הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עתירה לבג''ץ: להורות לרשות הטבע והגנים לאסור ציד שלווים


השלווים הנודדים הם עופות יפהפיים שעתידם בסכנה, אך למרות זאת רשות הטבע והגנים החליטה להתיר לצוד אותם בעונת הציד הנוכחית. החברה להגנת הטבע ו'תנו לחיות לחיות' הגישו עתירה לבג''ץ שיורה לרשות לחזור בה מההחלטה. רשות הטבע והגנים: הורינו לקיים בחינה מחודשת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-08-2017



שליו נודד, צילום: נועם וייס - באדיבות החברה להגנת הטבע

החברה להגנת הטבע ו'תנו לחיות לחיות', הגישו היום עתירה לבג"צ נגד רשות הטבע והגנים והמנכ"ל שלה, שאול גולדשטיין, זאת לאחר שברשות החליטו להתיר ציד של שלווים נודדים. ''מצד אחד, הרשות מגדירה את השלווים כמין בסכנת הכחדה חמורה - אך מצד שני, החל מיום שישי, מתירה לצוד ולהרוג אותם'' אומרים בחברה להגנת הטבע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שלווים נודדים הם עופות יפהפיים, שעל פי רשות הטבע והגנים, הגדרתם משתנה ממש בימים אלה, ממין שעתידו בסכנה,  לדרגת הסיכון הגבוהה ביותר - שהיא סכנת הכחדה חמורה. למרות זאת, ברישיונות הציד אותם מעניקה אותה הרשות, לקראת עונת הציד, שתחל ביום שישי הקרוב (1 בספטמבר), מותר לצוד ולהרוג אותם.

החברה להגנת הטבע ותנו לחיות לחיות, מבקשות מבית המשפט שיורה לרשות הטבע והגנים לאסור ציד של שלווים בעונת הציד, לאור מצבם ההולך ומידרדר, וכן להפסיק את השימוש במלכודות שמע, לציד שלווים.

"השליו הנודד (Coturnix Coturnix) הוא מין ממשפחת הפסיוניים, הקטן מבין התרנגולאיים בישראל", נכתב בעתירה של החברה להגנת הטבע ותנו לחיות לחיות, שנכתבה על ידי עו"ד נועה יאיון, מהמחלקה המשפטית של החברה להגנת הטבע. "בשנים האחרונות, האוכלוסייה העולמית שלו פחתה משמעותית, והאוכלוסייה המקומית שלו, בישראל, מצויה על סף הכחדה חמורה - דרגת הסיכון הגבוהה ביותר. זאת, בין השאר, בעקבות ציד מאסיבי, בעיקר בארצות הים התיכון. השליו מקנן כמעט בכל אירופה (למעט חלקים נרחבים מרוסיה), ובצפון מערב אפריקה, בשטחים חקלאיים. בשרו ככל הנראה טעים למאכל, ועל כן הוא ניצוד באופן שוטף, בעיקר בארצות הים התיכון, כמו מלטה וקפריסין. על פי ארגון שמירת הציפורים העולמי, בירדלייף, בכל שנה, יותר ממיליון וחצי שלווים נודדים, מוצאים את מותם, כתוצאה מציד בלתי חוקי. אם קצב זה יימשך - המין לא יוכל לשרוד. בעדכון "הספר האדום" – המגדיר את סטטוס השימור של העופות המקננים בישראל, שמעודכן בימים אלו ועתיד להתפרסם בקרוב, שונה הסטטוס של השליו הנודד, מדרגת "עתידו בסכנה", לדרגת "סכנת הכחדה חמורה". ואכן, צפרים ותיקים בישראל, מעידים שבעבר היה השליו מצוי מאד בעונות הנדידה, אבל בשנים האחרונות, הוא נראה ונשמע הרבה פחות.

