הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרו המכסות לייצור ביצי מאכל בשנת 2018 - 2.33 מיליארד ביצים


יו''ר הוועדה חה''כ איתן כבל החליט להקצות אחוז נוסף למגדלים קיימים, זאת בנוסף לתוספת של שני אחוזים שביקש משרד החקלאות להקצות למגדלים חדשים בלבד - זאת בכדי לנסות ולהתמודד עם המחסור בביצים שקיים כבר היום בשוק, ועתיד להתגבר לקראת חג הפסח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-01-2018



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את תקנות המועצה לענף הלול שהגיש משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הקובעות את הכללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2018, שהגיש משרד החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התקנות קובעות מספר שינויים השנה, בין השאר הוחלט כי גובה המכסה הארצית יעמוד על 2.33 מיליארד ביצים, זאת אל מול המכסה השנה, שעמדה על 2.25 מיליארד ביצים.

בראשית הדיון הלין יו"ר הוועדה חה''כ איתן כבל, על כך שהתקנות הועברו לוועדה על ידי משרד החקלאות זמן קצר מאוד לפני הדיון, מה שלא אפשר הכנה מקדימה ראויה. עוד אמר כי מדובר בתופעה החוזרת על עצמה בכל שנה. "מדובר בחוצפה וזה לא משנה מי אשם. זה זלזול בוועדה שעסוקה מעל ומעבר ואני לא מוכן לקבל את זה יותר. העובדה שאני לא יכול לזרוק את האנשים האלה (בעלי הלולים) לרחוב לא יכולה להיות לרועץ במערכת היחסים המתקיימת בינינו. אני דורש להוציא מכתב למנכ"ל משרד רה"מ ומזכ"ל הממשלה בנושא". אמר כבל.

בעוד שהתקנות שהגיש משרד החקלאות לאישור הוועדה דיברו על גידול של 2% במכסת הייצור, שיוקצו למגדלים חדשים בלבד, במהלך הדיון החליט יו"ר הוועדה להקצות תוספת של אחוז נוסף למגדלים הקיימים, זאת בכדי לנסות ולהתמודד עם המחסור בביצים שקיים כבר היום בשוק ועתיד להתגבר לקראת חג הפסח, זאת לצד אתגרי הייבוא העולים בשל זיהומים ומחלות שהתגלו בחודשים האחרונים בתעשיית הביצים באירופה. מירב התוספת תחולק ליצרנים חדשים - 50 מיליון ביצים המגלמים 100 מכסות חדשות, ו- 25 מיליון ביצים תוספת מכסה רוחבית ליצרנים קיימים.

לאחר אישור התקנות אמר ח"כ כבל: ״התקנות האלו חשובות ביותר, כי לצערי הן מקור הפרנסה הכמעט יחידי של החקלאים לאורך הגדר בגבול לבנון. התכנון בענף הביצים קריטי ולכן הגדלנו את המכסות כדי להתמודד עם המחסור העצום שיש כיום בשוק, שלא יווצר מצב ששוב יהיה מחסור גדול בשוק״.

על פי התקנות, ועדת המכסות תחלק בשלב ראשון עד 65 מכסות אישיות בהיקף של 500,000 ביצי מאכל למבקשים חדשים בהתאם לסדר העדיפות הבא: 55 מכסות יוקצו למגדלי פטם מישובים שבהם קיימים לולים בהם מגדלים מכסות הטלה, במטרה לפתור קושי וטרינרי הנובע ממרחקים קטנים בין לולים משלוחות שונות. עמדת גורמי המקצוע בשירותים הווטרינריים היא כי מרחק הקטן מ- 300 מטר בין לולים מסוגים שונים עשוי להגביר משמעותית הסיכוי להידבקות במחלות. תיקון זה הינו חלק ממדיניות המשרד לאפשר אכלוס ללול הטלה רק למשק שהמרחק בינו לבין משק עופות אחר שבו סוג העופות והשלוחה שונים הוא לפחות 300 מטר. 10 מכסות יוקצו למגדלים חדשים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד.

לעניין מקום הגידול, על פי התקנות חובתו של המגדל לגדל את המכסה שלו בלול המצוי במשקו. עם זאת, התקנה מאפשרת לוועדת המכסות לתת היתר לבעל מכסה לייצר את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו, אם הלול מצוי ביישוב שבו נמצא משקו של בעל המכסה ואם נמצא בישוב אחר – בתנאי שמספר בעלי המכסה ביישוב בו נמצא משקו של בעל המכסה נמוך מ- 20 והלול בו תיוצר המכסה מצוי בישוב אחר בתחום אותה מועצה אזורית בה נכלל היישוב של בעל המכסה. תקנה זו באה לאפשר למגדלים מישובים שונים, שאינם ישובים מבוססי הטלה, לחבור למגדלים אחרים בתוך אותה מועצה אזורית, ולהקים לול חדש מחוץ לגבולות הישוב העומד בתנאי בריאות מתקדמים ועומדים בתקנות צער בעלי חיים.

בישראל מייצרים כל שנה 2.2 מיליארד ביצים, מתוכם כ- 10% הם ביצים לתעשייה. שוק הביצים הוא שוק מתוכנן. בענף זה ובענף החלב קיים פיקוח ותכנון שמצד אחד נותן יציבות למגדלים (בהיעדר תחרותיות), ומצד שני נותן ביטחון שהמוצר יהיה זמין, דהיינו שתמיד יהיו ביצים בישראל. מידי שנה מעדכנים את גובה מכסת הביצים הארצית בין השאר בהתאם לגידול האוכלוסייה בשנה זו. כיוון שתרנגולת מטילה כ- 250 ביצים בשנה, בעונות של ביקוש יתר, כלומר כשיש דרישה חריגה לכמות ביצים מצד הצרכנים (בפסח ובחגי תשרי), משרד החקלאות מייבא ביצים מחול כדי לספק את המחסור.

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מציינים, כי השנה צפוי מחסור בביצים גם ברבעון הראשון של השנה של שנת 2018 ועקב מחסור בביצים באירופה יהיה קשה לענות על הביקוש באמצעות יבוא (כפי שהיה נהוג תמיד), כיוון שמחיר הביצה באירופה גבוה יותר מאשר בישראל. על כן, נערך המשרד לייבא ביצים מטורקיה ששם מחיר הביצה זול. ברם, מתוך רצון לשמירה על בריאות הציבור התקבלה החלטה היום לא לייבא ביצים מטורקיה על אף החשש למחסור, במקביל המשרד בודק את האפשרות לתת רשת ביטחון ליבואני הביצים כך שיהיה כלכלי עבורם לייבא ביצים בנסיבות הנוכחיות ממדינות אירופה האחרות.

כמו כן הורה המשרד על השעיית הליך ביטול ההנשרה הכפויה, דבר שיגדיל את היצע הביצים בטווח הקצר.