הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארץ התמר: גידול של 80% בשטחי מטעי התמרים בערבה התיכונה


תנאי האקלים באזור הערבה התיכונה אופטימליים במיוחד לגידול תמרים - טמפרטורות גבוהות ובעיקר אקלים יבש. לפני כשלוש שנים הוקצו באזור כ-4,000 דונם לגידול תמר המג'הול, ואילו כיום, בעיצומה של שנת 2017 משתרעים שטחי הגידול על פני 7,023 דונם. השנה לראשונה, תייצא הערבה גם תמרים גם לסין והודו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-08-2017



מטעי תמרים בערבה התיכונה, צילום: שמעון בכר

זמן התמר: בערבה התיכונה, בלב המדבר, מסתמנת לאחרונה מגמה של מעבר מגידולי הירקות הידועים של האזור למטעי תמרים מזן מג'הול, זאת לאור ההצלחה הגדולה בהשגת ייבול של תמרים איכותיים במיוחד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי נתוני הוועדה החקלאית בערבה התיכונה, בסוף שנת 2014 הוקצו לגידול זן התמרים האיכותי המג'הול כ- 4,000 דונם, ואילו כיום, בעיצומה של שנת 2017 משתרע שטח גידול התמרים על פני 7,023 דונם - עליה של 80 אחוזים.

במהלך השנה הנוכחית נטעו בשטחי הערבה התיכונה עצי תמר בשטח של כאלף דונם. הזנים הבולטים בשוק הישראלי הם מג'הול, דקל נור, חייאני ובהרי. בישראל כולה נטועים כ-20,000 דונם מטעי תמר, והיבול השנתי מגיע לכ-15,000 טון בשנה.

לאחרונה הוחלט בערבה לפעול גם להרחבת ייצוא התמרים לשווקים נוספים, ולאחר שנים בהם התמקד הייצוא בשווקי ארצות הברית ואירופה, השנה ייצאו לראשונה מהערבה תמרים גם להודו ולסין.

''תנאי האקלים באזור הערבה התיכונה אופטימליים במיוחד לגידול תמרים - שעות שמש רבות, טמפרטורות גבוהות ובעיקר אקלים יבש'' אומר חמי ברקן יו"ר וועדה חקלאית ערבה תיכונה. ''בגדיד התמרים בעונה הקרובה צפוי היבול להגיע לכ-6,000 טון תמרים, שרובם מיועדים לייצוא, זאת הודות לאיכותם הגבוהה''.


מטעי תמרים בערבה התיכונה, צילום: רבקה אופנבך

לגבי המעבר מגידולי ירקות לתמרים, מסביר ברקן, כי משק המבוסס על ירקות מצריך השקעה של למעלה ממיליון שקלים, רובו מהון העצמי, לעומת זאת, גידול תמרים מצריך השקעה נמוכה באופן משמעותי, ובמקביל מתאפשר גם לבני הזוג למצוא תעסוקה ולהתפרנס, מאחר ועץ התמר מתחיל להניב פרי מהשנה הרביעית והכמות עולה בהדרגה עד לשנה השמינית, שבה העץ בהנבה מלאה".

ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה אייל בלום: "אנו מברכים על פריחה של תחומי גידול חדשים. טיפול מטעי התמר מביא איתו אפשרויות נוספות לערבה, כמו גם שילוב של החקלאים בתחומי עיסוק נוספים מלבד החקלאות, ובמקביל מעניק פריסה רחבה יותר על לוח השנה החקלאי של קטיף מחד וגדיד מאידך. גם בגידול התמר אנו יודעים לנצל את היתרון היחסי של הערבה, המאפשר הנבת תמר איכותי במיוחד לאור תנאי מזג האוויר החם והיבש. בתמרים מהערבה לא קיימת תופעת השילפוח - היפרדות הקליפה מציפת הפרי, דבר המעניק לגידולים מהערבה יתרון משמעותי".

החקלאים בערבה התיכונה מברכים על תהליך המעבר ממשקי הירקות למגוון גידולים, זאת בשל העלויות הנמוכות יותר הנדרשות לגידול התמרים לעומת גידולים אחרים אשר דורשים השקעה גבוהה, הן בתשתית והן בהשקייה.

החקלאות הינה תחום העיסוק המרכזי בערבה התיכונה, בה קיימים כ- 500 משקים חקלאיים המשתרעים על פני 28,000 דונם ומייצרים כ- 60 אחוזים מכלל ייצוא הירקות הטריים מישראל.

גם איתי בשן מנהל השיווק של חברת 'טוף מרום גולן' המספקת מצע קרקע איכותי לגידול נצרי התמר ובהמשך כבסיס לעץ בשטח הגידול (התמר נשתל על גבי מצע הקרקע בערימה בתחתית הגזע) מציין, כי נרשמת עליה משמעותית בביקוש למצעי גידול המותאמים לצרכי גידול עץ התמר מבחינת וויסות כמויות המים, שכן התמר זקוק לשמירה על יובש. מנתוני חברת טוף מרום גולן עולה, כי במהלך השנה הנוכחית נמכרו 4,150 קוב של מצע מיוחד לגידול תמרים, לעומת 2,050 קוב אשתקד. "אנו מספקים את מצע קרקע בתערובת מיוחדת המותאמת לגידול התמר לאזור הבקעה שם מייצרים את בסיס הגידול ומעבירים לערבה לנטיעת עצי התמר" אומר בשן.


מטע תמרים בערבה צילום:ענית קוניוק

מתכון תמרים ממולאים
שף מתן מרגלית ממלון "הגושרים מלון בטבע" ממליץ על מתכון על בסיס תמר מג'הול מהערבה, ממולא בבשר פיקנטי בסילאן טבעי ויין. הכמות למילוי היא לכ- 30 תמרים לחים וגדולים.
מצרכים למילוי:
1 בצל קצוץ לקוביות קטנות
250 גרם בשר טחון טרי (עדיף טחון פעמיים)
שן שום קצוצה
פלפל חריף קצוץ לקובית קטנות
כף סילאן טבעי
כף סויה

אופן הכנה:
מטגנים את הבצל בשמן זית עד הזהבה. מוסיפים את השום והפלפל החריף ומערבבים כדקה, לאחר מכן מוסיפים את הבשר. מבשלים מעט ומוסיפים סילאן טבעי, סויה, מלח ופלפל לפי הטעם.
מורידים מהאש ומקררים לגמרי.

הכנת הרוטב:
כוס יין אדום
4 כפות סילאן טבעי
כפית מיץ לימון
4 גבעולי ענפי טימין
מערבבים את כל המצרכים יחד בסיר קטן על האש, עד לרתיחה. מוסיפים מלח פלפל לפי הטעם.

אופן הכנה למילוי התמרים:
מגלענים התמרים וממלאים בתערובת הבשר. מסדרים התמרים באופן שווה בכלי חסין חום. שופכים בעדינות הרוטב מעל התמרים, מכסים הכלי בנייר כסף ומכניסים לתנור בחום של 160 מעלות למשך כחצי שעה.