"אלא שעל אף זאת, השליו הנודד מוגדר כחיית בר מוגנת, המותרת לציד. הארנבת והחוגלה הוצאו ב - 2006 מרשימת ה"ציד", לאחר מחאה ציבורית ופניה לערכאות של החברה להגנת הטבע. מיותר לציין, שגם הוצאת הארנבות והחוגלות מן הרשימה, נתקלה בהתנגדות עזה של הציידים. החוגלה, חברת משפחה של השליו (אף מוגדרת באותה תת משפחה), הייתה אחד מיעדי הציד העיקריים של הציידים, במשך עשרות שנים. אלא שהתמעטות של כ - 90% באוכלוסייתה, הובילו לאיסור הציד שלה, בתחילה באמצעות הוראת שעה, ובהמשך הוסרה כליל מרשימת המינים המוגדרים "ציד", יחד עם הארנבת (שגם היא הוסרה מן הרשימה לאור התמעטות משמעותית בגודל האוכלוסייה המקומית). בדיוק כפי שהוצאו הארנבות והחוגלות מרשימת ה"ציד", לרשימה הכללית של חיות בר מוגנות, כך יש לעשות עם השליו, לאור הנתונים לעיל, הידועים היטב לרשות הטבע והגנים".

עוד מבקשות החברה להגנת הטבע ותנו לחיות לחיות, להורות על איסור ציד של שלווים באמצעות שימוש במלכודות שמע. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי מלכודת שמע היא אמצעי אלקטרוני פשוט, המחקה קולות של עופות באופן מושלם, כך שבעל החיים אינו יכול להבדיל בין קולות בני מינו ובין הקולות הבוקעים מן המכשיר. הקולות מתוכננים כך שישדרו את המסר המתאים לפי העונה – בין אם קולות חיזור בעונת הקינון, או קולות לסימון טריטוריה, דפוס התנהגות מקובל בעונת הנדידה. מלכודת השמע משמשות כיום בעיקר לציד שלווים וציד בלתי חוקי של חוחיות (שהיא חיית בר מוגנת). התוצאה של השימוש בהן, היא הרג של עשרות ואף מאות שלווים, ביום אחד בלבד.

תגובת רשות הטבע והגנים

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: ''ציד מותר על פי חוק שנחקק בכנסת ישראל בשנות החמישים ותקף עד היום. כל שנותיה, פועלת רשות הטבע והגנים כדי לקיים את הוראות החוק ובמקביל נלחמת בציד הלא חוקי. במשך קרוב לעשרים שנים, באמצעות הוראת שעה, לא הנפיקה רט"ג רישיונות חדשים לציידים, כדי להגן על חיות הבר, וכתוצאה מכך מספר הציידים הפעילים הצטמצם ב-60% לפחות. בעקבות פנייה לבג"צ והנחייתו נדרשנו לבחון מנגנון לצירוף ציידים חדשים לרשימת מקבלי הרישיונות. בהתאמה, לאחרונה נכנס לתוקף תיקון בתקנות להגנת חיית הבר, שנועד להסדיר את נושא היתרי הציד ומספרם באופן מבוקר שלא יעמיד בסכנה את אוכלוסיית חיות הבר''.

11 המינים שאותם החוק מתיר לצוד בעונת הציד על ידי ציידים בעלי רישיון (מצווים בתקנות שקבעה הכנסת): אגמיה, ברכיה, שרשיר, קרקיר, רחב מקור, צולל חומרי, צולל מצויץ, זרזיר, יונים, שליו, תור. שימוש במכונת שמע ללכידת שלוים נבחן על ידי הרשות כבר לפני עשור אך לא נמצא צידוק משפטי למנוע אותו''.

''לאור פניית החברה להגנת הטבע ביקש מנכ"ל רשות הטבע והגנים לקיים בחינה מחודשת לשימוש זה. כמו כן הרשות תבצע הערכת מצב עיתית לבחינת מספר הרישיונות לפי מצב אוכלוסיית חיות הבר, פעולות פיקוח, אכיפה ועוד. לצד הקצאת רישיונות הציד החדשים במסגרת התקנות החדשות הצלחנו גם להביא להחמרת הקריטריונים לקבלת הרישיון. אנו מקווים כי זהו שלב נוסף בדרך לחקיקת חוק שיגן על חיות הבר''.

''הוצאת השליו מרשימת המינים שהם ציד דורשת החלטה בוועדת הפנים של הכנסת, או בהוראת שעה של השר, כך שרט"ג אינה סוברנית לקבל החלטה שמשמעותה הפסקת הציד. עם זאת, מעמד השליו ברשימת המינים הדורשים הגנה נבחן על ידי רט"ג והתוצאות יתפרסמו בקרוב''.