי הגליל"
גליל מערבי- נגנבו 13 כוורות של הדבוראי מתן עוז מעמק יזרעאל- תל עדשים
אזור ראש פינה- נגנבו 2 כוורת ו- 2 כוורות נשרפו
אזור נווה אטיב- כ- 4 כוורות נגנבו של מכוורת קיבוץ דן
אזור אור יהודה- נגנבו 17 כוורות של דבוראי מאלון הגליל
קדומים- לפני מספר חודשים נפרץ מכון הרדייה נגנב המון דבש וכוורות טרם הועבר מספר מדויק